در این شرایط ثبت ازدواج موقت الزامی شد!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اطبق قانون عقد نکاح دو نوع دارد.یکی از آن‌ها عقد موقت است که در واقع برای مدت معینی میان زوجین خوانده شده و بعد از مدتی نیز از بین می‌رود که این عقد دارای شرایط خاص خودش است.
ثبت ازدواج موقت

فارغ از میزان پذیرش این نوع از عقد در جامعه برای اینکه صیغه به‌صورت صحیح واقع شود باید در آن شرایطی رعایت شود. ثبت ازدواج موقت و ارث، نفقه، مهریه از جمله موضوعاتی است که باید در ازدواج موقت به آن‌ها توجه لازم شود در غیر این‌صورت این ازدواج باطل خواهد بود. همراه دلتامگ باشید.

شرایط صحیح بودن صیغه

برای اینکه آثار حقوقی و شرعی عقد موقت و نکاح جاری شود باید شرایطی داشته باشد. این شرایط شامل موارد و شرایط صحت عقد بوده که باید هم در صیغه هم در نکاح دائم وجود داشته باشد و شرایط اختصاصی صحیح بودن عقد که فقط مخصوص عقد ازدواج موقت است و در صورت نبود هر کدام از این موارد عقد موقت صحیح نیست. این شرایط به شرح زیر است:

  • شرایط عمومی صحت ازدواج موقت: یکی از مهم‌ترین شرایط برای عقد ازدواج موقت، داشتن قصد برای ایجاد عقد، رضایت داشتن برای انعقاد عقد، نبودن مانع برای ازدواج به طور مثال زن شوهر و در آخر رعایت شرایط ازدواج موقت دختر باکره است؛ یعنی در این ازدواج اذن پدر یا جد پدری باید وجود داشته باشد.
  • شرایط اختصاصی صحت ازدواج موقت: تعیین مدت برای ازدواج موقت و تعیین مهریه عقد موقت نیز از جمله شرایط مهم است که اگر رعایت و تعیین نشده باشد، ازدواج موقت باطل خواهد بود.

شرایط صحیح بودن صیغه

قوانین ثبت ازدواج موقت

طبق قانون حمایت خانواده، مرد مکلف به ثبت ازدواج دائم است: “اگر مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.”

مطلب پیشنهادی:  انواع مالیات بر مسکن

به‌عبارت‌دیگر طبق قانون اگر مردی ازدواج دائم خودش را ثبت نکند، ممکن است به هشت الی هجده میلیون تومان یا حبس از 91 روز تا 6 ماه محکوم شود.

بااین‌حال همان‌طور که در بالا بیان کردیم قانون تکلیف ازدواج دائم را به‌صورت قطعی مشخص کرده است؛ اما دررابطه‌با ثبت ازدواج موقت باید بگوییم که ثبت‌کردن این ازدواج در شرایط عادی اختیاری است و مرد اجباری برای ثبت آن ندارد؛ لذا اگر مردی اقدام به ثبت ازدواج موقت نکند مجازات نمی‌شود و همچنین هیچ زنی نمی‌تواند مرد را مجبور به ثبت این نوع ازدواج کند مگر در شرایطی که در قانون بیان شده است:

  • باردارشدن زن: یکی از شرایطی که مرد مجبور به ثبت ازدواج موقت است در حالتی است که زن باردار شود. در این شرایط برای گرفتن شناسنامه فرزند، ثبت ازدواج موقت لازم و ضروری است و مرد مکلف به این کار بوده و در غیر این صورت مجازات می‌شود.
  • توافق طرفین: زن و شوهر با موافقت هم ازدواج موقت خود را به ثبت برسانند. در واقع در ابتدای عقد این شرط توسط هر دو طرف بیان شده و به توافق رسیده باشند.
  • شرط ضمن عقد: در ازدواج موقت شرط شده باشد که صیغه حتماً ثبت شود.

قوانین ارث در عقد موقت

قوانین ارث در عقد موقت

طبق قانون مدنی در عقد دائم مرد و زن از یکدیگر ارث می‌برند؛ اما در صیغه رابطه توارثی میان زن و مرد شکل نگرفته و به‌عبارت‌دیگر اگر یکی از مرد و زنی که به عقد موقت به زوجیت هم درآمده‌اند فوت کند، دیگری از ایشان ارث نبرده حتی اگر در عقد شرط شده باشد. تنها در صورتی اموال زن یا شوهر در ازدواج موقت به همسرش می‌رسد که این را وصیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…