رودخانه طلای هرمز؛ خیره‌کننده‌ترین رود ایران!

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حتما شنیده‌اید که در گذشته مردم آب رودخانه‌هایی که به معادن طلا نزدیک بودند را می‌گشتند تا در آن طلا پیدا کنند! حال رودخانه‌ای را تصور کنید که به‌جای آب در آن طلا جریان دارد!
رودخانه طلا هرمز

رودخانه طلا هرمز یکی از عجایب شگفت‌انگیز ایران است که می‌توانید با چشمان خود جریان طلاها را در آب رودخانه ببینید! رودخانه‌ای که حتی رنگ آن با سایر رودهای معمولی دنیا فرق دارد. با دلتامگ همراه باشید.

رودخانه طلا هرمز واقعیت دارد؟

هرمز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که مملو از جاذبه‌های عجیب‌وغریب است. یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های این شهر جنوبی ایران، رودخانه طلا هرمز است. این رودخانه که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان محسوب می‌شود از دشت نمک جزیره هرمز عبور می‌کند؛ اما مگر چنین چیزی ممکن است؟

دشت نمک هرمز چه رابطه‌ای با رودخانه طلای هرمز دارد؟

در جزیره هرمز دشتی به نام دشت نمک وجود دارد که رود کوچکی از میانه آن عبور می‌کند. با حل شدن نمک در آب و ایجاد ترکیب‌های شیمیایی آب این رود رنگ، طعم و خواص منحصربه‌فردی پیدا می‌کند. شاخص‌ترین رنگ این رود طلایی است و به همین دلیل به رودخانه طلا هرمز معروف شده است. دره زعفرانی نام دیگری که برای این بخش از جزیره هرمز در نظر گرفته‌اند.

رودخانه طلا هرمز واقعیت دارد؟

خاک طلا در ایران وجود دارد؟

حتما تا قبل این توضیحات تصور شما این بود که از دل این رودخانه می‌توان طلا کشف کرد؛ اما متاسفانه این موضوع صحت ندارد. در واقع در دشت نمک نوعی نمک به رنگ زرد وجود دارد که این نمک از نظر ظاهری همانند نمک طعام، دارای بلورهایی منظم است. با بارش باران و جریان یافتن آب از بالای کوه‌های نمکی و پس از تبخیر آب رودخانه، نمک‌های باقی مانده منظره‌ای شگفت‌انگیز را شکل می‌دهند. رودخانه‌ای خشک شده با بستری طلایی رنگ که با تابش نور خورشید همچون الماس می‌درخشند.

مطلب پیشنهادی:  5 اشتباه که هنگام شستن صورت نباید انجام دهید

مسیر دسترسی به رودخانه طلا هرمز چگونه است؟

روزانه از قشم یک لنج پرسرعت به سمت جزیره هرمز از اسکله شهید ذاکری حرکت می‌کند. به آنجا بروید و سوار یک شناور پرسرعت شوید. به هرمز که وارد شدید از مردم محلی که سوال کنید، تاکسی‌هایی که به سمت دره زعفران حرکت می‌کنند را به شما نشان خواهند داد. تنها 15 دقیقه زمان کافی است تا به این دره برسید؛ اما بازدید از آن شاید 3 ساعت هم طول بکشد.

بهترین زمان سفر به دره زعفرانی هرمز چه موقع است؟

جزیره هرمز مانند بسیاری دیگر از شهرهای جنوب کشور دارای آب‌وهوای گرم و شرجی است. اگر دلتان هوای معتدل و مطلوب این جزیره را می‌خواهد، بهترین زمان سفر به آن پاییز و به‌خصوص زمستان است.

دشت نمک هرمز

سخن پایانی

جزیره هرمز دارای زیبایی‌ها و شگفتی‌های فراوانی است؛ اما بدون شک رودخانه طلا هرمز یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های آن است. یک سفر زمستانی جذاب به این نقطه ایران قطعا برای شما هیجان‌انگیز و فراموش ناشدنی خواهد بود.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    12 دی 1402 در 10:03 ب.ظ

    خیلی جالب،شگفت انگیز

    پاسخ

    • زینب پروانه

      13 دی 1402 در 8:41 ق.ظ

      ممنونم از نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…