رازهای عجیبی درباره ونیز که شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از شهر اسرارآمیز ونیز چه می‌دانید؟ می‌دانید این شهر چگونه این همه سال روی تالاب دوام آورده است؟ چطور ممکن است چوب‌های آن این همه سال نپوسند؟! اصلا این شهر چگونه ساخته شده است؟
شهر ونیز

مگر کسی هم در دنیا هست که دلش نخواهد به شهر ونیز، زیباترین و اسرارآمیزترین شهر روی آب دنیا سفر کند؟ مگر کسی هم هست که دلش نخواهد برای یک‌بار که شده در تاکسی‌های قایقی آن به گردش و تفریح در تالاب ونتزیا برود؟ همراه دلتامگ با این شهر زیبا و رازهای آن آشنا شوید.

شهر ونیز چگونه ساخته شد؟

این شهر که در سال 421 میلادی متولد شد توسط رمیانی بنا شد که از سرزمین خود مهاجرت کرده بودند و به دنبال جایی امن برای زندگی می‌گشتند تا از شر بربرهای در امان بمانند. از آنجایی که تالاب ونتزیا مانند یک خندق بزرگ از این منطقه محافظت می‌کرد، مردم رم این منطقه را برای سکونت انتخاب کردند، هرچند که قبل از آن‌ها نیز ماهیگیرانی در اینجا زندگی می‌کردند.

شهر ونیز چگونه ساخته شد؟

چرا شهر ونیز روی آب است؟

در این منطقه مساحت خاکی که می‌شد روی آن خانه ساخت بسیار کم بود از طرفی مردم دنبال یک منطقه امن می‌گشتند پس مجبور بودند خانه‌ها را جایی بنا کنند که دست بربرها به آن‌ها نرسد. بهترین راه‌حل ساختن خانه‌ها روی آب بود؛ اما این نیاز به یک مهارت خاص داشت تا بتوانند خانه‌های چوبی را از گزند پوسیده شدن و امواج سهمگین دریای آدریاتیک نیز در امان نگه دارند.

چرا شهر ونیز روی آب است؟

ساختمان‌های شهر ونیز معماری خاصی دارند!

نباید تصور کنید که ساختمان‌های ونیز شناور هستند؛ بلکه آن‎ها روی بیش از 10 میلیون تنه درخت ساخته شده‌اند. پایه‌های چوبی از فرورفتن خانه‌‎ها در باتلاق‌ها زیرین جلوگیری می‌کنند. به این تکنیک در علم معماری امروز پایه شمع می‌گویند. مردمان ونیز در بالای تیرهای چوبی دوتخته ضخیم چوبی و سپس یک‌لایه بلوک سنگی هم اضافه می‌کردند که به استحکام خانه‌ها کمک می‌کرد.

چگونه چوب خانه‌های ونیز نمی‌پوسد؟

چگونه چوب خانه‌های ونیز نمی‌پوسد؟

اگر این سوال هم برای شما پیش آمده که پس چگونه ممکن است خانه‌های چوبی شهر ونیز برای قرن‌ها استوار بایستند باید بگوییم که گل نمکی که تنه درختان را احاطه کرده از خانه‌ها محافظت می‌کند! همان آبی که ممکن بود روزی باعث پوسیدن چوب‌ها شود، همان آب خانه‌ها را نگه داشته است! در واقع جریان مداوم آب‌شور در اطراف پایه‌های خانه‌ها آن‌ها مانند بتن سخت و سنگی کرده است.  این فرآیندی است که در آن منافذ داخل چوب با مواد معدنی جایگزین می‌شوند و در نتیجه چوب به‌سختی سنگ می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  3 نکته مهم برای خرید فرش آشپزخانه که نمی‌دانید!

چند حقیقت جالب درباره شهر ونیز

چند حقیقت جالب درباره شهر ونیز

  • ونیز شهری با 117 جزیره است.
  • تاکسی‌های این جزیره همگی قایق هستند و به آن‌ها گوندولا می‌گویند. در ونیز 750 گوندولا وجود دارد.
  • تا سال 2010 هیچ زنی نمی‌توانست هدایت‌گر یا همان راننده گوندولا در شهر ونیز باشد.
  • در ونیز 417 پل زیبا وجود دارد.
  • پل‌های این شهر تا قرن شانزدهم پله نداشتند.
  • عروس و دامادهای ونیز در شب عروسی‌شان حتما باید سوار بر گوندولا از زیر پل‌های شهر عبور کنند.
  • در این شهر خیابان‌ها و کوچه‌ها اسم ندارند.
  • بیش از 177 کانال آب در ونیز وجود دارد که بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها کانال اس یا گرند کانال است که شهر را به دو بخش تقسیم کرده است. این کانال یکی از عجایب هفتگانه ایتالیا محسوب می‌شود.
  • عمق تالاب ونیز 15 متر است.
  • اما آخرین و تلخ‌ترین واقعیت درباره ونیز این است که سطح آب‌های آن هر سال حدود ۱ الی ۲ میلی‌متر بالاتر می‌آید؛ این شهر آرام‌آرام در حال غرق شدن است!

ونیز تنها شهر روی آب دنیا

سخن پایانی

هرچند شهر ونیز یکی از زیباترین و محبوب‌ترین شهرهای توریستی دنیاست؛ اما با غرق شدن ذره‌ذره آن ساکنین آن نیز در حال مهاجرت هستند. برخی از کارشناسان معتقدند که این شهر تا سال 2030 خالی از سکنه شود پس اگر قصد دیدن ونیز را دارید تا دیر نشده خود را به آن برسانید!

تعداد کلمات مطلب: 583

یک نظر

  1. ناشناس

    28 بهمن 1402 در 1:02 ق.ظ

    خیلی خوب وعالی است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

خانم باسیاست با این ترفند از شوهرت پول بگیر

روش پول گرفتن از همسر باید با سیاست خانومانه انجام شود. موضوع گرفتن پول از همسر یکی از مسا…