قلعه بابک، یادآور رشادت‌های 20 ساله سردار ایرانی

16
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا کسی هم هست که ماجرای بابک خرمدین و یارانش و داستان دلاوری‌هایشان را نشنیده باشد؟ آیا کسی هم هست که دلش نخواهد بابک را بشناسد و درباره او و رشادت‌هایش بخواند؟
قلعه بابک

قلعه بابک یکی از عجیب‌ترین قلعه‌های باستانی ایران و یکی از جاهای دیدنی کلیبر است که پا نهادن در میان حصارهای آن، شما را به قلب تاریخ ایران می‌برد. دلتامگ در این مقاله مکانی را معرفی کرده که برای عاشقان تاریخ این سرزمین، نماد استقامت و آزادگی است. اینجا مکانی است که در هنگام بازگشت، قلب‌تان را میان حصارهای آن جا خواهید گذاشت!

داستان قلعه بابک و دلاوری‌های 20 ساله

اگر داستان بابک خرمدین را تابه‌حال نشنیده‌اید، حالا وقت خواندن داستان اوست. سرداری ایرانی که پس از ابومسلم خراسانی با یارانش علیه سلطنت خلفای عباسی بر ایران شورید و تلاش کرد عزت و شکوه گذشته ایران را برگرداند. کانون مقاومت او و یارانش برای 20 سال تمام آذربایجان بود. مرکز مقاومت دژی باستانی در نزدیکی شهر کلیبر امروزی و در ارتفاعات 2700 متری بود. دژی که امروزه آن را با نام قلعه بابک می‌شناسند.

قلعه بابک کجاست؟

قلعه بابک کجاست؟

قلعه بابک خرمدین در نزدیکی شهر کلیبر قرار دارد و فاصله آن از این شهر تنها 3 کیلومتر است. فاصله این قلعه از تبریز حدود 200 کیلومتر است. فاصله شهرستان اهر از این قلعه نیز حدود 50 کیلومتر است. مسیر این قلعه بسیار صعب‌العبور است.

معماری عجیب قلعه بابک خرمدین

این قلعه در ارتفاعی نزدیک به 2300 تا 2700 متری واقع شده و دره‌هایی به عمق 400 تا 600 متر اطراف آن را فراگرفته‌اند. این قلعه یک جاذبه رازآلود در قلب ارسباران است. دروازه اصلی تنها راه ورود به این قلعه است که در واقع یک دالان 200 متری است که برای ساخت آن از سنگ‌های طبیعی استفاده شده است.

معماری عجیب قلعه بابک خرمدین

دید این قلعه به اطراف بسیار وسیع است در حالی‌که کاملا نفوذناپذیر ساخته شده است. در اطراف بنای سه‌طبقه اصلی قصر دو برج، یکی مدرو و یکی مخروطی وجود دارد. تالار اصلی 7 اتاق، تالار مرکزی و آب‌انبارهایی در قسمت شرقی دارد. سیمان و ساروج محوطه داخلی قلعه را کاملا نفوذناپذیر کرده‌اند به همین دلیل آب‌انبارهای قلعه نیز بسیار امن بوده‌اند. در قسمت غربی قلعه نیز پلکانی‌هایی وجود داشته که امروزه آثار زیادی از آن‌ها باقی نمانده است.

قدمت قلعه بابک چقدر است؟

برخی از محققان معتقدند که قدمت این قلعه به دوره اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد. این قلعه در قرن ششم و هفتم هجری دوباره مورد بازسازی قرار گرفته؛ اما پس از شکست بابک خرمدین و یارانش این قلعه کاملا متروکه شده است.

مطلب پیشنهادی:  دوپیازه گوشت تکه‌ای، ترد و لذیذ

قدمت قلعه بابک چقدر است؟

چشم‌انداز شگفت‌انگیز و مسیر دسترسی به قلعه بابک

هیچ راه آسانی برای رسیدن به این قلعه وجود ندارد. اگر از شهر کلیبر می‌آیید باید یک مسیر 7 کیلومتری را طی کنید تا به کمپ قلعه سی برسید و در یک مسیر جنگلی فوق‌العاده زیبا سه ساعت پیاده‌روی کنید تا به پلکان اصلی برسید. می‌توانید به روستای شجاع‌آباد و هتل بابک بروید و سپس 1000 پله را بالا بروید تا به گذرگاه پلکانی اصلی برسید! یا اینکه با ماشین‌ها آفرود هتل بابک را پشت سر بگذارید، 6 کیلومتر جلوتر بروید تا به مسیر فرعی برسید. پیاده‌روی این مسیر برای رسیدن به پلکان اصلی کمتر است. با این وجود هر سه مسیر زیبایی‌های حیرت‌انگیزی دارند که شما را مجذوب خواهند کرد.

