رپورتاژآگهی

خواص منیزیم در لاغری چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بدن برای انجام فرآیندهای مختلفی از جمله تولید انرژی، تنظیم قند خون و ایجاد واکنش‌های شیمیایی به منیزیم احتیاج دارد.
منیزیم در لاغری

انجام بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن به منیزیم وابسته است و همین موضوع اهمیت این ماده را در بدن مشخص می‌کند. علاوه‌بر این موارد، منیزیم بر لاغری نیز تاثیر فراوانی می‌گذارد و مصرف میزان مناسبی از منیزیم باعث تسریع سرعت لاغری می‌شود. اگر به‌دنبال دلایل تاثیر منیزیم بر لاغری هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

تولید انرژی و افزایش‌ سوخت‌وساز؛ مهم‌ترین وظیفه منیزیم در بدن

سلول‌های بدن برای تولید انرژی و سنتز آنزیم‌ها به منیزیم نیاز دارند تا بتوانند به فعالیت بیشتر و سوزاندن کالری ادامه دهند​​. ATP مولکول حامل انرژی است که از سوخت غذا در سلول‌ها تولید می‌شود. ATP با کمک منیزیم مانند یک باتری سلولی عمل کرده و انرژی لازم برای تمرین‌های استقامتی را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. علاوه‌بر این، منیزیم یکی از مهم‌ترین الکترولیت‌های بدن است که برای حمایت و بازسازی سلول‌ها ضروری محسوب می‌شود. کلسیم، سدیم، پتاسیم و فسفات چهار الکترولیت دیگر هستند که به بقای سلولی کمک می‌کنند. مصرف مکمل بانوان یا آقایان که حاوی منیزیم در بدن باشد، یکی از راه‌های تامین منیزیم در بدن است.

منیزیم

بهبود عملکرد ورزشی بدن؛ از خواص منیزیم در لاغری

منیزیم با کاهش تجمع اسید لاکتیک، یکی از اصلی‌ترین دلایل دردهای عضلانی، باعث انتقال قند به داخل رگ‌ها برای تامین انرژی حین ورزش می‌شود. نکته قابل‌توجه آن است که نیاز بدن به منیزیم در طول ورزش چندین برابر بیشتر از زمان استراحت و شرایط نرمال خواهد بود.

منیزیم با افزایش تاثیر تمرین و ورزش، سوخت‌و‌ساز بدن را نیز افزایش داده و نتایج مصرف منیزیم بر لاغری مشهود خواهد بود. البته منیزیم همیشه به عنوان قرص خوراکی استفاده نمی‌شود؛ قرص جوشان منیزیم نیچرز پلنتی نیز نمونه‌ای از روش تامین منیزیم موردنیاز بدن است.

کاهش میل به خوردن شیرینی‌جات با افزایش حساسیت به انسولین توسط منیزیم

انسولین وظیفه متعادل نگه داشتن قند خون در بدن را دارد. انسولین، گلوکز را از جریان خون به سلول‌های سراسر بدن می‌برد. سپس سلول‌ها، از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کرده و مازاد آن را در کبد، عضلات و بافت چربی ذخیره می‌کنند. درواقع منیزیم تاثیر چشمگیری در تنظیم سطح گلوکز افرادی دارد که بدنشان نسبت به انسولین مقاوم است. به‌عبارت‌دیگر کسانی که دوز مناسبی از قرص منیزیم را در طول روز مصرف می‌کنند، نه‌تنها قند خونشان به‌خوبی تنظیم می‌شود، بلکه کاهش وزن موثرتری را تجربه خواهند کرد. متعادل بودن سطح قند خون باعث جلوگیری از پرخوری و کاهش ذخیره چربی می‌شود.

 کاهش التهاب بدن با رفع اضافه وزن ناشی از التهاب مزمن

سطح پایین منیزیم در بدن ارتباط مستقیمی با افزایش التهاب دارد و باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود. در بسیاری از موارد اضافه وزن، ناشی از التهاب مزمن یا طولانی‌مدت بدن است که بر اثر برهم خوردن متابولیسم و فرآیند سوخت و ساز بدن به‌وجود می‌آید. التهاب سلول‌‌ها در بدن، احتمال بروز سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد. سندروم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط پزشکی شامل افزایش فشار خون، قند خون و چربی بدن است که باعثافزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 می‌شود.

