مستمری افراد بازنشسته بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی‌که فردی فوت می‌کند، اموال و دارایی‌هایی که از این شخص باقی مانده به وراث می‌رسد. بعد از طی کردن مراحل قانونی، هر یک از وراث می‌تواند سهم خود را از ارث دریافت کرده و تصرف قانونی مورد نظر را در آن داشته باشد.
مستمری افراد بازنشسته

مستمری افراد بازنشسته از جمله مواردی است که بعد از فوت شخص به وراث ایشان می‌رسد؛ اما این مورد دارای قوانین خاص خود است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند. همراه دلتامگ باشید.

شرایط کلی تعلق مستمری افراد بازنشسته به بازماندگان

بازماندگان‌ متوفایی که دارای یکی‌ از حالات‌ و شرایط زیر باشد می‌تواند مستمری افراد بازنشسته را دریافت‌ کنند:

  • زمانی که فرد متوفی بازنشسته شده و دارای بیمه باشد، بازماندگان مستمری افراد بازنشسته را دریافت می‌کنند.
  • اگر فرد فوت شده، مستمری‌بگیر از کارافتاده باشد.
  • در صورت‌ فوت‌ بیمه‌شده‌ای‌ که‌ در ده‌ سال‌ آخر حیات خود حداقل‌ حق‌ بیمه‌ یک سال‌ کار را در آخرین‌ سال‌ زندگی خودپرداخت کرده باشد.
  • زمانی که فوت بیمه‌شده‌ای که در ده سال آخر زندگی خود حداقل حق بیمه یکسال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات، حق بیمه 90 روز کار را پرداخته باشد.
  • بیمه‌شدگان تحت پوشش قانون تأمین اجتماعی که قبل از تصویب این ماده‌واحده فوت شوند و به هر دلیلی در مورد آنان تاکنون مستمری برقرار نشده باشد.

شرایط کلی تعلق مستمری افراد بازنشسته به بازماندگان

  • اگر بیمه شده شرایط مقرر در این بند را دارا نباشد؛ ولی حداقل 20 سال کامل حق بیمه مقرر را قبل از فوت پرداخت کرده باشد. بازماندگان وی از مستمری افراد بازنشسته برخوردار خواهند بود.
  • درصورتی‌که بیمه‌شده‌ای بین ده تا بیست سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد سپس فوت کند، به وراث او به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه و بدون الزام به رعایت ماده (111) قانون تأمین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده (83) همان قانون مستمری پرداخت می‌شود.
  • بیمه‌شده‌ای که از تاریخ تصویب این قانون یا بعد از آن فوت می‌شود، اگر سابقه پرداخت حق بیمه از یک سال تا ده سال را داشته باشد به وراث او در ازاء هر سال سابقه پرداخت حق‌ بیمه، غرامتی معادل یک ماه حداقل دستمزد کارگر عادی در زمان فوت به طور یکجا پرداخت می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  اگر پولی را به اشتباه به حساب دیگری واریز کنیم، چه باید کرد؟

بازماندگانی که می‌توانند حقوق مستمری از متوفی مرد را دریافت کنند

  • از جمله افراد که از مستمری افراد بازنشسته بهره‌مند می‌شود، همسر دائم بیمه‌شده‌ متوفی‌ است.
  • فرزندان‌ متوفی‌، زمانی که سن‌ آن‌ها کمتر از هجده‌ سال‌ تمام‌ باشد یا منحصراً به‌ تحصیل‌ مشغول باشند یا به‌ علت‌ بیماری‌ یا نقص‌عضو طبق‌ گواهی‌ کمیسیون‌ پزشکی‌ موضوع‌ ماده‌ 91 این‌ قانون‌، قادر به‌ کار نباشند.
  • از تاریخ تصویب این قانون، حقوق وظیفه و مستمری موضوع تبصره 2 ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان مصوب آذر ماه 1338 در مورد وراث پسر متوفی تا آخر سن بیست سالگی و اگر به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول تحصیل باشند تا پایان بیست و پنج سالگی قابل پرداخت است.

بازماندگانی که می‌توانند حقوق مستمری از متوفی مرد را دریافت کنند

  • حقوق وظیفه سهم فرزندان و نوادگان دختر همه مستخدمین وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و همچنین سازمان‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و مشمولین قانون استخدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و قانون تأمین اجتماعی که طبق قوانین و مقررات مربوطه برقرار شده با رعایت کلیه قوانین و مقررات مورد عمل به‌شرط نداشتن شوهر و شغل هم قابل‌پرداخت است.
  • حقوق وظیفه سهم فرزندان و نوادگان دختر که طبق قوانین قبلی به علت رسیدن به سن مقرر قطع شده است به‌شرط آن که شوهر یا شغل نداشته باشند، مشمول مقررات مذکور است.
  • پدر و مادر متوفی‌ از جمله افرادی هستند که از مستمری متوفی بهره‌‌مند می‌شوند. البته درصورتی‌که اولاً تحت‌ تکفل‌ او بوده‌ ثانیاً سن‌ پدر از شصت‌ سال‌ و سن‌ مادر از پنجاه‌ و پنج‌ سال‌ بیشتر باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…