آیا ارث طلای مادر به دختر می‌رسد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات مهمی که در ارث ممکن است باعث دعوا و درگیری شود، مسئله ارث طلای متوفی است.
ارث طلا

فرقی نمی‌کند که ارث طلا متعلق به پدر یا مادر باشد، در هر دو صورت بر سر تصاحب یا نحوه تقسیم آن میان وارثان اختلاف‌نظر وجود داشته و بعضی بر این باورند که طلای مادر بعد از فوت او به دختر تعلق می‌گیرد؛ اما آیا قانون نیز در این مورد چنین  نظری را تأیید می‌کند؟ همراه دلتامگ باشید.

تقسیم ارث طلا به چه صورت است؟

بعد از فوت متوفی چه پدر و چه مادر، اموال و دارایی به جا مانده از وی میان وراث تقسیم می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که دارایی متوفی شامل همه اموال منقول و غیرمنقول می‌شود و در قانون به نام ماترک متوفی بیان شده است.

اموال از هر نوعی که باشد اعم از خانه، باغ، اتومبیل، اسباب منزل و طلا همگی براساس وصیت‌نامه متوفی و طبقات ارث بعد از انجام و پشت سر گذاشتن مراحل انحصاروراثت میان ورثه تقسیم می‌شود.

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از افراد ممکن است پیش آید آن است که آیا ارث طلای مادر جزو ارث دختر محسوب می‌شود؟ اگرچه طلا به‌عنوان یک وسیله و شی زینتی و باارزش توسط خانم‌ها استفاده می‌شود؛ اما لزوماً طلا تنها نمی‌تواند جزو اموال به‌جامانده از خانمی که فوت کرده است باشد و ممکن است در اموال آقایان نیز طلا وجود داشته باشد.

تقسیم ارث طلا به چه صورت است؟

طبق عرف جامعه معمولاً ارث طلا که از متوفی به‌جامانده میان دختران تقسیم شده و در صورت رعایت این عرف و نبود هیچ‌گونه عدم نارضایتی از جانب سایر ورثه، دختر صاحب طلاهای مادر می‌شود.

اما تقسیم  ارث طلا بعد از فوت متوفی به‌صورت قانونی با شیوه عرفی آن کاملاً متفاوت بوده و نحوه تقسیم‌بندی آن با سایر اموال به‌جامانده از متوفی فرقی ندارد. به عبارتی دیگر طلا نیز مانند سایر اموالی که متعلق به متوفی بوده بر اساس قانون طبقات ارث میان ورثه تقسیم می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  نکات قانونی اجاره‌ بهای عقب افتاده

وصیت مادر در مورد تقسیم طلاهایش

همان‌طور که بیان کردیم اموال متوفی اعم از منقول و غیرمنقول به ورثه او رسیده و وراث باتوجه‌به طبقات سه‌گانه که توسط قانون تعیین شده از متوفی ارث می‌برند.

اگرچه ارث طلا معمولاً از متوفای خانم باقی می‌ماند؛ اما ممکن است در اموال به‌جامانده از هر متوفایی اعم از خانم یا آقا مقداری طلا وجود داشته باشد که بر اساس آنچه در عرف و جامعه ما رواج یافته طلای مادر سهم دختران او بوده و پسران و دیگر وارثان او در آن سهیم نیستند؛ اما طبق قانون وارثت طلا نیز مانند دیگر اموال متوفی به‌صورت قانونی میان ورثه تقسیم شده و علاوه بر دختر پسر نیز از آن ارث می‌برد.

وصیت مادر در مورد تقسیم طلاهایش

نکته مهمی که در مورد ارث طلا وجود دارد آن است که اگر یکی از وراث در مورد این مال به نفع خود ادعای وصیت کند باید وصیت متوفی را که شامل سندی معتبر است به همراه شهادت شهود به اثبات برساند و تأییدیه قانون را در این مورد دریافت کند؛ در غیر این صورت سایر وراث می‌توانند به جرم کلاهبرداری از او شکایت کنند.

نکته مهمی که باید در مورد آن بدانید آن است که اگر تمام اموال به‌جامانده از مادر فقط طلا بوده و او در وصیت‌نامه خود اعلام کرده باشد که تمام این اموال فقط به دخترانش برسد، قانون فقط به یک‌سوم این وصیت نامه عمل کرده و مابقی آن را طبق قانون ارث میان وراث تقسیم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…