راه های طبیعی برای تحریک هورمون های شادی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه به دلیل استرس و فشار زندگی خوشحال بودن کمرنگ تر شده است اما می توانیم با برخی کارها و مصرف مواد غذایی مفید، این حس شادی رو دوباره زنده کنیم.
شادی

تمام احساسات انسان مانند آرامش، خوشحالی، غم یا خشم توسط هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی کنترل می شوند، حتما مشتاق هستید که بدانید. در ادامه به معرفی چند هورمون شادی می پردازیم که به افراد برای لذت بردن از زندگی کمک می کند پس با دلتامگ همراه باشید.

انتقال دهنده های عصبی چیست؟

انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی مغز هستند که اطلاعات را بین مغز و بدن منتقل می کنند و توانایی انتقال پیام بین نورون ها و سلول های عصبی را ایجاد می کنند و در نتیجه احساساتی مانند ترس، لذت، خشم و درد را در بر می گیرند. هورمون ها بر احساسات و عوامل مرتبط با سبک زندگی انسان تأثیر می گذارند و هورمون هایی که در بدن ما ترشح می شوند، ممکن است باعث ایجاد احساس خوب یا بد در ما شوند.

هورمون های شادی چیست؟

شادی جز احساس های بسیار زیبایی است که در زندگی باید وجود داشته باشد. به همین منظور هورمون های زیادی در ایجاد خوشحالی و از بین بردن استرس وجود دارند که در ادامه به 6 مورد از مهم ترین این هورمون ها پرداخته ایم:

دوپامین، هورمون لذت

دوپامین هورمونی است که از سلول‌های مغز و نخاع ترشح می‌شود و انسان را هوشیار نگه می‌دارد و با دیدن یک صحنه دلپذیر احساس لذت می‌کند. عدم تمرکز، کم توجهی، بی خوابی، تنبلی و بدخلقی از عوارض کمبود این هورمون است.
برای افزایش سطح دوپامین در طول روز، قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا زیاد ننوشید و قبل از خواب از بادرنجبویه برای آرامش استفاده کنید. همچنین با مصرف غذاهای غنی از پروتئین و خوردن میوه هایی مانند موز و قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید، سطح دوپامین را در بدن افزایش دهید.

هورمون

اکسی توسین، هورمون عشق

این هورمون به هورمون عشق معروف است و ارتباط مستقیمی با اعتماد و صداقت انسان ها دارد و باعث رشد و وفاداری می شود. اکسی توسین در هیپوتالاموس ساخته می شود و سپس به غده هیپوفیز منتقل می شود. این هورمون باعث افزایش محبت و دوستی بین خانواده ها، زوجین و فرزندان و افزایش تعاملات اجتماعی می گردد. هورمون اکسی توسین در دوران بارداری و شیردهی در بدن زنان ترشح می شود و باعث ایجاد ارتباط عمیق تری بین آنها و نوزادانشان می شود.
اکسی توسین، استرس را کاهش می دهد و از قلب در برابر انواع استرس حمایت می کند. برای افزایش سطح اکسی توسین، کمک به دیگران، گذراندن وقت با دوستان و اعضای خانواده و ماساژ موثر است.

سروتونین، هورمون شادی

سروتونین هورمونی است که از هیپوتالاموس ترشح می شود و به عنوان هورمون خوشحالی شناخته می شود. این هورمون وظیفه انتقال اطلاعات در مغز را بر عهده دارد و کیفیت خواب را افزایش می دهد و اثر آرام بخشی دارد.
این هورمون که به شما احساس خوشحالی می دهد، خلق و خو را تنظیم می کند، از افسردگی جلوگیری می کند، فشار خون را تنظیم می کند و چرخه قاعدگی را در زنان تنظیم می کند. در صورت کمبود این هورمون دچار بی خوابی، اختلالات خلقی، احساس غم، افسردگی، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن می شوید. ورزش روزانه، مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات و ویتامین B، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و خواب کافی باعث افزایش سطح سروتونین می شود.

مطلب پیشنهادی:  گوشی آیفون دارید؟ می‌توانید از اپل شکایت کنید!

استروژن، ضد استرس

این هورمون جنسی زنانه که از غدد جنسی ترشح می شود، خلق و خوی فرد را ثابت نگه می دارد و از استرس جلوگیری می کند. برای افزایش استروژن سیگار نکشید و ورزش شدید انجام ندهید و از موادی مانند سویا، گردو، تخم کتان و … استفاده کنید تا احساس خوشحالی افزایش پیدا کند.

هورمون

اندورفین، آرامش طبیعی

اندورفین هورمونی است که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می شود و خوشحالی را افزایش می دهد و استرس و درد را کنترل می کند، از اضطراب جلوگیری می کند و به عنوان آرام بخش عمل می کند. این هورمون مانند یک مسکن طبیعی عمل می کند و درد را کاهش می دهد و به شما کمک می کند، احساس مثبتی نسبت به زندگی داشته باشید. همچنین تعریق به ترشح این هورمون کمک می کند، بنابراین برای افزایش این هورمون در بدن، کارهایی را انجام دهید که باعث تعریق و شل شدن عضلات می شود، مانند ورزش و استفاده از حمام بخار و سونا تا استرس از شما دور شود. مصرف غذاهای تند باعث ترشح اندورفین در بدن می شود، پس این غذاها را مصرف کنید.

پروژسترون، ضد اضطراب

این هورمون از اضطراب، تحریک پذیری و نوسانات خلقی در افراد جلوگیری می کند و در میزان و کیفیت خواب موثر است. سطح پروژسترون در زنان بعد از یائسگی و بعد از 35 یا 40 سالگی کاهش می یابد .برای متعادل نگه داشتن سطح این هورمون، مراقبت از خود و رژیم غذایی مناسب موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …