مغان، غاری اسرارآمیز و طلسم شده در مشهد!

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در جنوب روستای مغان و در فاصله 35 کیلومتری از شهر مشهد یک غار اسرارآمیز و طلسم شده وجود دارد که بسیاری از گردشگران حتی از وجود آن‌هم بی‌خبرند!
غار مغان مشهد

یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های مشهد غار مغان است که شایعات زیادی درباره آن وجود دارد، از وجود گنج‌های بی‌انتها گرفته تا نهنگی که غارتگران را می‌بلعد. اگر دوست دارید با یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید تا انتهای این مقاله از دلتامگ با ما همراه باشید.

اسرار غار مغان

قدمت این غار اسرارآمیز به 30 تا 40 میلیون سال پیش و به دوره دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد؛ یعنی حتی از البرز و دماوند هم قدیمی‌تر است! جالب اینجاست که تا سال 1324 کسی از وجود این غار خبر نداشت و در این سال هفتاد کوهنورد مشهدی به‌طور اتفاقی این غار را کشف کردند. این غار اسرار زیادی در دل خود نهفته دارد.

در میانه غار چندین چاه و حتی یک برکه آب وجود دارد. بسیاری از مردم محلی معتقدند که گنج‌های بسیاری در دل این غار وجود دارد که یک نهنگ خفته از آن محافظت می‌کند و هرکسی که قصد دست‌درازی به آن‌ها را داشته باشد، به‌سرعت می‌بلعد. نهنگ خوابیده در غار مغان سبب شده که محلی‌ها آن را طلسم شده بدانند. شهرت گنج‌های این غار آن‌چنان زیاد بود که حتی هندی‌ها و آمریکایی‌ها هم به دنبال یافتن آن‌ها راهی غار می‌شدند. برخی دیگر هم گمان می‌کنند که این غار روزگاری مامن جن و پری بوده است.

اسرار غار مغان

غار مغان مشهد و ویژگی‌های جذاب آن

این غار دارای ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فردی است. عرض ورودی غار 19 متر با ارتفاع 4 متر است. طول غار مغان مشهد بسیار زیاد است به حدی که تنها طول ورودی آن 12 متر است. تنگه‌ای به عرض 4 متر با یک استالاگمیت دوقلوی زیبا در فاصله 110 متری از ورودی غار وجود دارد. در قسمت غربی غار دو تالار وجود دارد که نخستین تالار دارای ۲۴۶ متر طول و حدود ۱۱ الی ۳۳ متر عرض و ۹ متر ارتفاع است و می‌توان گفت از بزرگ‌ترین تالارهای موجود در غارهای استان خراسان محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  درمان پژمردگی و پرپشت شدن گیاه شفلرا با 3 ترفند سریع

کانال دوم که دارای اشکال بسیاری است ۲۹ متر طول، ۱۰ متر عرض و ۷ متر ارتفاع دارد. کانال دوم را که پشت سر بگذارید تالار بزرگی در برابر صخره‌ای 5 متری مشاهده خواهید کرد. پس این تالار، یک تالار دیگر نیز وجود دارد. این غار دارای ستون‌های آهکی در اندازه‌های مختلف و راه‌های پرپیچ‌وخم بسیاری است که جذابیت منحصربه‌فردی دارند و گردشگران را مجذوب خود می‌کنند. جالب است بدانید که نهنگ خفته‌ای که محلی‌ها از آن یاد می‌کنند در واقع یک ستون آهکی است که شباهت بسیاری به اندام یک نهنگ خفته دارد.

غار مغان مشهد و ویژگی‌های جذاب آن

چگونه به روستا و غار مغان برویم؟

به منطقه سیدی در جنوب مشهد بروید و سپس مسیر کوه خلج را در پیش بگیرید. بالندر، اردمه و خان رود را پشت سر بگذارید تا به روستای مغان برسید. پس از یک ساعت پیاده‌روی تا انتهای روستا، ورودی غار را خواهید دید. به علت وجود پرتگاه‌های خطرناک، دهلیزها، راه‌های پرپیچ‌وخم گوناگون در داخل غاز به‌هیچ‌عنوان به‌تنهایی و بدون راهنما وارد غار نشوید. برای دیدن داخل غار مغان نیز به حدود دو ساعت زمان نیاز دارید.

بهترین زمان برای بازدید از غار مغان مشهد کی است؟

بهترین زمان برای بازدید از غار مغان مشهد کی است؟

فصل بهار و تابستان، درست زمانی که دشت پهناور و زیبای اطراف کوه‌های خلج به شکوفه‌های رنگارنگ آراسته می‌شوند و سبزی و تازگی زندگی را می‌توانید در ارتفاعات بینالود به چشم ببینید، بهترین زمان برای سفر به این غار است. اگر برنامه‌ای برای نوروز امسال ندارید، از دیدن غار مغان در این فصل غافل نشوید.

یک نظر

  1. ناشناس

    29 بهمن 1402 در 2:04 ق.ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…