مجازات توهین و فحاشی در قانون جدید چیست؟

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از جرایم مهمی که در قانون مجازات اسلامی بیان شده، جرم توهین و فحاشی کردن است که دارای مجازات سنگینی است.
مجازات توهین

مجازات توهین در قانون کاهش مجازات حبس‌های تعزیری دستخوش تغییراتی گردیده است. توهین در قانون به‌عنوان یک جرم قابل‌گذشت بوده که تعقیب آن با شکایت شاکی خصوصی آغاز شده و در نهایت نیز با رضایت همان شاکی خصوصی به پایان می‌رسد. همراه دلتامگ باشید.

جرم توهین و فحاشی چیست؟

طبق قانون جرم توهین و فحاشی توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک یا نسبت‌دادن یک امر وهن‌آور به شخص است به‌گونه‌ای که عرفاً به خفیف شدن و کسر شأن وی منجر شود.

امروزه انواع شیوه‌های ارتکاب جرم توهین و فحاشی در قوانین جزایی ایران مورد جرم‌انگاری قرار گرفته است. در شرع اسلام نیز مجازات‌های حدی خاص برای رفتارهایی مثل سب‌النبی (توهین به پیامبر) و قذف در زمینه توهین و فحاشی به مقدسات اسلام و افراد جامعه، تعیین گردیده است.

 انواع جرم فحاشی

انواع جرم فحاشی و توهین عبارت‌اند از:

 انواع جرم فحاشی

  • جرم توهین و فحاشی ساده: این جرم در ماده ۶۰۸ بخش تعزیرات قانونی مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ است. طبق ماده ذکر شده، جرم توهین و فحاشی یعنی آنکه کسی به دیگران ناسزا یا الفاظ رکیک و فحش داده و رفتار او مصداق جرم قذف نباشد. قذف جرمی حدی و به معنای نسبت‌دادن زنا یا لواط به شخص دیگر است. مانند این که کسی به دیگری بگوید تو با فلانی زنا کردهای. طبق ماده مذکور جرم توهین و فحاشی هنگامی محقق می‌شود که جرم قذف نباشد.
  • جرم فحاشی یا توهین به مأمورین دولتی: ‌طبق ماده ۶۰۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هرکس در حین انجام‌وظیفه یا به‌واسطه آن به یکی از مأمورین دولتی توهین یا فحاشی کند، به مجازات سه تا شش ماه حبس تعزیری و یا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.
  • سب‌النبی: همان‌طور که اشاره شد یکی از جرایم مربوط به جرم فحاشی سب‌النبی یا توهین به مقدسات اسلام است. طبق ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی هرکس به پیامبر اسلام (ص) و سایر ائمه و مقدسات اسلامی توهین نماید به مجازات اعدام محکوم می‌گردد.
  • توهین و فحاشی به امام خمینی و مقام رهبری: طبق با ماده ۵۱۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی هرکس به هر نحو به شخص امام خمینی (ره) و مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران توهین نماید، به مجازات شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
مطلب پیشنهادی:  آشنایی با حقوق مالی زوجین در ازدواج موقت

مجازات توهین در قانون جدید

مجازات توهین در قانون جدید

در بسیاری از مواقع ممکن است باتوجه‌به یک‌سری ضوابط جدید در قانون‌های مربوط به جرایم نیز تغییراتی به وجود آید؛ اما با درنظرگرفتن همه این موارد نیز باید به توضیح این موضوع بپردازیم که مجازات توهین آن هم در قانون جدید با درنظرگرفتن کاهش مجازات حبس‌های تعزیری به جزای نقدی تبدیل شده و البته دراین‌خصوص افزایش‌های خاص خود را به دنبال داشته است.

طبق ماده‌های ۶۰۸ و ۶۰۹ که هر دوی آن‌ها به جرایم توهین ساده و توهین مشدد برمی‌گردد شامل قانون جدید کاهش شده‌اند. دررابطه‌با مجازات توهین ساده در قانون جدید باید بیان کنیم طبق ماده ۶۰۸ جزای نقدی ۶ تا ۲۴ میلیون تومان است؛ اما مجازات توهین مشدد ۴۵ روز تا سه ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و دو میلیون ریال تا ۲۵ میلیون ریال وجه نقدی است.

تعداد کلمات مطلب: 498

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    16 آذر 1402 در 12:04 ب.ظ

    باسلام مطلب عنوان شده بینهایت مفید وآموزنده میباشد•با تشکر

    پاسخ

  2. ناشناس

    17 آذر 1402 در 0:30 ق.ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…