در این شرایط مستاجران می‌توانند اجاره خود را پرداخت نکنند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با گران شدن قیمت خرید خانه در شهرهای مختلف کشور اکثر افراد به اجاره کردن خانه روی آورده‌اند که این قرارداد خود دارای قوانین مخصوص است.
پرداخت نکردن اجاره خانه

پرداخت نکردن اجاره خانه یکی از مشکلات اساسی صاحبخانه‌ها است. آگاهی از قوانین و مقررات اجاره‌خانه در ایران به افراد کمک می‌کند در این راه دچار مشکل نشده و بتوانند به‌موقع حق خودشان را بگیرند. همراه دلتامگ باشید.

جریمه پرداخت نکردن اجاره خانه 

جریمه پرداخت نکردن اجاره خانه یا دیرکرد در پرداخت آن به مواردی اشاره دارد که شما قادر به پرداخت ماهیانه اجاره‌خانه خود نبوده و در این صورت مالک از شما درخواست می‌کند علاوه بر اجاره ماهیانه مبلغی را به‌صورت جریمه نقدی در نظر بگیرد و به مالک بپردازد.

عرف و باور عمومی تصور می‌کند درصورتی‌که شما نمی‌توانید یک ماه از اجاره را پرداخت کنید، مالک با مراجعه‌کردن به مراجع قانونی نه‌تنها ما را از خانه بیرون کند؛ بلکه جرایمی را نیز برای شما در نظر بگیرد؛ ولی قانون مدنی کشور و قرارداد اجاره‌بها هیچ‌گونه جریمه را به‌عنوان دیرکرد اجاره‌بها در نظر نگرفته است.

در بسیاری از قراردادهای اجاره‌خانه بند ۱۴ وجود دارد که بیان می‌کند: “تهاتر خسارت ناشی از تأخیر تخلیه (اجرت‌المثل) با مبلغ قرض‌الحسنه بلااشکال است.”

این ماده به‌صراحت بیان کرده است که در صورت عدم تخلیه خانه، مالک می‌تواند مبلغی را به‌عنوان جریمه دیرکرد تخلیه خانه از رهن شما بردارد. اما ما چنین ماده‌ای را در مورد اجاره‌خانه و عدم پرداخت آن نمی‌بینیم.

مالک تنها در صورتی می‌تواند اقدام قانونی بر اساس عدم پرداخت اجاره انجام دهد که مستأجر سه ماه و ده روز نسبت به پرداخت اجاره‌خانه تعلل کرده و نتواند آن را پرداخت کند. در این حالت مالک با مراجعه به مراجع ذی‌صلاح حکم تخلیه مستأجر را بدون دریافت جریمه دیرکرد اجاره‌بها دریافت خواهد نمود.

آیا می‌توان جریمه دیرکرد اجاره تعریف کرد؟

آیا می‌توان جریمه دیرکرد اجاره تعریف کرد؟

یکی از روش‌های جدید که مالکین برای دریافت جریمه دیرکرد یا پرداخت نکردن اجاره خانه می‌توانند استفاده کنند، اضافه‌کردن بند جدیدی تحت عنوان دریافت اجاره دیرکرد از مستأجر است.

مطلب پیشنهادی:  کارهایی که مستاجران باید انجام دهند تا صاحبخانه حکم تخلیه نگیرد

طبق قانون عرفی کشور انجام این کار قانونی نبوده و مالک یا مستأجر می‌توانند با اضافه‌کردن این بندی جریمه اجاره‌بها را لحاظ کنند.

همان‌گونه که پیش‌ازاین به شما گفتیم در صورت عدم پرداخت اجاره بیش از سه ماه است که مالک می‌تواند حکم تخلیه دریافت نموده و یا بر اساس یک هشدار اعلام کنند تمامی اجاره‌بها از رهن خانه چه خواهد شد و بر اساس آن پول ودیعه با کسر اجاره‌بهای کلی پرداخت خواهد شد.

عدم پرداخت اجاره‌بها در مدت مشخص

پرداخت نکردن اجاره خانه در مدت مشخص

یکی از سؤالات مهمی که برای بسیاری از موجرین و مستأجرین پیش می‌آید این است که در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها چه عواقبی در انتظار آنها است. برای این دسته از افراد باید بیان کنیم در صورت اینکه شما سه ماه و ده روز یا همان ۱۰۰ روز (پرداخت نکردن اجاره خانه بیش از سه ماه نیز به این قانون گفته می‌شود) هزینه اجاره‌بهای خود را نپردازید، موجر یا صاحبخانه با تنظیم یک دادخواست می‌تواند حکم تخلیه شما را دریافت کرده و شما را از ملک خود خارج کند.

ولی در صورت اینکه شما به‌عنوان مستأجر با موجر توافق کنید می‌توانید به او اعلام کنید هزینه اجاره‌خانه را از روی ودیعه رهن برداشته و شما تا انتهای مدت قرارداد در خانه  ساکن بمانید.

بنابراین، در این حالت مستأجران می‌توانند اجاره‌خانه را پرداخت نکرده یا آن را دیرتر پرداخت کنند. به‌عبارت‌دیگر دادن ودیعه به همین دلیل است که اگر مستأجر ماهی توان پرداخت نداشته باشد، موجر بتواند از پولی که تحت عنوان ودیعه نزد خودش دارد، بدهی مستأجر را صاف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…