اگر این نکات را هنگام قرارداد اجاره خانه ندانید، ضرر می‌کنید

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اجاره یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین عقود بوده که دارای نکات زیادی در قانون مدنی ایران است. افراد برای اینکه هنگام قرارداد اجاره خانه دچار ضرر نشوند، باید از این نکات اطلاع داشته باشند.
قرارداد اجاره خانه

با گران‌شدن قیمت خرید خانه در مناطق مختلف کشور، افراد اقدام به اجاره ملک می‌کنند. قرارداد اجاره‌ خانه از آن مواردی است که امروزه بسیار کاربرد داشته و افراد زیادی روزانه اقدام به انعقاد این قرارداد می‌کنند؛ بنابراین اطلاع از قوانین و مقررات این قرارداد برای همه افراد لازم و ضروری است. همراه دلتامگ باشید تا با هم به این موضوع بپردازیم.

نکات مهم هنگام انعقاد قرارداد اجاره خانه

انعقاد قرارداد اجاره خانه می‌تواند هم به‌صورت شفاهی و هم کتبی باشد. در هر دو صورت، این قرارداد مورد پذیرش قانون‌گذار بوده و هر دو طرف باید به تعهدات خودشان عمل کنند.

در قرارداد اجاره خانه به‌صورت کتبی با شفاهی باید نکات مهم اجاره خانه حین عقد و تنظیم قرارداد رعایت شود. نکات حقوقی اجاره‌خانه، مسکن، آپارتمان در هنگام تنظیم قرارداد عبارت‌اند از:

  • اهلیت داشتن در قرارداد اجاره خانه : یکی از مهم‌ترین نکات که هنگام تنظیم قرارداد اجاره باید به آن دقت کنید، اهلیت داشتن طرفین است. اهلیت در قرارداد شامل عقل و بلوغ و رشد است. نبودن هر یک از این موارد می‌تواند باعث باطل شدن یا در برخی موارد عدم نفوذ قرارداد شود.
  • تعیین‌کردن مدت عقد اجاره از دیگر نکات مهم قرارداد اجاره خانه است. زیرا اگر غیر از این شرایط باشد و مدت‌زمان مشخصی برای قرارداد اجاره اعلام نشود، طبق ماده ۴۶۸ قانون مدنی، عقد اجاره باطل خواهد شد. البته اگر در قرارداد، مدت شروع اجاره قید نشده باشد، طبق ماده ۴۶۹ قانون مدنی، مدت شروع، از زمان انعقاد عقد، محاسبه می‌گردد و دلیلی برای باطل شدن قرارداد اجاره خانه وجود ندارد.
    درج موعد دقیق انتقال ملک، توسط صاحبخانه و تعهداتی که موجر، اقدام به پذیرش آن‌ها در هنگام تحویل عین مستاجره کرده است. مثل تحویل ملک، به‌صورت رنگ شده یا سرامیک شده و…

نکات مهم هنگام انعقاد قرارداد اجاره خانه

  • تعیین‌کردن میزان دقیق اجاره‌بها و موعدی که مستأجر، موظف به پرداخت آن است و همچنین مشخص‌کردن طریقه پرداخت و شماره‌حسابی که باید، مبلغ اجاره‌بها به آن واریز شود. همچنین، موجر می‌تواند، خسارت دیرکرد در پرداخت اجاره‌بها را نیز در قرارداد اجاره‌خانه مشخص کرده تا درصورتی‌که مستأجر در موعد مقرر از پرداخت اجاره، خودداری کند، مالک بتواند خسارات و زیان ناشی از این دیرکرد در پرداخت را دریافت کند.
  • درج‌کردن شرط داشتن خیارات قانونی، برای فسخ قرارداد به‌موجب آن‌ها یا درج شرط اسقاط کافه خیارات، ولو خیار غبن فاحش است که البته شرط دوم به جهت محدودیت‌هایی که در فسخ قرارداد برای پذیرندگان ایجاد می‌نماید، هرگز توصیه نمی‌شود.
  • تهیه اجاره‌نامه در دو نسخه و امضای اجاره‌نامه دستی یا اجاره‌نامه تنظیم شده در بنگاه معاملات ملکی، توسط طرفین قرارداد. همچنین امضای دو شاهد ذیل آن، جهت اعتبار پیداکردن این سند عادی. همین‌طور، استفاده از آن برای گرفتن دستور تخلیه توسط موجر، در صورت بروز اختلاف.
مطلب پیشنهادی:  در چه شرایطی مهریه زن را قسط‌بندی می‌کنند؟

افزایش نرخ اجاره در تمدید به چه نحو است؟

موضوع افزایش اجاره در زمان تمدید هم موضوعی است که خیلی از افراد دوست دارند از آن اطلاع داشته باشند. پایه و اساس این افزایش نرخ در قرارداد اجاره خانه چیست؟ و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟

به طور معمول هر سال دولت نرخ مجاز افزایش اجاره‌بها را اعلام می‌کند. به‌عنوان‌مثال در جلسه ستاد تنظیم بازار، افزایش اجاره‌بها در سال 1402 در تهران 25 درصد، کلا‌‌ن‌شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، 20 درصد و سایر شهرها 15 درصد اعلام شده بود.

افزایش نرخ اجاره در تمدید به چه نحو است؟

از نرخ افزایش اجاره‌بها که بگذریم یکی از نکات مهم که باید بدانیم آن است که این افزایش نرخ در کجا اعمال می‌شود. باید بگویم که این موضوع بستگی کامل به توافق موجر و مستأجر دارد و در یکی از مدل‌های زیر قابل‌اعمال است:

  • اعمال نرخ افزایش فقط در اجاره
  • اعمال نرخ افزایش فقط در ودیعه
  • اعمال نرخ افزایش در هر دو مبلغ ودیعه و اجاره‌بها

هر مدلی که انتخاب شود معمولاً عرف این است که مبلغ ودیعه که پیش موجر است را هم به اجاره تبدیل کرده و سپس درصد افزایش را ضرب در کل مبلغ اجاره‌بها می‌نمایند. در تبدیل ودیعه هر 30 میلیون تومان ودیعه یک میلیون تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود.

یک نظر

  1. ناشناس

    17 آبان 1402 در 8:50 ق.ظ

    در خصوص استرداد ودیعه از طرف موجر .بایستی در قرارداد از درج استرداد ودیعه پس از تخلیه ملک خودداری شود .الان من بین دو مالک گیر کرده ام موجر قدیم استرداد ودیعه رو منوط به تخلیه و موجر جدید استقرار اسباب منزل رو منوط به پرداخت کامل ودیعه کرده اند.آیا در یک روز همزمان کلیه امور اسباب کشی میسر است؟ موجر آن لطفا کمی انعطاف داشته باشند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…