خزانه بذر سولبارد؛ جایی که بعد از قیامت زندگی را به زمین برمی‌گرداند!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در دنیا مکان‌های ممنوعه و عجیب و غریب زیادی وجود دارد؛ اما بعضی از آن‌ها ساخته شده‌اند که اگر روزی زندگی روی زمین از بین رفت، دوباره زندگی را به زمین برگردانند.
خزانه بذر سولبارد

خزانه بذر سولبارد خزانه بذر روز قیامت است که در آن با ارزش‌ترین و مهم‌ترین گونه‌های گیاهی جهان نگهداری می‌شود. این خزانه در سال 2008 افتتاح شد؛ اما ورود به آن به شدت ممنوع و یکی از مکان های ممنوعه و مخفی جهان است و تنها تعداد کمی از افراد توانایی ورود به آن را دارند. همراه دلتامگ یا یکی از مکان های ممنوعه زمین آشنا شوید.

خزانه بذر سولبارد کجاست؟

این خزانه که همچون گاوصندوقی عظیم برای طبیعت عمل می‌کند در یکی از دورافتاده‌ترین نقاط دنیا یعنی در مدار قطب شمالگان جایی که کمتر انسانی می‌تواند در آن زندگی کند قرار گرفته است. این خزانه در مجمع‌الجزایری در شمالی‌ترین نقطه اروپا که بخشی از کشور نروژ است یعنی در منطقه سولبارد واقع شده است. این خزانه تنها 100 کیلومتر از قطب شمال فاصله دارد و در عمق تونلی به درازای 125 متر قرار گرفته است.

وظیفه گاو صندوق طبیعت چیست؟

وظیفه گاو صندوق طبیعت چیست؟

خزانه بذر سولبارد کار خود را با یک صد میلیون بذر که از 120 کشور جهان در سال 2008 جمع‌آوری شده بود، شروع کرد. این خزانه تا به امروز از چهار میلیون و پانصد هزار بسته بذر که در هر کدام پانصد دانه باارزش نهفته است نگهداری می‌کند. جالب است بدانید که این خزانه تنها خزانه بذر روز قیامت نیست؛ اما تنها خزانه‌ای است که در آن آزمایش‌های علمی انجام نمی‌شود و فقط برای نگهداری بذر از آن استفاده می‌شود.

بذرها در خزانه بذر سولبارد چگونه نگهداری می‌شوند؟

جالب توجه این است که بذرهایی که در این خزانه نگهداری می‌شوند از نظر ژنتیکی بسیار منحصربه‌فرد هستند و هر بذری در این خزانه نگهداری نمی‌شود! برای نگهداری بهینه دانه‌ها، در بسته‌های فویل سه لایه ساخته شده سفارشی ذخیره و بسته‌بندی می‌شوند، بدین منظور دمای 18- درجه سانتیگراد لازم است. بسته‌ها درون جعبه‌ها جایگذاری شده و در قفسه‌های داخل طاق ذخیره می‌شوند. دمای پایین و رطوبت داخل انبار ذخیره سازی از عملکرد متابولیکی کم اطمینان می‌دهد و بذرها را برای مدت طولانی زنده نگه می‌دارد.

مطلب پیشنهادی:  با این رفتارها، همیشه قابل احترام باشید

امنیت خزانه بذر سولبارد چقدر است؟

امنیت خزانه بذر سولبارد چقدر است؟

شرایط طبیعی این خزانه دمای منفی صفر درجه فارنهایت را تامین کرده است و شرایط آن به‌گونه‌ای است که توانایی نگهداری بذر گندم در حالت طبیعی را تا 1700 سال و سورگوم را تا 20000 سال دارد! یعنی حتی اگر روزی زمین به گرم‌ترین نقطه خود برسد بازهم در اطراف این خزانه یخ‌های طبیعی وجود دارد.

درب‌های سنگین فلزی آن با قفل‌های جداگانه مهر و موم شده است و برای ورود به آن باید از پنج در رمزدار عبور کنید. این دهلیز عجیب در برابر هر نوع بلایای طبیعی به‌خصوص زلزله مقاومت بسیار بالایی دارد و گنجایش نگهداری بیش از 2 میلیارد بذر را دارد. پس اگر روزی زمین نابود شود شاید اینجا تنها جایی باشد که می‌تواند زندگی را دوباره به زمین برگرداند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …