توجه به این نکات هنگام نوشتن مبایعه نامه ضروری است

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هنگام انجام معاملات ملکی باید اطلاعات کافی از نحوه نوشتن قرارداد تا استعلام سند ملک باید داشته باشیم تا دچار مشکل نشویم.
نوشتن مبایعه نامه

خیلی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات لازم هنگام نوشتن مبایعه‌ نامه ضرر کرده و دچار مشکل شده‌اند. برخی از این افراد حتی خانه خود را در این راه از دست داده‌اند. ما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم شما را با نکات مهمی که هنگام نوشته مبایعه نامه و انجام معامله باید رعایت کنیم، آشنا کنیم.

نکات مهم هنگام نوشتن مبایعه نامه

ما در ادامه می‌خواهیم به چند سؤال و نکته مهم بپردازیم؛ بنابراین اگر دوست دارید که دیگر در معاملات ضرر نکنید، تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

خریدار مسکن برای معامله به چه نکاتی باید توجه کند؟

خریدارها باید به نکات متعددی هنگام نوشتن مبایعه‌ نامه دقت کنند. برای مثال باید توجه کنند که ملکی که قصد خرید آن را دارند حتماً سند درست داشته باشد، زیرا حدوداً ۳۰ درصد از املاک سند درست و بی‌نقص نداشته و در واقع فاقد سند رسمی‌اند که باعث ایجاد مشکل اساسی هنگام خرید ملک می‌شود.

چگونه باید اصالت سند ملکی را استعلام کرد؟

برای استعلام گرفتن اصالت سند ملکی باید در مرحله اول حتماً ملک دارای سند بوده و اصل سند توسط خریدار دیده شود. همچنین با مراجعه به سامانه سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور www.ssaa.ir از اصالت یا تقلبی بودن سند ملکی مطلع شوند. نکته مهمی که باید بدانید آن است که اصالت همه اسناد رسمی و وکالت‌نامه‌ها در این سامانه قابل‌بررسی است.

درصورتی‌که ملک سند تک‌برگ رسمی داشته باشد، می‌توان از طریق این سایت اصالت آن را بررسی کرد؛ اما اگر سند رسمی تنظیم نشده یا در شرف تنظیم باشد، بحث دیگری است و در آن صورت با استعلام از شهرداری و دفاتر ثبت‌اسناد می‌توان اطلاعات لازم را کسب کرد.

چگونه باید اصالت سند ملکی را استعلام کرد؟

سند رسمی تک‌برگ به چه ملک‌هایی متعلق است؟

دراین‌رابطه باید بدانید که اولویت با ملک‌های دارای پایان‌کار است. در مرحله اول سازنده باید برای گرفتن پایان کار به شهرداری مراجعه کند. همچنین ملک‌هایی وجود دارند که شاید ۱۰ سال از زمان ساخت‌ آن‌ها گذشته است؛ ولی فاقد پایان کار شهرداری‌اند.

مطلب پیشنهادی:  چرا دیه زنان نصف مردان است؟

این ملک‌ها معمولاً تخلفی داشته‌اند؛ حتی ممکن است قبل از شروع به ساخت، قطع یک درخت در یک ملک کلنگی باعث عدم توانایی در دریافت پایان کار شود. تا زمانی که پایان کار گرفته نشود، سند تک‌برگ صادر نمی‌شود.

خریداران باید چه مواردی را در عقد قرارداد و مبایعه‌نامه در نظر بگیرند؟

برخی از افراد فکر می‌کنند با حذف مشاوران املاک می‌توانند کار را بهتر پیش ببرند؛ ‌اما درواقع این‌طور نیست. نکته مهمی که باید بدانید آن است که مشاوران املاک در حال حاضر دانش و تجربه کافی را در این زمینه دارند.

آنها همچنین درباره سازنده‌های منطقه و ملک‌های موجود به شکل پلاک به پلاک اطلاعات لازم را دارند؛ بنابراین زمانی که افراد برای خرید ملک به مشاوران املاک مجاز و دارای پروانه کسب مراجعه می‌کنند، می‌توانند خرید بسیار عالی داشته باشند.

چگونه باید پرداخت‌ها را هنگام نوشتن مبایعه‌ نامه ذکر کنیم؟

چگونه باید پرداخت‌ها را هنگام نوشتن مبایعه‌ نامه ذکر کنیم؟

لازم است بدانید که شروطی که در قسمت توضیحات مبایعه‌نامه اضافه می‌کنند، اغلب دارای اهمیت زیادی است. یکی از این شروط به عدم انجام به‌موقع تعهدات قیدشده در قرارداد مربوط می‌شود.

در این توضیحات می‌توان با قراردادن جریمه‌های مختلف در صورت عدم انجام تعهدات برای طرفین از به‌وجودآمدن این مشکلات جلوگیری شود. گاهی در این مواقع از کلمه «انفساخ» استفاده می‌شود یا زیانی ۲۰ درصدی داخل قرارداد قید می‌کنند که ضمانتی باشد برای اجرای تعهدات طرفین که شامل خریدار هم می‌شود. اگر این موضوعات پیش‌بینی و از آن‌ها پیشگیری شود، افراد در آینده به مشکلات کمتری برمی‌خورند.

با رعایت این نوع پرداخت دیگر مشکلی ایجاد نمی‌شود؟

اگر کد رهگیری گرفته شده و معامله در دفاتر مجاز انجام شده باشد، تعهدها در قرارداد ثبت شده‌اند و مشکلی برای طرفین ایجاد نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…