شهر زیرزمینی کاریز، جاذبه عجیب 570 میلیون ساله کیش!

4
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایرانیان همیشه به تمام دنیا ثابت کرده‌اند که در هنر، معماری و مهندسی می‌توانند سرآمد تمام دنیا باشند. نبوغی که ایرانیان از هزاران سال پیش برای ساخت بناهای تاریخی، پل‌ها، شهرهای زیرزمینی، قنات‌ها و کانال‌های آب‌رسانی به کار می‌بستند هنوز هم در دنیا مثال‌زدنی است.
شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز یکی از حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی کیش است که آدمی با دیدن معماری آن واقعا گیج می‌شود. شهرت جهانی این شهر گردشگران را از سراسر دنیا به جنوب ایران کشانده است. با دلتامگ سفری به کیش داشته باشید.

شهر زیرزمینی کاریز کیش کجاست؟

اگر قصد سفر به کیش را دارید باید بدانید که دیدن تمامی جاذبه‌های این جزیره زیبا در یک سفر کوتاه امکان‌پذیر نیست. این جزیره نه‌تنها جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری دارد؛ بلکه مملو از جاذبه‌های تاریخی است که در دنیا بی‌مثال هستند. در بلوار میر مهنای کیش، بعد از میدان المپیک و نرسیده به میدان فارور شهری در دل جزیره کیش؛ اما در زیرزمین وجود دارد که یکی عجیب‌ترین جاذبه‌های این جزیره است.

شهر زیرزمینی کاریز کیش کجاست؟

چرا باید شهر زیرزمینی کاریز را از نزدیک دید؟

این شهر دارای ویژگی‌ها و نکات خاصی و بسیار جذابی است. کاریز به معنای قنات است و در واقع محلی است که آب‌های زیرزمینی را در آن هدایت می‌کردند. شهر زیرزمینی کاریز کیش نیز در واقع یک قنات بسیار عظیم است که قدمت آن به 2500 سال پیش برمی‌گردد. وظیفه این قنات تامین آب شیرین و قابل شرب مردم جزیره بوده است.

نکته جالب درباره این قنات تنها بزرگی و وسعت آن نیست؛ بلکه مهندسی آن است. جزیره کیش شهری با شیب بسیار کم است و مهم‌ترین نکته در ساخت قنات‌ها وجود شیب است چون اگر زمین شیب نداشته باشد نمی‌توان آب را در آن به سطح زمین هدایت کرد.  چگونگى هدایت آب‌هاى زیرزمینى به سطح زمین در کیش خود نشان‌دهنده این است که مهندسی این قنات در زمان خود بسیار پیشرفته بوده است.

چرا باید شهر زیرزمینی کاریز را از نزدیک دید؟

ویژگی‌های خاص شهر زیرزمینی قنات کیش

این قنات در عمق 16 متری زمین ساخته شده و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان است که قدمت آن‌ها به 270 تا 570 میلیون سال پیش برمی‌گردد. با این حال از آنجایی که این بستر همیشه در حال رسوب‌گذاری است، قدمت رسوبات جدید آن تنها چند هزار سال است. وسعت این قنات حدود ده هزار متر است.

مطلب پیشنهادی:  از بین بردن بو بد سرویس بهداشتی با 6 ترفند جادویی

ویژگی‌های خاص شهر زیرزمینی قنات کیش

آب قنات کاریز بسیار زلال و شیرین است

نکته جذاب دیگر درباره این قنات آن است که مرجان‌های موجود در مسیر آب‌ باعث تصفیه آب شده و آب شرب شیرین را در اختیار ساکنان جزیره قرار می‌داده‌اند. جالب است بدانید ساکنان جزیره کیش در قرن پنجم و ششم هجری ارزش بالای این آب را می‌دانستند و آن را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌فروختند.

جاذبه‌هایی که در شهر زیرزمینی کاریز وجود دارد

جاذبه‌هایی که در شهر زیرزمینی کاریز وجود دارد

علاوه بر دیدن سنگواره‌های مرجانی به قدمت 270 تا 570 میلیون سال، در این قنات وسیع می‌توانید:

  • سقف پوشیده از صدف و مرجان‌های دریایی
  • لاک‌پشت‌های صد میلیون ساله
  • لایه‌های مختلف زمین‌شناسی
  • چاه‌های کاریز
  • پایانه آب کهن قنات کاریز
  • و موزه خلیج‌فارس را هم ببینید.

برای تامین آب مردم این جزیره حدود 274 حلقه چاه در مسیر آب ساخته شده بوده که 74 تای آن‌ها در این قنات حفر شده‌اند. این قنات در انتها به شهر باستانی حریره می‌رسیده و آب شرب ساکنان آنجا را تامین می‌کرده است. شهر زیرزمینی کاریز کیش در سال 1378 توسط مهندس منصور حاجی حسینی ایرانی مقیم آلمان با سرمایه‌گذاری خصوصی او به یک مجموعه فرهنگی سیاحتی تبدیل شده که حالا شهرتی جهانی دارد.

4 دیدگاه

  1. همراه با شما

    17 اسفند 1402 در 11:29 ب.ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    18 اسفند 1402 در 2:46 ق.ظ

    یادش بخیر سال 1389 این کاریز را از نزدیک دیدم

    پاسخ

  3. ناشناس

    19 اسفند 1402 در 0:45 ق.ظ

    جای بسیار دیدنی است سالها پیش از نزدیک دیده ام

    پاسخ

    • زینب پروانه

      19 اسفند 1402 در 8:55 ق.ظ

      واقا زیباست

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…