مجازات خیانت زن شوهردار چیست؟

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه متاسفانه علت برخی از طلاق‌ها خیانت یکی از زوجین بوده که این موضوع در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است و برای آن مجازات در نظر گرفته‌اند.
خیانت زن شوهردار

رابطه نامشروع در قانون انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها خیانت زن شوهردار به همسر خودش است. در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم به جزئیات این موضوع بپردازیم و به شما بگوییم این جرم چه مجازات و احکامی دارد.

جرم خیانت زن شوهردار

روابط نامشروع از هر نوعی که باشند حرام و طبق قانون مجازات اسلامی جرم هستند. این روابط می‌توانند به صورت‌های مختلفی مانند روابط نامشروع زنا، دون زنا رخ دهند و یکی از مصادیق خیانت در روابط زناشویی میان افراد و همچنین علت ازهم‌پاشیدن زندگی مشترک باشند.

امروزه نهاد خانواده بسیار سست و آسیب‌پذیر شده و آمار بالای پرونده‌های طلاق بسیار بالا رفته است. یکی از مواردی که باعث برهم‌خوردن و متزلزل شدن زندگی مشترک می‌شود، خیانت زن شوهردار به همسرش است که مجازات آن در قانون بیان شده است.

جرم خیانت زن شوهردار می‌تواند انواع مختلفی داشته و می‌تواند به اشکال گوناگون انجام شود. این جرم به این معنا است که زن متأهل با وجود همسری که دارد، اقدام به برقراری رابطه عاطفی و جنسی با مرد مجرد یا حتی متأهل نماید.

برقراری رابطه نامشروع زنا یا رابطه نامشروع دون زنا از مصادیق جرم خیانت زن شوهردار بوده که در قانون مجازات اسلامی برای هر یک مجازات سنگینی پیش‌بینی شده است.

نحوه اثبات خیانت زن

اقرار: اولین موردی که با آن می‌توان رابطه نامشروع زنا و دون زنا را اثبات کرد، اقرار خود فرد و مرتکب جرم است. اقرار باید توسط خود متهم در حضور مقام رسمی دادگاه بوده تا اعتبار داشته باشد. برای اثبات رابطه نامشروع زنا مرتکب باید 4 بار اقرار کند.

شهادت شهود: برای اثبات رابطه نامشروع دون زنا، شهادت دو مرد عادل، کافی خواهد بود. برای اثبات رابطه نامشروع زنا، 4 شاهد عادل مرد یا سه شاهد مرد و دو زن، لازم است. شاهدین زنا باید هم زمان هنگام وقوع زنا در محل حضور داشته و دخول را دیده باشند؛ در غیر این صورت، شهادت آن‌ها پذیرفته نخواهد شد.

مطلب پیشنهادی:  آیا صلح ملک بدون سند امکان دارد؟

ارائه عکس یا فیلم و فایل صوتی یا هر نوع نوشته: لازم به ذکر است که این موارد، اماره بوده و فقط به علم قاضی، کمک می‌کنند و به‌عنوان دلیل، مبنای صدور حکم، قرار نمی‌گیرند.

نحوه اثبات خیانت زن

حکم خیانت زن شوهردار

در بالا ذکر کردیم که مرتکب این جرم با حکم خیانت زن شوهردار در قانون مواجه خواهد شد؛ بنابراین در این قسمت قصد داریم پیرامون حکم خیانت زن شوهردار از منظر قانون مجازات اسلامی برایتان صحبت کنیم.

ازآنجاکه جرم خیانت زن شوهردار به شکل رابطه نامشروع زنا و دون زنا اتفاق می‌افتد و به علت فرق رابطه نامشروع و زنا، بسته به مصداق جرم حکم مجازات نیز متفاوت خواهد بود. این مجازات‌ها عبارت‌اند از:

حکم خیانت زن شوهردار درصورتی‌که جرم رابطه نامشروع دون زنا باشد: طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی تا 99 ضربه شلاق است.

حکم خیانت زن شوهردار

حکم خیانت زن به شوهر، درصورتی‌که جرم، زنا باشد: اگر زن شوهردار بدون وجود شرایط احصان اقدام به زنا کند، مجازات او صد ضربه شلاق حدی خواهد بود. حکم زنای زن متأهل با وجود شرایط احصان مجازات اعدام است. احصان عبارت است از داشتن همسر شرعی و دائمی که بالغ بوده و در سن بلوغ رابطه جنسی با او صورت‌گرفته باشد و هر زمان که زن بخواهد بتواند با او رابطه جنسی برقرار کند.

شایان‌ذکر است، شلاق رابطه نامشروع دون زنا تعزیری بوده و در صورت وجود جهات تخفیف قابل‌تبدیل و تخفیف خواهد بود.

تعداد کلمات مطلب: 543

یک نظر

  1. ناشناس

    12 آذر 1402 در 1:50 ب.ظ

    سلام ، احسنتم بسیار عالی مطالب بسیار مفید هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دختر می‌تواند بدون اجازه پدر صیغه شود؟

صیغه کردن دختر بدون اجازه پدر از آن موضوعاتی است که افراد پیرامون آن بسیار سوال می‌کنند. ه…