آیا راهی برای عدم پرداخت مهریه وجود دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهمی که با ازدواج زنان بدست می‌آورند مهریه است که به محض عقد نکاح زن مالک ان شده و مرد باید مهریه را پرداخت کند.
عدم پرداخت مهریه

یکی از سؤالاتی که بسیاری از آقایان از ما می‌پرسند آن است که آیا راهی برای عدم پرداخت مهریه وجود دارد؟ مهریه مالی است که هنگام وقوع عقد نکاح از طرف مرد به زن تعلق‌گرفته به همین دلیل مرد متعهد می‌شود که آن را پرداخت کند که مهریه می‌تواند به‌صورت نقد یا سکه، طلا و سایر اموال منقول و غیرمنقول باشد؛ اما شرایطی پیش می‌آید که مرد توانایی پرداخت ‌مهریه را به‌صورت یکجا ندارد یا حتی در برخی شرایط مرد از پرداخت مهریه معاف شود. در این مطلب از دلتامگ به این موارد می‌پردازیم پس همراه ما باشید.

راه‌های عدم پرداخت مهریه یا فرار از پرداخت

از جمله نکات مهمی که باید بدانیم آن است که مهریه حق زن است و مرد باید تحت هر شرایطی آن را پرداخت کند. یکی از راه‌های عدم پرداخت مهریه که افراد فکر می‌کنند بهترین راه است، انتقال اموال مرد به افراد دیگر برای فرار از پرداخت مهریه است.

معامله صوری جهت عدم پرداخت مهریه زمانی که اختلاف بین زن و شوهر به وجود می‌آید انجام می‌شود.

در این زمان مرد اقدام به انتقال اموال خودش می‌کند. در روند و مراحل پیگیری و همچنین ارائه پذیرش دادخواست دادگاه، اموال شوهر مورد بررسی قرار می‌گیرد که معمولاً این افراد اقوام درجه اول مرد هستند که اموال به نامشان می‌شود. دراین‌رابطه باید بگوییم که اگر معامله صوری جهت عدم پرداخت مهریه اثبات شود، برای مرد مجازات سنگینی در نظر گرفته می‌شود.

راهکار بعدی که به‌عنوان یکی از راه‌های فرار از پرداخت مهریه شناخته می‌شود، درخواست اعسار است. تصور عموم بر این است که درصورتی‌که مرد  ثابت کند توانایی پرداخت مهریه را ندارد به‌راحتی قادر است مهریه را پرداخت نکرده و طلاق بگیرد اما این گونه نیست اگر درخواست اعسار مرد در دادگاه پذیرفته شود، این موضوع باعث قسط‌بندی مهریه می‌شود.

و دلیل آخر برای عدم پرداخت مهریه زمانی است که طبق ماده 1098 قانون مدنی هرگاه عقد ازدواج بین زوجین به هر دلیلی باطل بوده و بین آن‌ها نیز نزدیکی واقع نشده باشد. در این مورد زن حق دریافت مهریه را ندارد.

مطلب پیشنهادی:  آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

راه‌های عدم پرداخت مهریه یا فرار از پرداخت

طبق ماده 1101 قانون مدنی هرگاه به هر دلیلی نکاح بین زن و مرد فسخ شود و بین آن‌ها نزدیکی واقع نشده باشد، زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود.

تنها استثنا آن فسخ به دلیل عنن بودن مرد است یعنی مردی که توان عمل زناشویی ندارد که در این شرایط با فسخ نکاح زن مستحق دریافت نصف مهریه است.

در چه شرایطی مهریه زن قطع می‌شود؟

در هر نوع طلاق، تکلیف مهریه باید رعایت شود و پرداخت آن در دادنامه از سوی دادگاه باید تعیین شود. زمانی که زن ازدواج مجدد هم داشته باشد، باز هم مانع از پرداخت مهریه به وی نشده و دلیلی برای عدم پرداخت مهریه به زن نیست.

حتی خیانت زن نیز دلیلی برای عدم پرداخت مهریه نیست و در این شرایط نیز مرد باید مهریه همسر خود را پرداخت کند؛ بنابراین هیچ مانعی برای عدم دریافت مهریه و قطع آن وجود ندارد‌ اما ثبت طلاق تا زمان پرداخت حقوق مالی زن انجام نمی‌شود و اگر زن به ثبت طلاق بدون دریافت مهریه خود رضایت دهد بعد از آن می‌تواند طبق قانون از طریق اجرای احکام دادگستری نسبت به دریافت مهریه خود اقدام کند.

در چه شرایطی مهریه زن قطع می‌شود؟

پیامدهای حقوقی عدم پرداخت مهریه

بسیاری از آقایان می‌دانند بهترین راه برای عدم پرداخت مهریه چیست. محکومیت‌های زیادی برای این افراد در نظر گرفته شده است. درصورتی‌که زن بتواند ثابت کند که مرد از راه‌های فرار از پرداخت مهریه استفاده کرده است، مرد محکوم به پرداخت جزای نقدی می‌شود. حتی اگر مرد از راه‌های متفاوت برای عدم پرداخت مهریه استفاده کند، مجازات حبس نیز برایش در نظر گرفته می‌شود. جزای نقدی معادل نصف اموال مرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…