نحوه قیمت گذاری خانه؛ بررسی عوامل موثر بر قیمت ملک

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قیمت گذاری خانه و ملک یکی از موضوعاتی است که بسیاری از صاحبان ملک در رابطه با آن دچار سردرگمی و تردید می شوند، چراکه اگر قیمت نادرستی برای فروش یا اجاره ملک تعیین شود، صاحب ملک دچار ضرر و زیان خواهد شد.
نحوه قیمت گذاری خانه؛ بررسی عوامل موثر بر قیمت ملک

از همین رو بسیاری از مالکان خانه برای قیمت گذاری خانه خود به بنگاه های مشاوره املاک که در نزدیکی ملکشان است مراجعه می کنند. این روش اگرچه کارآمد است، اما تنها گزینه ممکن نیست و پیشنهاد می شود به قیمت پیشنهادی از سوی مشاور املاک بسنده نکنید.

اهمیت قیمت گذاری خانه

هرچه قیمت گذاری خانه و ملک دقیق تر انجام شود، برای مالک، خریدار یا اجاره کننده بهتر است؛ چراکه در صورت نداشتن اطلاعات کافی، ممکن است مشکلات مختلفی برای هریک از طرفین پیش آید. برای مثال ممکن است خریداران و مستاجرین در دام برخی از افراد سودجو که اطلاعات دقیقی در رابطه با قیمت گذاری ملک ندارند بیفتند و مبلغ بیشتر از ارزش واقعی ملک را به طرف دیگر معامله بپردازند و متحمل ضرر و زیاد شوند. این موضوع از آنجایی که قیمت ملک روزبه روز در حال افزایش است، اهمیت دارد.

عوامل موثر بر قیمت خانه

همانطورکه گفته شد، قیمت گذاری خانه براساس فاکتورهای مختلف تعیین می شود که آشنایی با این فاکتورها حائز اهمیت است.

امکانات موجود در خانه

اولین و شاید مهم ترین فاکتوری که بر قیمت خانه تاثیر دارد، امکانات موجود در آن خانه است. برای مثال خانه ای که انباری و آسانسور دارد، قطعا از خانه ای که این امکانات را ندارد، گران تر است. حال برخی از خانه ها سالن ورزشی، استخر، جکوزی و … نیز دارند که مسلما قیمت و ارزش آن ها چند برابر خواهد بود.

سال ساخت و تمیزی خانه

دیگر فاکتور موثر بر قیمت ملک، سال ساخت، تعداد طبقات و تمیزی ساختمان و واحدها است. مسلما خانه های نوساز گران تر هستند، اما خانه هایی که چند سال از ساخت آن ها می گذرد، اما تمیز و بازسازی شده هستند نیز ارزش دارند.

دسترسی خانه به خدمات عمومی و امکانات محیطی

اگر خانه شما در منطقه ای قرار دارد که به سیستم حمل و نقل عمومی دسترسی خوبی دارد، مراکز خرید، پارک، مجتمع‌های ورزشی و تفریحی و … اطراف آن هستند، از قیمت بیشتری برخوردار خواهند بود. زیرساخت های ملک نیز بر قیمت گذاری خانه تاثیر دارند. منظور از زیرساخت مواردی چون وضعیت راه ها، امنیت محل و ساختمان، موقعیت جغرافیایی و … است.

متراژ ملک

یکی از بدیهی ترین فاکتورها که بر قیمت گذاری خانه تاثیر دارد، بدون شک متراژ آن خانه و ملک است. به طوری که هر متر خانه در هر منطقه قیمت مشخصی دارد. برای مثال اگر در یک منطقه قیمت هر متر خانه 90 میلیون تومان باشد، قیمت یک واحد 100 متری در آن منطقه 9 میلیارد خواهد بود.

عوامل موثر بر قیمت خانه

نقشه طراحی شده برای خانه

نقشه خانه ای را تصور کنید که در آن هیچ پنجره ای نیست، راهی برای تهویه هوا وجود ندارد و سالن پذیرایی و اتاق خواب طراحی بدی دارند. در چنین خانه ای نور و زندگی جریان نخواهد داشت، بنابراین صاحب ملک قیمت گذاری خانه را باید براساس این ویژگی ها انجام دهد و مسلما قیمت یک خانه با چنین ویژگی هایی، به نسبت یک خانه با نورگیر عالی، تهویه خوب و پنجره های مناسب متفاوت خواهد بود.

متریال به کار رفته در ساختمان

اگر در ساخت و طراحی یک خانه، متریال و مصالح برند که کیفیت عالی دارند، استفاده شود، قیمت گذاری خانه بر این اساس انجام خواهد شد. استفاده از مصالح با کارایی بالا نیز نقش مهمی بر افزایش قیمت خانه دارد؛ برای مثال عایق صدا و حرارت از جمله مصالح با کارایی بالا هستند که ارزش خانه را افزایش می دهند، در نتیجه صاحب ملک می تواند برای خانه خود که چنین امکاناتی دارد، قیمت بیشتری درنظر بگیرد.

مطلب پیشنهادی:  خانم‌ها بدانند؛ در این شرایط نصف اموال مرد به آن‌ها می‌رسد!

نمای بیرونی ساختمان

یکی دیگر از فاکتورهای موثر در قیمت گذاری خانه که برای بسیاری از افراد اهمیت دارد، نمای بیرونی ساختمان است. این ویژگی از این جهت اهمیت دارد که افراد در اولین برخورد با هر خانه، نمای بیرونی آن را مشاهده می کنند. از همین رو اگر نمای ساختمان با متریال شیک و چشمگیر طراحی شود، نظر مخاطب را جلب می کند و همین موضوع روی قیمت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نوع کاربری ملک

نوع کاربری ملک، می تواند در قیمت گذاری خانه تاثیر داشته باشد و طبق یک قاعده کلی، واحدهای تجاری و اداری، نسبت به واحدهای مسکونی گرانتر هستند. به طوری که می توان گفت قیمت یک خانه مسکونی در منطقه خوش آب و هوا با قیمت یک واحد تجاری که در یک منطقه شلوغ و پر سروصدا قرار دارد، برابری می کند.

سایر مواردی که می توانند در قیمت گذاری خانه موثر باشند:

  • شرایط سند گاهی اوقات می تواند قیمت خانه را افزایش یا کاهش دهد.
  • چند بر بودن زمین مهم است و در قیمت گذاری تاثیر دارد.
  • میزان امنیت خانه و تدابیری که برای افزایش امنیت انجام شده است.
  • خانه هایی که جنوبی هستند، نسبت به خانه های شمالی ارزش بیشتری دارند.
  • خانه هایی که در نزدیکی و مجاورت مدرسه قرار گرفته اند، از موارد مشابه در مناطق دیگر قیمت کمتری دارند.

قیمت گذاری را به متخصص بسپارید

قیمت گذاری را به متخصص بسپارید

همانطورکه مطالعه کردید، فاکتورهای موثر بر قیمت گذاری خانه متنوع هستند و اگر بخواهید قیمت دقیق ملک و خانه را بررسی کنید، باید تمام این موارد را بررسی کنید. لذا توصیه می شود برای آنکه دچار مشکل نشوید و قیمت گذاری به صورت دقیق انجام شود، از یک وکیل ملکی مشورت بگیرید. وکلای ملکی به تمام قوانین، استثنائات و … آشنا هستند و می توانند قیمت گذاری خانه را به دقیق ترین شکل انجام دهند.

حال اگر قصد پیدا کردن بهترین وکیل ملکی در اصفهان یا شهر خودتان را دارید، ما در سایت مستر وکیل شرایطی را فراهم کرده ایم که می توانید با استفاده از آن با بهترین وکلا در هر حوزه و شهر آشنا شوید. در نتیجه پیشنهاد می کنیم از این طریق با یک وکیل ملکی مشورت کنید و از او بخواهید در این زمینه به شما کمک کند. وکلای ملکی علاوه بر این موضوع، می توانند در بخش های دیگر نیز به شما کمک کنند. برای مثال می توانید بررسی اسناد و مدارک را به آن ها بسپارید تا صحت آن ها مشخص شود و مطمئن شوید که سرمایه و مال شما را خطری تهدید نمی کند.

کلام آخر

در این مقاله نحوه قیمت گذاری خانه را بررسی کردیم و عواملی که در قیمت گذاری تاثیر داشتند را نیز گفتیم. اکنون خودتان می توانید با درنظر گرفتن این فاکتورها تا حدودی قیمت خانه را تعیین کنید؛ اما پیشنهاد ما به شما این است که کار را به یک فرد متخصص بسپارید تا از بابت این موضوع دیگر نگران نباشید و بهترین شخصی که می تواند در رابطه با موضوعات ملکی به شما کمک کند، وکیل ملکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…