بزرگ‌ترین تکیه مینیاتوری جهان را در کرمانشاه ببینید

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فرد، نقش‌های متنوع روی کاشی‌ها، حیاط‌های بزرگ، در و پنجره‎‌های چوبی، شیشه‌های رنگی با انعکاس نورهای رنگین‌کمانی و معماری عجیب ایرانی اسلامی از ویژگی‌های خاص بناهای تاریخی ایران است؛ اما تکیه معاون ‌الملک کرمانشاه یک چیز دیگر است.
تکیه معاون الملک کرمانشاه

تکیه معاون الملک کرمانشاه یادگاری از دوران قاجار است که در سال 1282 ساخته شد و حالا به یک نگین تاریخی ارزشمند در دل کرمانشاه تبدیل شده است. همراه دلتامگ با این بنای تاریخی زیبا که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است، بیشتر آشنا شوید.

تکیه معاون الملک کرمانشاه از گذشته تا امروز

این تکیه را معین‌الرعایا در سال 1282 ساخت؛ اما در سال 1287 توسط ظهیرالملک و مشروطه خواهان به آتش کشیده است. یک سال بعد تکیه متروک شده مورد بازسازی قرار گرفت. در سال 1320 میرزاحسن خان معاون الملک این تکیه و بناهای اطراف آن را خریداری و مجددا ترمیم کرد. در سال 1354 و پس از 30 سال فراز و نشیب این تکیه به فرهنگ و هنر کرمانشاه واگذار شد و از آن روز به بعد در آن به روی عموم برای بازدید باز است.

تکیه معاون الملک کرمانشاه از گذشته تا امروز

تکیه معاون الملک، بزرگ ترین تکیه مینیاتوری جهان

بااینکه در ایران بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که از حیث معماری خاص هستند؛ اما معماری تکیه معاون الملک کرمانشاه چنان منحصربه‌فرد است که نظیرش را در هیچ جای دیگری نمی‌بینید. بر کاشی‌های این تکیه تصاویری از داستان‌های اساطیری ایران نقش بسته که در زیبایی و جزئیات مینیاتوری شگفت‌انگیز هستند. در این تکیه اسلام و ایران را در کنار هم می‌بینید! کاشی‌های آن نه‌تنها تصاویری از پادشاهان بلندمرتبه ایران؛ بلکه از وقایع کربلا، نبردهای حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) هم پرده‌های جذابی به نمایش می‌گذارند. حالا بعد از گذشت چند دهه این بنا یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی ایران و جهان با معماری بسیار خاص و ویژه است.

تکیه معاون الملک، بزرگ ترین تکیه مینیاتوری جهان

تکیه معاون الملک کرمانشاه چه بخش‌هایی دارد؟

امروزه این بنا به قسمت‌های مختلفی مانند صحن ورودی، حسینیه، عباسیه، زینبیه، موزه مردم شناسی و موزه زیورآلات و پوشاک تقسیم شده است. برای رسیدن به صحن ورودی باید از هجده پله پایین بروید چون این بنا 6 متر از سطح خیابان پایین‌تر است. از پله‌ها که پایین می‌روید سقاخانه‌ای پنج ضلعی و فوق‌العاده زیبایی در سمت راست شما قرار گرفته است که صحنه تکان دهنده آب طلبیدن حضرت سکینه از حضرت عباس را به تصویر کشیده است. بخش زینبیه تنها فضای مسقف با گنبد در این تکیه است و بیشتر تابلوهای نقاشی مربوط به وقایع عاشورا در این قسمت قرار گرفته‌اند.

مطلب پیشنهادی:  حس ششم چیست؟

تکیه معاون الملک کرمانشاه چه بخش‌هایی دارد؟

تکیه معاون الملک کجاست؟

برای آن‌هایی که قصد سفر به غرب کشور را دارند و دلشان می‌خواهد مهم‌ترین جاذبه‌های غرب را ببینند، دیدن تکیه معاون الملک کرمانشاه انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود. تکیه معاون الملک در محله آب شوران و نزدیک بازار سنتی و قدیمی کرمانشاه واقع شده است. برای دیدن این تکیه باید به خیابان حداد عادل در کرمانشاه بروید.

کی به بازدید از تکیه معاون‌ الملک برویم؟

کی به بازدید از تکیه معاون‌ الملک برویم؟

کرمانشاه در هر فصلی زیباست؛ اما این شهر نیز در بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری است. اگر می‌خواهید بدون ازدحام جمعیت و با خیال راحت به تماشای کاشی‌های زیبای تکیه معاون الملک کرمانشاه بیاستید، فصل پاییز و زمستان به‌خصوص اواخر زمستان که هوای بهاری بر شهر چیره شده است، بهترین زمان است. در ایام سوگواری محرم نیز زمان مناسبی برای بازدید از قسمت‌های مختلف این بنا به‌خصوص پرده‌های متناسب به واقعه کربلاست.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    30 بهمن 1402 در 11:10 ب.ظ

    عالی وبی نظیراست.

    پاسخ

  2. ناشناس

    1 اسفند 1402 در 0:45 ق.ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…