در چه شرایطی مجازات شلاق برای رابطه نامشروع اجرا نمی‌شود؟

1
32
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جرم رابطه نامشروع بین زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت وجود ندارد از جمله جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است و قانون‌گذار برای آن مجازات در نظر گرفته است.
مجازات شلاق

طبق قانون مجازات اسلامی ایران عمده‌ترین مجازاتی که برای رابطه نامشروع می‌توان در نظر گرفت شلاق تا 99 ضربه است که صدور آن در اختیار قاضی دادگاه است اما در برخی شرایط ممکن است که این مجازات برای طرفین اجرا نشود. همراه دلتامگ باشید.

اعتراض به رأی رابطه نامشروع در دادگاه تجدیدنظر

بعد از صدور رأی از دادگاه رسیدگی‌کننده به جرم رابطه نامشروع مبنی بر شلاق تعزیری تا 99 ضربه، اولین کاری که وکیل روابط نامشروع می‌تواند انجام دهد، اعتراض نسبت به رای صادر شده است. اعتراض به رای رابطه نامشروع در دادگاه تجدیدنظر انجام می‌شود.

به‌طورکلی اعتراض به آرای کیفری که از محاکم کیفری بدوی صادر می‌شود به دو صورت خواهد بود.

بعضی از این آرای قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور هستند که موارد آن‌ها بر اساس نوع و میزان مجازات در ماده 428 قانون آیین دادرسی کیفری تعیین شده است.

مجازات‌هایی که مشمول موارد ذکر شده در این ماده نمی‌شوند در دادگاه تجدیدنظر استان تحت عنوان تجدیدنظرخواهی قابل‌ اعتراض هستند. باتوجه‌به اینکه 99 ضربه شلاق تعزیری رابطه نامشروع که طبق ماده 19 قانون مجازات، درجه 6 محسوب شده از موارد فرجام خواهی طبق ماده 428 نبوده، بنابراین اعتراض به رای مربوط به آن در دادگاه تجدید نظر استان انجام می‌شود.

اعتراض به رأی رابطه نامشروع در دادگاه تجدیدنظر

هزینه تبدیل مجازات شلاق به جزای نقدی

برای بسیاری از افراد پرداخت جزای نقدی از تحمل مجازات شلاق بسیار آسان‌تر است به همین دلیل ترجیح می‌دهند مجازات شلاق را به مجازات جزای نقدی تبدیل کرده و جزای نقدی را به‌عنوان مجازات رابطه نامشروع پرداخت کنند.

برای تبدیل مجازات شلاق باید شرایط تخفیف مجازات طبق قواعد عمومی حقوق کیفری وجود داشته باشد.

طبق بند ث ماده 37 قانون مجازات اسلامی، امکان تبدیل شلاق به جزای نقدی درجه 6 یا درجه 7 امکان‌پذیر است. برای اعمال این تخفیف باید جهات تخفیف که در ماده 38 قانون مجازات ذکر شده است وجود داشته باشد؛ بنابراین در این شرایط مجازات شلاق اجرا نشده و این مجازات تخفیف پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  هر قراردادی را به آسانی امضا نکنید

این جهات شامل موارد زیر است:

هزینه تبدیل مجازات شلاق به جزای نقدی

  • یکی از جهات تخفیف طبق قانون مجازات اسلامی گذشت شاکی یا مدعی خصوصی است.
  • همچنین همکاری‌کردن مؤثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیای حاصله از جرم یا به‌کاررفته برای ارتکاب آن نیز از جمله مهم‌ترین موارد تخفیف است.
  •  اوضاع‌واحوال خاص مؤثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک‌آمیز بزه‌دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم
  • اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثر وی در حین تحقیق و رسیدگی باعث تخفیف مجازات می‌شود.
  • ندامت، حسن سابقه یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری اگر برای دادگاه اثبات شود.
  • کوشش متهم به‌منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن نیز کارساز است.
  • خفیف بودن زیان وارده به بزه‌دیده یا نتایج زیان‌بار جرم
  • مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم

بنابراین، یکی از شرایطی که باید وجود داشته باشد تا مجازات شلاق برای رابطه نامشروع اجرا شود آن است که جهات تخفیف برای تبدیل شلاق به جزای نقدی یا هر نوع مجازات سبک‌تر دیگر وجود نداشته باشد.

درخواست اعمال تخفیف برای مجازات رابطه نامشروع و استناد به جهات تخفیف  دارای نکات بسیار مهمی است که برای آن حتماً باید از وکیل خبره مشورت بگیرید.

یک نظر

  1. علی

    19 بهمن 1402 در 10:44 ب.ظ

    سلام.ممنون ازمطالب مفیدتون که مصداق مطالب قانون اساسی رو به اشتراک میگذارید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…