میزان منیزیم مورد نیاز بدن بر اساس سن و جنسیت

میزان مصرف روزانه منیزیم، با‌توجه‌به عواملی مانند سن، جنسیت و شرایط سلامتی مشخص می‌شود؛ اما به‌طورکلی موارد زیر مقدار مناسب منیزیم برای دریافت در یک روز یا 24 ساعت است که توسط پزشکان پیشنهاد می‌شود. توجه داشته باشید که میزان مصرف منیزیم در دوران بارداری و شیردهی متفاوت است و خانم ها در این دوران باید منیزیم را تحت نظر پزشک زنان مصرف کنند.

مطلب پیشنهادی:  سیارک ها چیستند و از کجا آمده‌اند؟
گروه سنی آقایان خانم‌ها
از بدو تولد تا 6 ماهگی 30 میلی گرم 30 میلی گرم
7 تا 12 ماهگی 75 میلی گرم 75 میلی گرم
1 تا 3 سالگی 80 میلی گرم 80 میلی گرم
4 تا 8 سالگی 130 میلی گرم 130 میلی گرم
9 تا 13 سالگی 240 میلی گرم 240 میلی گرم
14 تا 18 سالگی 410 میلی گرم 360 میلی گرم
19 تا 30 سالگی 400 میلی گرم 310 میلی گرم
بیش از 31 سال 420 میلی‌گرم 320 میلی‌گرم

زمان مصرف قرص منیزیم نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. ازآنجایی‌که مصرف  منیزیم با معده خالی باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود، بهتر است با وعده غذایی مصرف شود.

منابع خوراکی منیزیم؛ معرفی خوراکی‌های دردسترس حاوی منیزیم

علاوه‌بر مصرف قرص و مکمل‌های غذایی، برخی خوراکی‌ها نیز حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم هستند. در جدول زیر برخی از این خوراکی‌ها آمده است:

میوه‌های حاوی منیزیم سبزیجات حاوی منیزیم آجیل‌های حاوی منیزیم غلات و حبوبات حاوی منیزیم
سیب کلم بروکلی بادام زمینی لوبیا قرمز
موز برگ چغندر تخمه آفتابگردان لوبیا سیاه
انجیر خشک اسفناج بادام هندی برنج قهوه‌ای
کشمش سیب زمینی تخمه کدو گندم سیاه
برگه زردآلو بامیه بادام جو دوسر

علاوه‌بر موارد بالا، شکلات تلخ، شیر سویا و کره بادام زمینی نیز مقادیر قابل توجهی از منیزیم در خود دارند.

منیزیم

آشنایی با عوارض جانبی مصرف قرص منیزیم

هرچند قرص‌جوشان منیزیم دارای مقادیر مناسب و کافی برای حفظ سلامت بدن است، اما مقادیر بالای این عنصر حیاتی ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات شکم
  • ضعف عضلانی
  • فشار خون پایین
  • از دست دادن اشتها
  • ضربان قلب نامنظم

برای آن‌که بتوانیم بهترین نتیجه را از مصرف منیزیم برای لاغری به‌دست آوریم، باید با پزشک یا متخصص در این زمینه مشورت کنیم.

منیزیم

مصرف مکمل‌ها، راهی برای افزایش منیزیم و سایر ویتامین‌های ضروری بدن

در این مقاله تاثیر مصرف منیزیم برای لاغری را بررسی کردیم. تولید انرژی و افزایش‌ سوخت‌وساز بدن، بهبود عملکرد ورزشی، کاهش میل به خوردن شیرینی‌جات و  کاهش التهاب بدن از جمله مهم‌ترین نتایج منیزیم برای لاغری است. عواملی مانند سن، جنسیت و شرایط سلامتی مشخص کننده میزان نیاز روزانه بدن به منیزیم بوده؛ اما بهتر است این میزان توسط پزشکان متخصص معین شود. مصرف مکمل یکی از بهترین راه‌های دریافت منیزیم و سایر املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. دریافت مقدار مناسبی از همه مواد مورد نیاز بدن، سلامتی و تندرستی ما را تضمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…