ناسا با کشف جدید دانش‌آموزان دبستانی شگفت زده شد!

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گروهی از دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی در کانادا با کشف این موضوع که داروی اپی‌پن می‌تواند در فضا سمی شود، ناسا را شگفت‌زده کردند.
دانش‌آموزان دبستانی، ناسا را با کشف نکته‌ای جدید شگفت زده کردند!

دانش‌آموزان برنامه آموزندگان بااستعداد (PGL) دبستان سنت برادر آندره در اتاوا (پایتخت کانادا)در حال بررسی تأثیرات تشعشعات کیهانی بر اپی‌نفرین هستند. اپی‌نفرین، ماده فعالی است که در داروی اپی‌پن یا درمان اضطراری آلرژی استفاده می‌شود و دانش‌آموزان درحال مطالعه این تأثیرات هستند.

ناسا، آزمایش دانش‌آموزان را جزء برنامه “مکعب در فضا” انتخاب کرد که به‌طور خاص برای بچه‌های مدرسه‌ای طراحی شده است. برای این برنامه، دانش‌آموزان ۹ تا ۱۲ ساله یک آزمایش طراحی کرده‌اند که در آن نمونه‌های اپی‌نفرین در مکعب‌های کوچک قرار می‌گیرند و از طریق بالون یا موشک به لبه فضا فرستاده می‌شوند.

پس از بازگشت نمونه‌ها به زمین، پژوهشگران مرکز طیف‌سنجی جرمی دانشگاه اوتاوا نمونه‌ها را آزمایش کرده و متوجه شده‌اند که فقط ۸۷ درصد اپی‌نفرین خالص در آن‌ها وجود دارد، درحالی‌که ۱۳ درصد آن به مشتقات بسیار سمی اسید بنزوئیک تبدیل شده است.

دانش‌آموزان دبستانی، ناسا را با کشف نکته‌ای جدید شگفت زده کردند!

تشعشعات کیهانی از ذرات بسیار پرانرژی تشکیل شده‌اند که توسط ستارگان، ازجمله خورشید، آزاد می‌شوند. اتمسفر زمین تا حد زیادی از حیات روی زمین در برابر این تابش‌ها محافظت می‌کند، اما فضانوردانی که به‌طور طولانی در معرض اشعه‌های کیهانی قرار می‌گیرند، با خطرات سلامتی قابل‌توجهی مانند بیماری ناشی از تابش اشعه و افزایش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های دیگر روبرو می‌شوند.

پل مایر، استاد گروه شیمی و علوم زیست‌مولکولی در دانشگاه اتاوا، تأثیر تشعشعات کیهانی بر مواد شیمیایی مانند اپی‌نفرین را تأیید می‌کند. مایر می‌گوید: “پس از تابش تشعشعات، نمونه‌ها نشانه‌هایی از واکنش اپی‌نفرین و تجزیه آن را نشان می‌دهند.در این پژوهش، دانش‌آموزان با استفاده از مکعب‌های کوچک حاوی اپی‌نفرین، تأثیر تشعشعات کیهانی بر این ماده را بررسی می‌کنند. پس از ارسال مکعب‌ها به فضا و بازگشت آن‌ها به زمین، نمونه‌های اپی‌نفرین بررسی می‌شوند و متوجه شده است که فقط ۸۷ درصد اپی‌نفرین خالص حضور دارد و ۱۳ درصد آن به مشتقات بنزوئیک اسید تبدیل شده است.

مطلب پیشنهادی:  دسر زعفرانی ؛ دسر ساده پذیرایی

تشعشعات کیهانی از ذرات پرانرژی تشکیل شده و می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر مواد شیمیایی داشته باشند. این تشعشعات توسط ستارگان و خورشید ایجاد می‌شوند. با این حال، اتمسفر زمین به طور معمول ما را در برابر این تابش‌ها محافظت می‌کند. با این حال، فضانوردانی که به طور طولانی در معرض تشعشعات کیهانی قرار می‌گیرند، ممکن است با خطرات سلامتی جدی مواجه شوند.

تشعشعات کیهانی مواد دارویی ارسالی به فضا را به سم تبدیل می کردند!

تأثیر تشعشعات کیهانی بر مواد شیمیایی مانند اپی‌نفرین به دلیل تأثیر آن‌ها بر ساختار مولکولی و واکنش‌های شیمیایی درون آن‌ها است. این تشعشعات ممکن است باعث تجزیه و تغییرات در مولکول اپی‌نفرین شود.

در نهایت، نتایج این پژوهش توانست به درک بهتر از تأثیر تشعشعات کیهانی بر مواد شیمیایی و ساختار آن‌ها کمک کند. همچنین، این پژوهش در زمینه بررسی اثرات تشعشعات فضایی بر سلامت انسان نیز اطلاعات مفیدی ارائه داد. چرا که این نتیجه سوالاتی درمورد کارآیی اپی‌پن برای محیط های فضایی ایجاد کرد و دانش‌آموزان برنامه PGL درحال کار روی این سوال‌ها هستند.

درحالی‌که اسید بنزوئیک به‌طور طبیعی در برخی گیاهان از قبیل توت خرس، آلو و دارچین وجود دارد و اغلب به‌عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده می‌شود، موسسه ملی سلامت می‌گوید این ترکیب بدون رنگ وقتی در دوزهای بالا مصرف شود، برای سلامتی خطرناک است.

دانش‌آموزان درحال طراحی کپسولی برای حفاظت از اپی‌پن در فضا هستند. آن‌ها در ماه ژوئن به مرکز تحقیقات لانگلی در ویرجینیا می‌روند تا یافته‌های خود را به ناسا ارائه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…