افسانه عجیب کوه لجور؛ داستان ناپدید شدن کیخسرو!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ایران مکان‌های زیادی وجود دارد که سرچشمه شهرت آن‌ها به افسانه‌های دور و دراز سرزمینمان برمی‌گردد. کوه لجور یکی از این مکان‌هاست که مردم معتقدند در آنجا کیخسرو، یکی از عالم‌ترین و عادل‌ترین پادشاهان ایرانی، به آسمان عروج کرده است!
کوه لجور

سنگ‌ قبرهای عجیب 40 سانتی‌متری، غاری اعجاب‌انگیز در کوه لجور که قدمت آن به افسانه‌های شاهنامه برمی‌‎گردد و ناپدید شدن سالار جهان؛ یعنی کیخسرو در زمان اقامتش در غار افسانه‌ای این کوه سبب شده که کوه لجور یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های تاریخی ایران باشد. همراه دلتامگ سفری به داستان‌های اساطیری ایران داشته باشید.

عاقبت کیخسرو چه شد؟

کیخسرو یکی از پادشاهان اسطوره‌ای ایران است که در شاهنامه از او به‌عنوان سالار جهان یاد شده است. کیخسرو پس از افراسیاب حکمرانی ایران را به دست گرفت و یکی از شاهان خوش‌نام کیانی است به همین دلیل نیز با نام کیخسرو یعنی شاه نیک‌نام شهرت یافته بود. نام کیخسرو در شاهنامه با دیانت و شهامت، دادگری و دلیری گره خورده است؛ اما این پادشاه عادل در اواخر عمرش از دنیا کناره می‌گیرد و به غاری پناه می‌برد در آن به نیایش و ستایش خداوندگار خود مشغول شود.

عاقبت کیخسرو چه شد؟

افسانه کوه لجور چیست؟

افسانه عجیب کیخسرو از همین‌جا آغاز می‌شود که شبی در خواب راه بهشت را به او نشان می‌دهند. او پادشاهی را رها کرده، همه چیز را به لهراسب می‌بخشد و با چند تن از همراهانش به بیابان و غاری عجیب در کوهی پناه می‌برد؛ اما دیگر هیچ‌گاه از آنجا برنمی‌گردد. افسانه‌ها می‌گویند غاری که کیخسرو به آنجا برای نیایش رفته بوده، غاری در کوه لجور بوده و این پادشاه نیک‌نام از همان‌جا به مینو و بهشت برین عروج کرده و برای همیشه از نظرها غایب شده است. همراهان اندک او نیز که از پهلوانان نام‌آور ایرانی بودند، در انتظار شاه دادگر خود در همان‌جا ماندند تا آن‌ها نیز از نظرها پنهان شدند و حالا قبرهای عجیب پای کوه، متعلق به آنان است.

چرا نام این کوه را شازند نهادند؟

نام شازند نیز ریشه در همان افسانه دارد. مردمان اینجا معتقدند که شاه دادگر زنده است و از همین رو نام کوه را شاه زند نهادند. غار کیخسرو و چشمه حک در پای کوه لجور در میان زرتشتیان بسیار محترم و مهم است. آنان عقیده دارند که آب این چشمه بسیار مقدس است و از آلوده کردن آن پرهیز می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  شغل هایی که با پیشرفت تکنولوژی به خطر می افتند

افسانه کوه لجور چیست؟

غار کیخسرو با بقیه غارهای ایران فرق دارد!

جالب است بدانید که زرتشتیان معتقدند کیخسرو ابتدا در چشمه بلاغ خود را شست و شو داده و سپس به غار پناه برده است؛ اما این غار برخلاف سایر غارهای ایران در نوک قله و در ارتفاع دو هزار متری واقع شده است درحالی‌که نام برخی از پهلوانان نامدار ایرانی بر دیوارهای آن حک شده است. به همین دلیل با وجود از بین رفتن سنگ قبرهای کوه لجور مردم عقیده دارند که این قبرها متعلق به همراهان کیخسرو بوده که همگی از پهلوانان ایرانی بوده‌اند. حتی عده‌ای نیز بر این اعتقادند که بزرگ‌ترین آتشکده زرتشتیان در این استان ساخته شده بوده است.

این غار در کوه لجور واقع شده و دهانه آن به سمت غرب است. این غار حدود دو متر عرض و یک متر و سه سانتی‌متر ارتفاع دارد. درون آن نیز دهلیزی باریک به طول 18 متر و عرض متوسط شش متر و ارتفاع سه متر وجود دارد که افسانه‌ شنیدنی‌اش، کنجکاوی انسان را برمی‌انگیزد و انسان را به درون غار فرامی‌خواند.

غار کیخسرو با بقیه غارهای ایران فرق دارد!

چگونه باید به کوه شازند رفت؟

برای رفتن به کوه لجور و دیدن غار کیخسرو باید به استان مرکزی بروید. در 30 کیلومتری جنوب غربی اراک و در سمت غربی رودخانه شراء کوهی با شکلی عجیب را خواهید دید که همچون قلعه‌ای استوار بر فراز دشتی پهناور ایستاده است. اینجا همان کوه شازند یا شاه زند است که غار آن یکی از عجیب‌ترین غارهای ایران است و ریشه در افسانه‌های شاهنامه دارد.

تعداد کلمات مطلب: 582

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کوه های مریخی ایران کجاست؟

کوه‌های مریخی ایران را تا به حال دیده‌اید؟ کوه‌های مریخی چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعی شگف…