چرا من قدرت تصمیم گیری ندارم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ما هر روزه در زندگی در حال تصمیم گیری هستیم پس بهتر است با اصول تصمیم گیری درست آشنا باشیم تا بتوانیم بهترین انتخاب ها و تصمیم ها را داشته باشیم.
تصمیم گیری

ما همیشه در مورد انتخاب و تصمیم گیری خوب فکر نمی کنیم. گاهی اوقات ما سریع و خودکار به مسائل فکر می کنیم و گاهی نگاهی آرام و عمیق به مسائل داریم و نتیجه می گیریم. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوعاتی در مورد راه های تقویت قدرت تصمیم گیری بپردازیم پس با دلتامگ همراه باشید.

چگونه قدرت تصمیم گیری داشته باشیم؟

تصمیم گیری جز موارد مهمی است که در هر لحظه از زندگی در حال انجام آن هستیم. در ادامه به مواردی پرداخته ایم که می تواند در تصمیم گیری ها ما ر ا کمک کند تا تصمی گیری های درست و اصولی را داشته باشیم:

به اندازه کافی وقت بگذارید

فکر کردن درست و منطقی نیاز به زمان دارد. زمانی که تحت فشار هستیم و عجله داریم، به جای تفکر آهسته، تفکر سریع غلبه می کند. به عنوان مثال، طبق تحقیقات، افرادی که تحت فشار زمان هستند، تصمیمات مخاطره آمیزی می گیرند. بنابراین، زمانی که عجله دارید، به جای تصمیم گیری دقیق بر اساس حقایق و اطلاعات، سریعاً به نتایجی می پردازیم که ممکن است جانبدارانه و احساسی باشد. در نتیجه، تفکر سریع ممکن است برای تصمیمات کوچک و معمولی که نیازی به تامل ندارند و ریسک زیادی در بر ندارند، مناسب باشد. اما اگر لازم است تصمیم پیچیده و مهم تری در زندگی گرفته شود، بهتر است تمام جوانب این تصمیم را به دقت بررسی کنید.

تصمیم گیری

قانون وضع کنید

حتی کسانی که قدرت تصمیم گیری بالایی در زندگی دارند، باز هم انسان هستند. همه ما گاهی خسته، بی انگیزه، عجول، مظصرب و احساساتی می شویم. جدای از این، جمع آوری تمام اطلاعات لازم و بررسی دقیق هر گزینه غیرممکن است. به خصوص در زمینه تصمیم گیری های روزمره. به همین دلیل افرادی که تصمیمات مؤثر می گیرند، ضمن اینکه سعی می کنند درست و شفاف فکر کنند، قوانین و فرمول هایی را برای خود تعیین می کنند تا بهتر تصمیم بگیرند.

دکتر کانمن در کتاب “تفکر سریع و آهسته” اشاره می کند، استفاده از چنین استراتژی ها، فرمول ها و الگوریتم هایی اغلب در برخی زمینه ها بهتر از تصمیم گیری شهودی است. در مورد کارهای روزانه، بهتر است از قبل در خانه یک لیست خرید تهیه کنید و به آنچه واقعاً نیاز دارید، فکر کنید و در فروشگاه به آن پایبند باشید تا اینکه بدون لیست به فروشگاه بروید و وسوسه شوید.

به طور کلی، حتی در شرایطی که ممکن است، درگیر تفکر مغرضانه و احساسی شویم، اغلب می‌توانیم با تعیین قوانین و فرمول‌هایی از قبل به خود کمک کنیم تا دید درست و روشن‌تری نسبت به موقعیت داشته باشیم و منطقی‌تر فکر کنیم.

مطلب پیشنهادی:  چگونه اعصاب آرام تری داشته باشیم؟

خوب بخوابید یا استراحت کنید

شاید بهترین کار این باشد که زمانی که به خوبی استراحت کرده اید، تمرکز و انگیزه بالایی دارید، تصمیم بگیرید. زمانی که مشغول، مظطرب و خسته هستید، قدرت تصمیم گیری محدود تر می شود و کاهش می یابد. وقتی می خواهید، تصمیمات بهتری بگیرید، باید استراحت کافی داشته باشید، آرام باشید و انرژی و انگیزه لازم برای این کار را داشته باشید.

تصمیم گیری

جمع آوری حقایق و اطلاعات

علاوه بر صرف زمان و انرژی کافی برای تصمیم گیری صحیح، هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشیم، می توانیم تصمیمات بهتری بگیریم. ممکن است ساعت ها به فکر انتخاب باشیم، اما اگر اطلاعاتی که در اختیار داریم، محدود و بی کیفیت باشد، تلاش ما بی نتیجه خواهد بود. در نتیجه، با چنین تصمیمات نامطمئن و غیرقطعی، ما باید برای پر کردن شکاف ها به تعصبات و احساسات خود تکیه کنیم. بنابراین، هر چه حقایق و اطلاعات معتبرتری پیدا کنیم، می توانیم قدرت تصمیم گیری بهتری داشته باشیم.

همه احتمالات را در نظر بگیرید

گاهی اوقات، تفکر سریع ما از نظر دریافت اطلاعات، حقایق و گزینه ها مغرضانه است. به ویژه، همانطور که اشاره شد، ما اغلب قبل از اینکه به دقت در مورد آنها فکر کنیم، تصور می کنیم که به طور خودکار “درست” هستند. به همین ترتیب، به گفته دکتر کوندا، استدلال ما در مورد یک موضوع ممکن است، تحت تأثیر یک سوگیری هدایت‌شده، قرار گیرد که باعث می‌شود اطلاعات و حقایقی را که قبلاً به آن باور داریم، به‌طور انتخابی بررسی کنیم. با توجه به این موضوع، ما اغلب در مورد یک سری مسائل به نتیجه گیری می پردازیم یا به جای اینکه نگاهی واقع بینانه به حقایق و اطلاعات داشته باشیم، آنچه را که از قبل به آن باور داریم، با تصورات از پیش تعیین شده انتخاب می کنیم.

سخن پایانی

با توجه به موارد فوق می توانید تصمیمات صحیح تری در زندگی بگیرید و در نتیجه زندگی خود را به سمت پیشرفت سوق دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …