آیا توقیف خودروی مرد بابت مهریه ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریهی یکی از مهم‌ترین حقوق زن است که با ازدواج بدست می‌آورد و به محض عقد نکاح زن مالک آن خواهد شد و مرد باید آن پرداخت کند.

حالا یکی از روش‌هایی که زن می‌تواند به حق و حقوق خودش که مهریه است دست یابد، توقیف خودروی مرد بابت مهریه است اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا تنها ماشین مرد نیز قابل توقیف است یا خیر؟ همراه دلتامگ باشید تا با هم به این سوال پاسخ دهیم.

توقیف خودروی مرد بابت مهریه

دررابطه‌با توقیف خودروی مرد بابت مهریه باید بگوییم که زن می‌تواند برای مهریه خودش کلیه اموال منقول و غیرمنقولی که به نام مرد است را توقیف کرده و مهریه خودش را از این طریق وصول کند. از جمله این اموال می‌توان به ملک، زمین، طلاجات و خودروی مرد اشاره کرد.

توقیف خودرویی که وسیله امرارمعاش است

یکی از سؤالاتی که از ما می‌شود آن است که آیا زن می‌تواند خودرویی که وسیله امرارمعاش مرد است را بابت مهریه توقیف کند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اگر مرد بتواند ثابت کند که خودرویی که زن از او توقیف کرده وسیله کار وی است و از طریق آن امرارمعاش می‌کند و نیز خودرو از نظر عرف خودروی گران‌قیمتی نباشد، مرد می‌تواند با استناد به اینکه ماشین مذکور وسیله ضروری زندگی‌اش است و جزو مستثنیات دین به‌حساب می‌آید، رفع توقیف ماشین را از دادگاه درخواست کند.

شرایط توقیف خودروهای در رهن خودروسازی

حالا اگر خودروی مرد در رهن شرکت خودروسازی باشد نیز زن می‌تواند آن را به‌عنوان مهریه توقیف کند یا خیر؟ دراین‌رابطه نیز باید بگوییم که زن این خودروی مرد را نیز می‌تواند توقیف کند البته در این شرایط زن می‌تواند تنها مبلغی را به‌عنوان مهریه توقیف کند که به شرکت خودروسازی پرداخت شده و توقیف مابقی بدهکاری ماشین توسط زن وجود نخواهد داشت.

روش‌های توقیف خودروی مرد بابت مهریه

روش‌های توقیف خودروی مرد بابت مهریه

زن می‌تواند از دو طریق اقدام به توقیف خودروی مرد کند. در ادامه هر دو روش را جهت شناخت بیشتر بیان کرده‌ایم.

مطلب پیشنهادی:  مسائل حقوقی مهم که قبل از خرید خانه باید بدانید!

توقیف خودروی مرد بابت مهریه طریق دادگاه

در این روش زن می‌توان دادخواست مطالبه مهریه و تقاضای تأمین خواسته را تنظیم کرده و به دادگاه ارائه کند. در تقاضای تأمین خواسته لازم است که مشخصات خودرو درج شده باشد تا زن بتواند بلافاصله بعد از صدور رأی دادگاه خودروی موردنظرش را توقیف کند.

توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت‌اسناد

در این روش زن می‌تواند با معرفی خودروی مرد به اجرای ثبت‌اسناد دستور توقیف خودرو را دریافت کند. بعد از آن مهلت 10 روزه‌ای برای پرداخت بدهی توسط مرد در نظر گرفته شده و این موضوع به مرد ابلاغ خواهد شد. در صورتی که در این مدت مرد وضعیت پرداخت مهریه همسرش را تعیین تکلیف نکند زن می‌تواند خودروی همسرش را با معرفی آن به پلیس راهور توقیف کند.

توقیف ماشین برای مهریه چقدر طول می‌کشد؟

توقیف خودروی مرد بابت مهریه چقدر طول می‌کشد؟

حالا اگر بخواهیم بگوییم که توقیف خودروی مرد بابت مهریه چقدر طول می‌کشد؟ باید بگوییم که اگر شخص بخواهد از راه اجرای ثبت‌اسناد این کار را انجام دهد، برای مرد ابلاغی صادر شده و به مدت 10 روز به وی فرصت می‌دهد که مهریه را پرداخت کند، اگر این کار را انجام ندهد، زن 3 روز فرصت دارد خودرو را معرفی کرده تا آن را توقیف کنند و آن ابلاغ به دست پلیس راهور داده می‌شود و از آن طریق انجام ‌می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…