ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی در زمان نوسان

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دنیای ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر شاهد رشد فوق‌العاده‌ای بوده است، به‌طوری‌که مردم جهان برای سرمایه‌گذاری در این بازار به امید کسب ثروت وارد این دنیای جدید شده‌اند.
ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی

با این حال، نوسانات شدید در ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال منجر به سودآوری و بازنده شدن عده‌ای شده است، صرف نظر از اینکه در کدام ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این موضوع کمی دور از انتظار است که دو سرمایه‌گذار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، اما به دلیل زمان‌بندی مختلف نتایج بسیار متفاوتی داشته باشند. به این دلیل است که کریپتو اغلب با سطوح بالایی از نوسان همراه است، قیمت ارز دیجیتال می‌تواند به‌شدت در نوسان باشد. برای مثال، ارزش Dogecoin در روز ۳ آوریل ۲۰۲۳، ۲۱٪ کاهش یافت.

اما چرا کریپتو تا این حد بی‌ثبات است؟ پاسخ به این سؤال در این واقعیت نهفته است که بر خلاف دارایی‌های سنتی مانند طلا یا الماس، ارزهای رمزنگاری شده توسط هیچ ارزش ذاتی پشتیبانی نمی‌شوند. در این مقاله، به بررسی مفهوم نوسانات در کریپتو می‌پردازیم، علل و اثرات آن در بازار و همچنین استراتژی‌هایی برای کاهش خطرات را بررسی می‌کنیم.

نوسانات در ارزهای دیجیتال چیست و چرا اهمیت دارد؟

در امور مالی سنتی، نوسان به اندازه‌گیری پراکندگی قیمت دارایی در یک دوره زمانی اشاره دارد. این نشان می‌دهد که قیمت بازار اوراق بهادار تا چه اندازه حول میانگین قیمت آن در نوسان است. به‌طورکلی، هر چه نوسانات بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری در آن دارایی ریسک بیشتری دارد.

به همین ترتیب، نوسانات در دارایی‌های دیجیتال، به میزان نوسان یا تغییرات سریع و غیرقابل پیش‌بینی در قیمت ارزهای دیجیتال، مانند بیت‌کوین یا اتریوم، در یک دوره خاص اشاره دارد. با این حال، در بازار کلی کریپتو نوسانات بسیار بالاتری نسبت به امور مالی سنتی وجود دارد. در نتیجه، ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین و اتریوم دارای شاخص‌های نوسانات خاص خود هستند. محبوب ترین شاخص نوسانات بیت کوین (BVOL) است که نوسانات قیمت بیت کوین را اندازه گیری می کند. بیایید به مثال زیر نگاهی بیندازیم.

این نمودار عملکرد دو بازار مختلف را در طول زمان نشان می‌دهد، یکی با نوسان بالا و دیگری با نوسان کم. در بازار پر نوسان، به نظر می‌رسد خط روی نمودار بسیار ناهموار و ناپایدار است، با فراز و نشیب‌های مکرر که اغلب بسیار قابل‌توجه است. این نشان می‌دهد که بازار نوسانات و عدم اطمینان زیادی را تجربه می‌کند و سرمایه‌گذاران احتمالاً ریسک و پاداش زیادی را مشاهده خواهند کرد. از سوی دیگر، بازار با نوسان کم بسیار باثبات‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر به نظر می‌رسد، با خط صاف‌تر که تغییرات کمی در طول زمان نشان می‌دهد. نتیجه می‌گیریم که بازار نسبتاً آرام است و سرمایه‌گذاران احتمالاً هنگام سرمایه‌گذاری در این بازار با ریسک کمتر و ثبات بیشتری روبرو خواهند شد.

مطلب پیشنهادی:  3 مورد از ناشناخته‌ترین جاهای دیدنی گیلان + ویدیو

ارزهای دیجیتال

نوسانات معیار مهمی از ریسک سرمایه‌گذاری است. در بیشتر موارد:

  • هر چه نوسانات بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری ریسک بیشتری دارد.
  • هرچه نوسانات کمتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری کمتر است.

انواع نوسانات در کریپتو

سه نوع اصلی از نوسانات مربوط به بازار کریپتو وجود دارد: نوسانات تاریخی، نوسانات ضمنی و نوسانات واقعی. هر یک از این نوع نوسانات، میزان نوسانات قیمت یک ارز دیجیتال را در یک دوره زمانی معین اندازه‌گیری می‌کند، اما آنها این کار را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند.

ارزهای دیجیتال

نوسانات تاریخی

نوسانات تاریخی به این می‌پردازد که قیمت یک ارز دیجیتال در گذشته چقدر تغییر کرده است، معمولاً در یک دوره ۳۰، ۶۰ یا ۹۰ روزه، می‌تواند به پیش‌بینی میزان تغییر آن در آینده کمک کند. با در نظر گرفتن انحراف استاندارد بازده لگاریتمی یک ارز دیجیتال در بازه زمانی معین محاسبه می‌شود. نوسانات تاریخی یک معیار می‌تواند برای پیش‌بینی میزان احتمال نوسانات یک ارز دیجیتال در آینده استفاده شود.

نوسانات ضمنی

نوسانات ضمنی یک معیار آینده‌نگر است که نشان می‌دهد بازار چقدر فکر می‌کند قیمت یک ارز دیجیتال در آینده متفاوت خواهد بود. این بر اساس قیمت قراردادهای معامله محاسبه می‌شود. قراردادهای آپشن، قراردادهایی هستند که به خریدار این حق را می‌دهند برای خرید یا فروش رمزارز با قیمتی مشخص در تاریخ یا قبل از آن اقدام کنند. هر چه قیمت‌های پیشنهادی بالاتر باشد، نوسانات ضمنی بیشتر می‌شود.

نوسانات تحقق یافته

نوسانات واقعی یا تحقق یافته معیاری است که نشان می‌دهد قیمت یک ارز دیجیتال در یک دوره زمانی مشخص چقدر نوسان داشته است. با درنظرگرفتن انحراف استاندارد بازده لگاریتمی یک ارز دیجیتال در بازه زمانی معین محاسبه می‌شود. نوسانات واقعی یک معیار مفید برای ارزیابی دقت پیش‌بینی‌های بی‌ثباتی تاریخی و برای ارزیابی عملکرد استراتژی‌های معاملاتی است که بر پیش‌بینی‌های نوسانات متکی هستند.

سخن پایانی

درک انواع مختلف نوسانات در کریپتو برای سرمایه‌گذاران و معامله گرانی که می‌خواهند ریسک سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال در زمان نوسان را مدیریت کنند و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد خرید، فروش یا نگهداری ارزهای دیجیتال بگیرند، مهم است. با نظارت بر نوسانات تاریخی، ضمنی و واقعی، سرمایه‌گذاران می‌توانند درک بهتری از نحوه رفتار احتمالی بازار ارزهای دیجیتال در آینده به دست آورند و استراتژی‌های خود را براین‌اساس تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…