آیا در صورت عدم تمکین زن مهریه و نفقه به او تعلق می‌گیرد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از افراد این سوال برایشان پیش می آید که آیا عدم تمکین ربطی به پرداخت نفقه و مهریه دارد یا خیر، که ما در این مقاله به آن پرداخته ایم.
بررسی عدم تمکین زن در ارتباط با نفقه و مهریه از جمله مسائل مهمی بوده که در این مقاله پرداخته شده است

این سؤال بسیاری از بانوان است که بدانند در صورت عدم تمکین زن از زوج، به آنها مهریه و نفقه صورت می‌گیرد یا خیر و هر کدام دارای چه شرایط و موازینی در حقوق  مدنی است.

بر اساس قانون، درصورتی‌که زن از همسر خود تمکین ننماید، پرداخت نفقه به او تعلق نخواهد گرفت. در واقع تمکین عام و خاص، به معنای برآوردن نیازهایی است که شوهر از همسر خود دارد و همچنین ایجاد رابطهٔ زناشویی بین آنها است. اما در یک سری شرایط می‌توان انتظار عدم تمکین زن را داشت و به‌نوعی وی بر اساس قانون می‌تواند از شوهر خود تمکین نکند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

در رابطه با عدم تمکین زن و پرداخت نفقه نکات مهمی وجود دارد که بایستی بدان توجه نمایید.

شرایط مجاز به عدم تمکین زن بر اساس قانون

در این قسمت تمام مواردی که نیاز است تا شما با شرایط مجاز برای عدم تمکین آشنا شوید، آورده شده است که بهتر است قبل از هر گونه اقدامی تا موارد را مطالعه و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

  1. مبتلا شدن زوج به بیماری جنسی و مقاربتی

بر اساس ماده 1127 قانون مدنی، زن به دلیل مبتلا به انواع بیماری جنسی می‌تواند از نزدیکی با همسر خود، اجتناب نمایید و اما نفقه نیز همچنان به او تعلق بگیرد. در واقع بیمار شدن زن به این امراض، خود نوعی شرایط مجاز برای عدم نزدیکی با همسر خود است و البته در اینجا منظور از عدم تمکین، خاص است و تمکین عام همچنان پابرجاست.

  1. ضرر مادی و شرافتی، بدنی برای زوجه

بر اساس مادهٔ 1115 قانون مدنی، می‌توان نتیجه گرفت که چنانچه زن در زمان زندگی با همسر خود، دچار هرگونه ضرر مالی و یا جانی شده و حتی احتمال این موضوع نیز داده شود، وی می‌تواند خانه‌ای جداگانه انتخاب کند و نفقه خود را از همسر اخذ نمایید و قاضی نیز در حین این موضوع که ممکن است جان زوجه در خطر باشد حکم بازگشت به منزل را به وی نخواهد داد.

  1. مشخص نمودن محل زندگی مشترک توسط زن

بر طبق ماده 1114 قانون مدنی، زن موظف است، در منزلی سکونت داشته باشد که مرد مشخص نموده است و امکان عدم تمکین زن نیز در آن مسکن وجود ندارد. اما چنانچه زوجه با همسر خود توافق کند که در منزلی جدا سکونت نمایید، تمکین وی پابرجا است و نفقه نیز به او تعلق می‌گیرد. پس این موضوع در صورتی محقق می‌شود که توافق از قبل میان این دو شخص صورت‌گرفته باشد.

  1. بیمار بودن زوجه

بر  اساس قانون چنانچه زن به بیماری‌های مراقبتی از جمله،  قَرَن به معنی بسته‌بودن آلت تناسلی و یا عادت‌ماهانه باشد می‌تواند از تمکین خاص دوری کند. در واقع در این  صورت وی مجاز به این کار بوده و بایستی نفقه نیز به او پرداخت شود.

  1. پیروی از حق حبس

بر اساس مادهٔ در ماده 1085 قانون مدنی اشاره مستقیم به این موضوع دارد که عدم تمکین زن در صورتی میسر است که شوهر مهریه را به او پرداخت نکند و در صورت پرداخت مهریه وی بایستی تمکین خود را به‌جای آورد و عدم پرداخت آن به‌منزلهٔ مجاز بودن زوجه به عدم تمکین است و این عدم تمکین خود، پرداخت نفقه را نیز به دنبال دارد، چرا که مهریه حال بوده و شوهر موظف است که این دین را به‌جای آورد و سپس از همسر خود تقاضای تمکین نمایید.

مطلب پیشنهادی:  مراقب سوءاستفاده از مدارک خود باشید

چه رابطه‌ای میان عدم تمکین زن و دریافت مهریه وجود دارد؟

بر طبق ماده 1082 قانون مدنی، دریافت مهریه و تمکین نمودن زن هیچ رابطه‌ای با یکدیگر ندارد و پرداخت مهریه از جانب همسر، تحت هر شرایطی پابرجا است و زوجه می‌تواند بر اساس قانون، مطالبه مهریه نمایید و آن را از همسر خود دریافت کند. ولی همان‌طور که در بالا گفته شد، تمکین ارتباط مستقیم با نفقه داشته که در شرایط معین، زن نیز مجاز به اخذ آن است.

نفقه و عدم تمکین زن هیچ رابطه ایی با یک دیگر نداشته و در هر حال زن مهریه دریافت می کند.

سخن آخر

در این مقاله به رابطهٔ عدم تمکین زن و پرداخت مهریه یا نفقه به او، صحبت شده است و همچنین شرایطی که زن می‌تواند با عدم تمکین خود همچنان نفقه دریافت نمایید را، نیز بررسی کرده‌ایم. در واقع شما بایستی این موضوعات را بدانید و با قانون‌های مختلف آن آشنا شوید تا بتوانید به‌خوبی از حقوق خود در محاکم قانونی نیز دفاع نمایید و نتیجه می‌گیریم که پرداخت مهریه ربطی به مهریه ندارد؛ اما ارتباط مستقیمی با نفقه داشته و زوج درهرصورت بایستی نفقه را پرداخت نمایید.

 

تعداد کلمات مطلب: 699

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا قولنامه دستی بدون شاهد اعتبار دارد؟

قولنامه دستی بدون شاهد نوعی قرارداد کتبی است که بین دو یا چند نفر برای انجام معامله یا توا…