قلعه الموت، قلعه‌ای اسرارآمیز در منطقه مرگ ایران!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از تاریخ ایران چه می‌دانید؟ چه بخشی از تاریخ ایران برای شما جذاب است؟ به قلعه‌های تاریخی ایران علاقه دارید؟ تابه‌حال از قلعه الموت بازدید کرده‌اید؟
قلعه الموت

قلعه الموت یکی از مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است که در قرن پنجم هجری محل فرمانروایی حسن صباح و یارانش بوده است. این قلعه و روستای مرگ یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قزوین است که هرسال میزبان جمعیت زیادی از علاقه‌مندان به تاریخ تمدن ایران زمین می‌شود. همراه دلتامگ سفری هیجان‌انگیز به این قلعه اسرارآمیز داشته باشید.

قلعه الموت کجاست؟

در منطقه الموت قزوین و در شمال شرق روستای گازرخان صخره‌ای به ارتفاع حدود 2000 متر وجود دارد که بر بالای آن قلعه‌ای تاریخی و پر رمز و راز جا گرفته است. نام آن را قلعه الموت گذاشته‌اند و زمانی محل زندگی خداوند الموت یعنی حسن صباح بوده است.

قلعه الموت کجاست؟

داستان قلعه الموت چیست؟

حسن صباح نامی آشنا برای تمام کسانی است که به سرگذشت ایران علاقه‌مند هستند. تاریخ قلعه الموت نیز با نام این بزرگ‌مرد ایرانی گره‌خورده است. از آنجایی که پیوند عمیقی بین حسن صباح و فرقه اسماعیلیه وجود دارد می‌توان گفت این قلعه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مکان‌های حکومت این فرقه در طول تاریخ بوده است. حسن صباح برای 35 سال به همراه یارانش در این قلعه زندگی می‌کرد و تمام فعالیت‌های نظامی‌اش را در این قلعه انجام می‌داد. صفویان از این قلعه به‌عنوان زندان استفاده می‌کردند هرچند برخی معتقدند که این قلعه فقط زندان نبوده و محل زندگی افراد با مرتبه اجتماعی بالا نیز بوده است.

عجایب قلعه الموت چیست؟

عجایب قلعه الموت چیست؟

قلعه الموت از هر چهار طرف مشرف به پرتگاه است و به خاطر ساختار دفاعی‌اش، تنها ورودی آن در انتهای ضلع شمال شرقی قرار دارد. در آن روزگار با حفر خندق و ساخت برج دیده‌بانی از قلعه محافظت می‌کردند.

مطلب پیشنهادی:  ۷ استایل مردانه که هیچ وقت از مد نمی‌افتند!

در جنوب غربی قلعه و در میان شیب بسیار تند قلعه که به پرتگاه‌های عمیق منتهی می‌شود؛ در دل سنگی عظیم حوضی به ابعاد تقریبی 8 در 5 متر کنده شده است که در طول تاریخ هیچ‌وقت آب آن خالی نشده است!

بهترین زمان سفر به الموت کی است؟

منطقه الموت قزوین یکی از مناطق کوهستانی و بسیار سرد کشور است. از آنجایی که قلعه الموت نیز بر بالای ارتفاعات این منطقه واقع شده سفر به آن در فصل‌های سرد ممکن است کمی خطرناک باشد. بهترین زمان سفر به قلعه در اواخر بهار و اوایل تابستان است یعنی زمانی که میزان بارش‌های منطقه کم شده و مسیر برای صعود به قلعه نیز هموارتر است.

بهترین زمان سفر به الموت کی است؟

چگونه باید به قلعه الموت برویم؟

برای رسیدن به قلعه الموت باید به شهر معلم کلایه بروید. در فاصله 10 کیلومتری این شهر به یک دوراهی خواهید رسید که یکی از آن‌ها به گرمارود و دیگری به الموت می‌رود. مسیر الموت را 75 کیلومتر ادامه دهید تا به روستای گازرخان برسید. از آنجا می‌توانید بقایای این قلعه را بر بلندای صخره نزدیک روستا ببیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…