اعجاب‌انگیزترین جاهای دیدنی هرمزگان از ساحل درخشان تا قلعه فین

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تابه‌حال به جنوب کشور سفر کرده‌اید؟ تصور شما از جنوب کشور چگونه است؟ فکر می‌کنید جنوب کشور به‌اندازه شمال کشور زیبایی و جذابیت دارد؟ آیا با جاهای دیدنی هرمزگان آشنایی دارید؟ چقدر استان هرمزگان را می‌شناسید؟ با ما در این مقاله هم‌سفر شوید.
جاهای دیدنی هرمزگان

هرمزگان یکی از شگفت‌انگیزترین استان‌های ایران است که در جنوب کشور و در کرانه خلیج تا ابد فارس قرار گرفته است. جاهای دیدنی هرمزگان با زیبایی‌های حیرت‌انگیز و منحصربه‌فردی که دارند در لیست خاص‌ترین جاذبه‌های جهان قرار گرفته‌اند. در این استان می‌توانید شاهد جاذبه‌هایی باشید که در هیچ کجای دیگر دنیا وجود ندارند. در این مقاله با دلتامگ همراه شوید تا سفری مجازی به استان هرمزگان داشته باشیم.

هرمزگان

یکی از نکات جالب توجه درباره استان هرمزگان قرارگیری این استان درست در مرکز خاورمیانه است. تنگه هرمز در جنوب این استان واقع شده و بزرگ‌ترین شهر و مرکز این استان شهر بندرعباس است. استان‌های فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان از غرب و شرق و شمال با این استان همسایه هستند.

دریای مکران یا دریای عمان و خلیج‌فارس نیز در جنوب این استان قرار گرفته‌اند. این هم‌جواری با آب‌های آزاد باعث شده که استان هرمزگان یکی از پیشروترین استان‌های کشور در معاملات و تجارت دریایی باشد. همچنین جاهای دیدنی هرمزگان در لیست منحصربه‌فردترین جاذبه‌های دنیا قرار دارند.

ساحل درخشان هرمزگان

معنی هرمزگان چیست؟

معنی هرمزگان در منابع مختلف بسیار متفاوت است. در بعضی از منابع آن را به معنای عبادتگاه‌های زرتشتیان آورده‌اند. در زبان کوردی هرمزگان به معنای پاداش خورشید است و بندری‌ها و مردم بومی این منطقه هرمزگان را به خدایان بزرگ معنی می‌کنند. خانه اهورامزدا یا خانه زرتشتیان از دیگر معانی‌ای است که برای هرمزگان ذکر شده است.

هرمزگان گردی و جاهای دیدنی هرمزگان

از آنجایی که قدمت سکونت در این استان به هزاران سال پیش برمی‌گردد، این استان مملو از جاذبه‌های تاریخی زیبا شده است. از طرف دیگر تمامی شهرهای این استان دارای جاذبه‌های توریستی هستند. حتی برخی از جاذبه‌های توریستی هرمزگان در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند پس اگر قصد سفر به این استان را دارید باید یک برنامه طولانی مدت بچینید تا بتوانید از دیدن تمام جاذبه‌های آن لذت ببرید. در ادامه جاهای دیدنی هرمزگان را به شما معرفی خواهیم کرد.

جزیره هنگام از جاهای دیدنی استان هرمزگان

یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران جزیره هنگام است. در خلیج همیشه فارس جزیره‌ای کوچک و دیدنی وجود دارد که آن را با نام جزیره هنگام می‌شناسند. سادگی و زیبایی این جزیره هر گردشگری را متحیر و حیران خواهد کرد.

دیدن بازی دلفین‌های بازیگوش از نزدیک در آب‌های آزاد، نخلستان‌های بی‌نظیر، دریای بی‌کران، کوه‌های آهکی و سواحلی که مانند آن‌ها در هیچ جای دنیا وجود ندارد از جاذبه‌های این جزیره هستند. از سواحل اعجاب‌انگیز ایران که تنها در جزیره هنگام قابل مشاهده هستند می‌توان به ساحل نقره‌ای و ساحل درخشان این جزیره اشاره کرد. در یکی از سواحل این جزیره در هنگام شب و در یکی از فصل‌های سال آب دریا به‌خاطر وجود نوعی پلانکتون بسیار درخشان، نقره‌گون و تماشایی می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  دشت لار، دشت شقایق‌های وحشی ایران

تنگه چاهکوه در هرمزگان

تنگه چاهکوه از مناظر طبیعی و دینی استان هرمزگان

تنها در استان هرمزگان است که می‌توانید اولین ژئوپارک خاورمیانه مشاهده کنید. خارق‌العاده‌ترین مناظر طبیعی ایران در منطقه ژئوپارک هرمزگان که در آن چند پدیده زمین‌شناسی، طبیعی، فرهنگی و زیستی شاخص و منحصربه‌فرد وجود دارد. تنگه چاهکوه به‌عنوان اولین و تنها منطقه ژئوپارک ایران و خاورمیانه در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسیده است. تنگه چاهکوه از دیگر جاهای دیدنی هرمزگان است که دیدن آن شما را حیرت‌زده خواهد کرد.

شهر زیرزمینی کاریز از نقاط دیدنی استان هرمزگان

شهر زیرزمینی کاریز که در جزیره کیش واقع شده است در گذشته برای هدایت آب از زیرزمین مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این شهر حدود 2500 سال قدمت دارد و امروزه به یک شهر زیرزمینی عظیم و باشکوه تبدیل شده است. این شبکه آب‌رسانی باستانی یکی از پیشرفته‌ترین شبکه‌های آب‌رسانی دنیای باستان بوده است که با توجه به شیب کم جزیره دارای مهندسی و معماری خاص و بی‌نظیری است.

قلعه فین از جاهای دیدنی استان هرمزگان

در شهر بندرعباس یک قلعه قدیمی و تاریخی وجود دارد که همه آن را با نام قلعه فین می‌شناسند. قلعه فین در شهرکی به همین نام در شمال شهر بندرعباس قرار گرفته است. این قلعه نظامی در دوره ایلخانی و تیموری ساخته شده و بر بلندای تخته‌سنگی بزرگ در مجاورت جاده‌هایی که این منطقه را به یکدیگر پیوند می‌زده‌اند، قرار دارد.

قلعه فین در بندرعباس

سخن آخر

جاهای دیدنی استان گلستان در پاییز بسیار خاص و زیبا هستند؛ اما جنوب کشور نیز از زیبایی چیزی کم ندارد. با توجه به پراکندگی جاذبه‌های توریستی استان هرمزگان می‌توان گفت که بیشتر جاهای دیدنی هرمزگان در جزایر قشم و کیش و شهر بندرعباس قرار گرفته‌اند. در واقع در سفر به هرمزگان اگر به جزایر قشم و کیش بروید می‌توانید بیشترین مناظر طبیعی و جاذبه‌های توریستی هرمزگان را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

بهشتی به نام مخمل کوه که همه را شوکه می‌کند

مخمل کوه کجاست؟ مخمل کوه نام کوهی بلند در ارتفاعات شمال شرق خرم آباد است که به تنگ شبیخون …