رامسر و قلعه افسانه‌ای هزار ساله آن!

8
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مکانی را تصور کنید که همه زیبایی‌های خلقت را در خود جا داده است. از جنگل و کوه گرفته تا آبشار و شالیزار و دریا! مکانی که از حیث زیبایی‌های طبیعی و تاریخی سرآمد است! چنین جایی را در ایران می‌شناسید؟
قلعه مارکوه

رامسر یکی از شهرهای شمال ایران است که با زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود هرکسی را جادو می‌کند، قلعه مارکوه نیز بخشی از جاذبه‌های تاریخی این شهر زیبا است. همراه دلتامگ سفری به یکی از اسرارآمیزترین قلعه‌های ایران داشته باشید.

خرید ویلا در شمال

قلعه مارکوه، دژی باشکوه در زیباترین نقطه کشور

در پنج کیلومتری شرق رامسر و در ارتفاعات شهر کتالم دژی استوار و باعظمت بالای کوهی مقدس برای قرن‌ها از شهر محافظت کرده است. هیچ‌کس به‌درستی نمی‌داند مارکوه از کجا آمده است؛ اما برخی گمان می‌کنند که ایرانیان باستان مهرپرستانی بودند که الهه میترا را مادر خطاب می‌کردند. کسی چه می‌داند، شاید روزی معبدی از میترا بالای این کوه بوده که به آن قداست بخشیده و مارکوه را به وجود آورده است.

قلعه مارکوه، دژی باشکوه در زیباترین نقطه کشور

قلعه مارکوه چه ویژگی‌هایی دارد؟

این دژ باستانی ویژگی‌های جالبی دارد. نمای آن مستطیل شکل است و در هر گوشه یک برج دیده‌بانی وجود دارد. هرچند امروز چیز زیادی از آن عظمت و شکوه باقی نمانده؛ اما هنوز هم می‌توان برج‌های پشتیبان و چهار حصار جانبی را دید.

به ورودی اصلی که نزدیک می‌شوید اتاقک سنگی‌ای را خواهید دید که با سنگ لاشه و ملات و سیمان بازسازی شده تا نگهبان قلعه در آن استراحت کند. به قلعه که وارد می‌شوید چند اتاق و پلکانی که به برج‌های جنوب شرقی و جنوب غربی قلعه متصل می‌شوند شما را جذب می‌کنند. مساحت این قلعه نزدیک به 600 مترمربع است.

زیبایی منحصربه‌فرد قلعه مارکوه

درباره این قلعه چند نکته بسیار جالب وجود دارد. اول اینکه این قلعه شباهت بسیار زیادی به قلعه بابک دارد پس اگر به قلعه‌‎های باستانی علاقه دارید حتما مجذوب قلعه مارکوه نیز خواهید شد. دوم اینکه چشم‌انداز این قلعه چنان سحرآمیز و دل‌فریب است که امکان ندارد از دیدن آن سیر شوید. هرچه بالاتر می‌روید زیبایی‌های طبیعت نیز بیشتر و بیشتر در مقابل چشمان شما گسترده می‌شود.

نه‌تنها زیبایی بی‌اندازه این مکان که گره در تاریخ و فرهنگ ما دارد؛ بلکه حتی تماشای طبیعت بکر جنگل‌های شمال و منظره بی‌نظیر طلوع و غروب خورشید با شگفتی بسیار شما را مجذوب خواهد کرد. چه کسی دلش می‌خواهد چنین مکانی را ترک کند؟ مکانی مملو از افسانه‌های قدیمی که قدم زدن در میان حصارهای آن تاریخ را برای شما زنده می‌کند. اینجا یکی از اعجاب‌انگیزترین جاهای دیدنی رامسر است.

مطلب پیشنهادی:  شیک‌ترین ست‌های روزمره با ۳ قدم طلایی

زیبایی منحصربه‌فرد قلعه مارکوه

قدمت قلعه مارکوه چقدر است؟

درباره قدمت دقیق این قلعه هیچ‌کس اطلاع دقیقی ندارد؛ اما نحوه ساخت آن گویای این واقعیت است که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. با این حال از دوره‌های پس از ورود اسلام به ایران و در سده سوم هجری این قلعه دوباره مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. با این حال برخی معتقدند که این قلعه به خاطر آجر به کار رفته در مصالح آن در قرن سوم تا هشتم هجری ساخته شده است.

قلعه مارکوه چند پله دارد؟

نکته جالب و عجیب دیگری که درباره این قلعه تاریخی وجود دارد، تعداد پله‌های آن است! در واقع تعداد این پله آن‌قدر است که برای بالا رفتن از آن‌ها حداقل به پانزده دقیقه زمان نیاز دارید. تعداد پله‌های این قلعه 311 عدد است.

قلعه مارکوه چند پله دارد؟

قلعه مارکوه کجاست؟

اگر قصد بازدید این قلعه را دارید باید به رامسر بروید. فاصله قلعه مارکوه تا رامسر حدود پنج کیلومتر است. سپس از جاده تلارسر به سمت شهر کتالم حرکت کنید. از این جاده تا قلعه تنها دو کیلومتر فاصله دارید. از تنکابن تا این قلعه نیز 15 کیلومتر راه است. از تنکابن نیز باید وارد جاده تنکابن به رامسر شوید و سپس وارد جاده میرزا کوچک خان جنگلی شوید و سه کیلومتر پیش برانید تا به تابلوی مارکوه برسید در ورودی جاده تلار برسید.

تعداد کلمات مطلب: 580

8 دیدگاه

  1. ناشناس

    4 اسفند 1402 در 2:30 ق.ظ

    واقعا زیباست

    پاسخ

  2. ایاز

    5 اسفند 1402 در 8:56 ق.ظ

    قلعه مارکوه برای شهر رامسر هست نه تنکابن یا شهسوار

    پاسخ

  3. علی

    5 اسفند 1402 در 10:22 ق.ظ

    سلام چرا اشتباه به اسم تنکابن می‌نويسن. قلعه مارکوه مال رامسر نه تنکابن برین یه آمار بگیرین .تا از صحت مطلب اطلاع پیدا نکردین خواهشا انتشارش ندین

    پاسخ

    • زینب پروانه

      6 اسفند 1402 در 6:12 ب.ظ

      بله حق با شماست، اصلاح شد

      پاسخ

  4. بهمن فروتن

    5 اسفند 1402 در 5:35 ب.ظ

    با درود و سپاس، به نظرم قلعه مارکوه در شهر کتالم شهرستان رامسر واقع شده، در حالی که در متن مقاله محل قلعه شهر تنکابن قید شده است.

    پاسخ

    • زینب پروانه

      6 اسفند 1402 در 6:12 ب.ظ

      بله اشتباه بود، اصلاح شد

      پاسخ

  5. ناشناس

    6 اسفند 1402 در 12:39 ب.ظ

    بالاخره مارکو تنکابنه یا رامسر؟؟ حتما دریاسر هم تو رامسره😄😄

    پاسخ

    • زینب پروانه

      6 اسفند 1402 در 6:11 ب.ظ

      اشتباه از من بود، عذرخواهی میکنم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

راز کوکو سبزی خوشمزه که کسی به شما نمی‌گوید!

کوکو جزو غذاهای بسیار ساده، اقتصادی و خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد؛ چرا که در مدت زم…