راهکارهای ساده برای کاهش مصرف نمک

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش مصرف نمک به حفظ سلامت بدن و احتمال بروز بیماری‌ها کمک می‌کند. مصرف بیش از حد نمک در دوران کودکی می‌تواند به افزایش فشار خون در بزرگسالی و به دنبال آن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.
کاهش مصرف نمک

همه ما می‌دانیم که نمک بیش از حد برای سلامتی مضر است، اما بسیاری از ما تصور می‌کنیم که این موضوع فقط در سنین بالا اهمیت پیدا می‌کند. این تصور اشتباه است. کاهش مصرف نمک به حفظ سلامت بدن و احتمال بروز بیماری‌ها کمک می‌کند. مصرف بیش از حد نمک در دوران کودکی می‌تواند به افزایش فشار خون در بزرگسالی و به دنبال آن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

این بیماری، به عنوان قاتل خاموش، سلامت انسان را به طور جدی تهدید می‌کند.  امروزه، بیماری پرفشاری خون به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات بهداشتی در جهان شناخته می‌شود. این بیماری، جان میلیون‌ها انسان را در معرض خطر قرار داده است. کاهش مصرف نمک، گامی مؤثر در پیشگیری از بیماری پرفشاری خون و سایر عوارض سلامتی است.

با جایگزینی نمک با طعم‌دهنده‌های طبیعی مانند ادویه‌جات و سبزیجات معطر، می‌توانیم به سلامتی خود و خانواده‌مان طعم خوشی ببخشیم.

کاهش مصرف نمک،کلید سلامتی

کاهش مصرف نمک، کلید طلایی سلامتی

اولین قدم برای پیشگیری و حتی درمان فشار خون بالا، در دسترس و ساده است. کاهش مصرف نمک، راهی آسان برای حفظ سلامتی قلب و عروق شماست. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که افراد سالم زیر 50 سال، روزانه کمتر از 5 گرم (معادل یک قاشق مربا خوری) نمک مصرف کنند. این مقدار برای افراد بالای 50 سال یا مبتلایان به بیماری قلبی، به کمتر از 3 گرم در روز کاهش می‌یابد.

به خاطر داشته باشید به تدریج مصرف نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و برچسب مواد غذایی را مطالعه کنید و از مصرف غذاهای فرآوری‌شده با نمک زیاد خودداری کنید. با انتخاب‌های سالم، سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.

کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی

راهکار‌های ساده برای کاهش مصرف نمک

راهکارهای زیر می‌توانند به کاهش مصرف نمک در کودکان و بزرگسالان کمک کنند:

از غذاهای فرآوری شده دوری کنید

آیا می‌دانید 75 تا 80 درصد مصرف نمک شما از غذاهای فرآوری شده تأمین می‌شود؟ این نمک پنهان، طعم دهنده‌ای است که به بسیاری از خوراکی‌ها اضافه می‌شود تا وابستگی به طعم شور را در ما افزایش دهد. به عنوان مثال: یک تکه پنیر فرآوری شده ممکن است سدیم بیشتری نسبت به یک بسته کامل چیپس داشته باشد!

مطلب پیشنهادی:  پرپشت کردن مژه تنها با چند روغن طبیعی

گوشت های فرآوری شده مانند ژامبون، بیکن، سوسیس، کنسرو گوشت گاو، مرغ دودی و ماهی دودی همگی دارای نمک بالایی هستند.

  • راه حل ساده چیست؟ کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده از سوپرمارکت، رستوران و فست فود. برای کاهش نمک، گوشت های فرآوری شده و دودی را با پر کردن ساندویچ مانند مرغ، ماهی تن، تخم مرغ و هوموس در نظر بگیرید.

حذف نمکدان از کنار غذا برای کاهش مصرف نمک

حذف نمکدان از کنار غذا برای کاهش مصرف نمک

نمکدان، عنصری همیشگی در سفره‌های ایرانی است. اما آیا تا به حال به نقش آن در عادت به مصرف زیاد نمک توجه کرده‌اید؟ بودن نمکدان در کنار غذا باعث ترغیب افراد به استفاده از نمک می‌شود.

حذف نمکدان از سفره:

  • به کاهش مصرف نمک کمک می‌کند.
  • عادت غذایی سالمی را به شما و خانواده‌تان هدیه می‌دهد.
  • به حفظ سلامتی کودکانتان کمک می‌کند.

کاهش مصرف نمک

راهکارهای جایگزین برای کاهش مصرف نمک:

به جای نمکدان، از ادویه‌جات و سبزیجات تازه، یا چاشنی های نمکی مانند سس سویا یا لیمو ترش برای طعم دادن به غذاها استفاده کنید.

غذاها را قبل از سرو بچشید و در صورت نیاز، مقدار کمی نمک به آنها اضافه کنید.

از سس‌های کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…