دژ مستحکم بابک

از طرفی وقتی به بالای قلعه می‌رسید منطقه وسیعی از جنگل‌ قلعه بابک و ارتفاعات آن را در مقابل چشمان خود خواهید دید. این منظره چنان حیرت‌انگیز است که دلتان نمی‌خواهد هیچ‌وقت آنجا را ترک کنید. قدم زدن در دل تاریخ میان حصارهای این قلعه و یادآوری دلاوری‌های مردی که از تمام هستی‌اش برای ایران گذشت قطعا بسیار دلپذیر خواهد بود.

سرنوشت بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت بابک خرمدین چه شد؟

بابک پس از اینکه به‌وسیله یکی از همراهانش به نام افشین فریب می‌خورد، به دست معتصم دستگیر می‌شود. معتصم دست‌ها و پاهای او را قطع می‌کند. روایت است که بابک چهره‌اش را با دست بریده خون‌آلود می‌کند، می‌پرسند این کار برای چیست؟ می‌گوید که فکر نکنید زردی روی‌ام از ترس است! قلعه بابک خرمدین پس از این ماجرا برای همیشه متروک می‌شود؛ اما همچنان مقاوم و استوار باقی می‌ماند تا یادآور رشادت‌های بابک و دلاورمردان ارتش او باشد.

تعداد کلمات مطلب: 644

16 دیدگاه

  1. ناشناس

    4 اسفند 1402 در 7:27 ب.ظ

    سلام زیباست

    پاسخ

  2. ناشناس

    4 اسفند 1402 در 11:30 ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. ناشناس

    5 اسفند 1402 در 0:39 ق.ظ

    ای کاش از زندگی اینها هم فیلم ساخته شود . مردیم اینقدر جومونگ دیدیم

    پاسخ

    • زینب پروانه

      5 اسفند 1402 در 8:41 ق.ظ

      کاش می ساختن…

      پاسخ

      • امیر ولیزاده

        6 اسفند 1402 در 3:58 ب.ظ

        فیلمش هست، فیلمی بسیار زیبا که البته سازنده اش کشور آذربایجان می‌باشد و به ترکی است ولی فکر کنم با زیرنویس فارسی هم موجوده

        پاسخ

        • زینب پروانه

          6 اسفند 1402 در 6:11 ب.ظ

          چه جالب نمی دونستم، ممنون از راهنماییتون

          پاسخ

    • حمید

      6 اسفند 1402 در 7:46 ق.ظ

      سلام بله این فیلم توسط کشور آذربایجان ساخته شده و فیلم بسیار زیبایی هست.

      پاسخ

      • Parviz

        6 اسفند 1402 در 9:32 ب.ظ

        آتا بابک مکانن جنت اولسون یاشاسین تورک میلتی

        پاسخ

  4. اذربایجان

    5 اسفند 1402 در 7:08 ب.ظ

    یاشاسین اذربایجان
    اتامیزبابک

    پاسخ

  5. بابک

    5 اسفند 1402 در 11:16 ب.ظ

    روحش شاد یادش گرامی
    راهش پر رهرو باد

    پاسخ

  6. یاشار

    6 اسفند 1402 در 6:37 ق.ظ

    چه عجب اجازه دادن از بابک هم مقاله بزارید. عالی بود ❤️

    پاسخ

  7. ناشناس

    6 اسفند 1402 در 12:54 ب.ظ

    بابک نماد استقامت و مردانگی است

    پاسخ

  8. امیر عل نژاد

    6 اسفند 1402 در 3:11 ب.ظ

    چوخ گوزل

    پاسخ

  9. رحمان فخر

    6 اسفند 1402 در 8:27 ب.ظ

    چندین بار به این مکان تاریخی که در دل طبیعت زیبا قرار دارد سفر کرده ام به عنوان یک ترک تبریزی به داشتن چنین دلاورانی که در جای جای ایران در مقابل اشغالگران عرب ایستادگی کرده‌اند ، افتخار میکنم

    پاسخ

  10. فخر

    6 اسفند 1402 در 8:34 ب.ظ

    به عنوان یک ترک تبریزی به داشتن چنین دلاورانی که از گوشه گوشه ایران در مقابل اشغالگران عرب ایستادگی کرده‌اند افتخار میکنم ، بارها به اون مکان تاریخی که در دل طبیعت زیبا قرار دارد سفر کرده ام. اما از اینکه آن محل تحت تدابیر ویژه قرار دارد ناراحتم ، به عنوان مثال ترکیه همه آثار تاریخی خود را به دنیا معرفی می کند و از آنها به نفع خود و ملتش استفاده ها می کند ، چرا ما نه ؟؟

    پاسخ

  11. ناشناس

    6 اسفند 1402 در 9:31 ب.ظ

    آتا بابک مکانن جنت اولسون یاشاسین تورک میلتی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

درمان ریزش مو خانگی با 9 ماده خوراکی

برای بسیاری از ما پیش آماده که هنگام شانه کردن مو یا هنگامی که مشغول دوش گرفتن هستیم، مقدا…