خانم‌ها بدانند؛ در این شرایط نصف اموال مرد به آن‌ها می‌رسد!

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک‌سری حقوق و تکالیف زن و مرد با ازدواج بدست می‌آورد. تنصف اموال مرد نیز از جمله موارد مهمی است که قبل از ازدواج پیرامون آن سوال می‌شود.
نصف شدن اموال مرد

نصف شدن اموال مرد بعد از طلاق تنها در شرایط خاصی اتفاق می‌افتد که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند تا دچار اشتباه نشوند. همراه دلتامگ باشید تا با هم به این شرایط بپردازیم و بفهمیم که آیا هر زمانی که زن و مرد قصد جدایی داشته باشند اموال مرد نصف می‌شود یا خیر؟

نصف شدن اموال مرد

از سال 1360 به بعد در اسناد ازدواج شروطی پیش بینی شده است که تحت عنوان شروط ضمن عقد ازدواج شناخته می‌شود. پیرامون این موضوع باید بگوییم که سردفتر مکلف است که تا قبل از اجرای صیغه عقد این شروط را برای زوجین بخواند و در صورتی که ضروری بداند، مفهوم آن‌ها را نیز برای زوجین توضیح دهد.

بعد از آن زوجین می‌توانند زیر هر کدام از شروطی که مورد قبول آن‌ها است را امضا کرده و به آن ملتزم شوند.

یکی از این شروط عبارت‌اند از شرط تنصیف اموال و دارایی مرد یا در واقع شرط نصف شدن اموال مرد بعد از طلاق است. در واقع این موضوع راهی است که به‌وسیله آن می‌توان حقوق مالی زن بعد از طلاق را تأمین کرد.

امضای این شروط ضمن عقد توسط مردان باعث می‌شود که در صورت طلاق از طرف مرد او ملزم می‌شود که مال یا مبلغی را به‌صورت بلاعوض به همسر بپردازد.

در متن عقدنامه‌های ازدواج در مورد انتقال بخشی از اموال و دارایی مرد پس از طلاق چنین آمده است:

«ضمن عقد ازدواج، زوج شرط کرد هرگاه طلاق بنا به‌ درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار او نبوده، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده، یا معادل آن را طبق نظر دادگاه، بلاعوض به زوجه منتقل نماید».

مطلب پیشنهادی:  آیا راهی برای عدم پرداخت مهریه وجود دارد؟

خانم‌ها بدانند؛ در این شرایط نصف اموال مرد به آن‌ها می‌رسد!

اما یکی از مشکلات و دشواری‌های اعمال شرط تنصیف اموال و دارایی‌های مرد بعد از طلاق این است که مردان در این شرایط اقدام به انتقال اموال و دارایی‌های خود و خویشاوندان نزدیک می‌کند.

به نظر می‌رسد که شرایط تعلق این اموال به زنان کار بسیار دشواری بوده و با نارسایی‌های زایدی مواجه است. هرچند که طبق رویه‌های قضایی در دادگاه‌ها درصورتی‌که در عمل اموالی از مرد یافت نشود، زن می‌تواند اجرت‌المثل درخواست کند.

شرایط اعمال تنصیف اموال و دارایی مرد

شرایط اعمال تنصیف اموال و دارایی مرد

برای اعمال شرط نصف شدن اموال مرد بعد از طلاق نیاز است که شرایطی فراهم باشد که زن بتواند این مبلغ را دریافت کند. شرایط نصف شدن اموال مرد بعد از طلاق به شرح زیر است:

  • اولاً یکی از مهم‌ترین شروط در نصف شدن اموال مرد آن است که درخواست طلاق باید از طرف مرد مطرح شده باشد، بنابراین این شرط در خصوص طلاق توافقی و طلاق از طرف زن اعمال نخواهد شد و اگر زن بخواهد درخواست طلاق بدهد، نصف اموال مرد به وی نمی‌رسد.
  • ثانیاً درخواست طلاق از طرف مرد نباید به علت سوءرفتار و سوء معاشرت یا تخلف زن از ایفای وظایف همسری باشد. در واقع اگر مرد بتواند موارد مذکور را برای دادگاه اثبات کند، دیگر شرط تنصیف اموال و دارایی مرد اجرا نخواهد شد.
  • ثالثاً اینکه زن نباید از اجرت‌المثل ایام زوجیت یا نحله استفاده کرده باشد.

یک نظر

  1. عباس

    15 دی 1402 در 7:37 ق.ظ

    سلام و تشکر از زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید و آموزنده 🙏👌👌👌🙏 عباس آقا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…