هر آنچه که باید در مورد گرفتن حق طلاق از شوهر بدانید

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون مدنی ایران حق طلاق با مرد است و زن برای اینکه بتواند از همسر خود جدا شود باید دلایل محکمه‌پسندی را به دادگاه ارائه کرده یا حق طلاق را از همسرش دریافت کند.
گرفتن حق طلاق از شوهر

گرفتن حق طلاق از شوهر دارای شرایط و قوانینی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند. مخصوصا در چند سال اخیر که گرفتن این حق بسیار رواج یافته و زنان به دنبال گرفتن این حق حتی به جای مهریه خود هستند. همراه دلتامگ باشید.

اولین مرحله قبل از گرفتن حق طلاق از شوهر

یکی از نکاتی که بسیاری از آقایان تصور می‌کنند آن است که با دادن حق طلاق به همسرشان این حق از آن‌ها گرفته می‌شود؛ اما در این باره باید بگوییم که با گرفتن حق طلاق از شوهر این حق از مرد سلب نمی‌شود و در واقع این حق را هر دو طرف ازدواج خواهند داشت.

با داشتن وکالت‌نامه حق طلاق در واقع تصمیم‌گیری در مورد پایان‌دادن به آن ازدواج تنها با مرد نخواهد بود و زن نیز امکان تصمیم‌گیری دارد.

اهمیت داشتن حق طلاق زمانی مشخص می‌شود که شرایط درخواست طلاق از طرف زن را در دادگاه‌های خانواده مشاهده کنیم. پیچیدگی پرونده‌های طلاق از سمت زن بدون داشتن حق طلاق و طولانی‌شدن زمان به‌نتیجه‌رسیدن آن‌ها، مزایای دادن حق طلاق به زن را بیش‌ازپیش مشخص می‌کند. در واقع زنان با دیدن همین روند طولانی و خسته‌کننده است که اقدام به گرفتن حق طلاق از شوهر خود می‌کنند.

اولین مرحله قبل از گرفتن حق طلاق از شوهر

شروطی که در وکالت‌نامه حق طلاق باید رعایت شود

در واقع گرفتن حق طلاق از شوهر به‌صورت دادن یک وکالت‌نامه از طرف مرد به زن است و دوراه برای رسمیت شناختن آن وجود دارد. راه اول ثبت‌کردن این وکالت در شروط ضمن عقد نکاح و دومین مورد مراجعه مرد به یکی از دفاتر ثبت‌اسناد رسمی برای ثبت رسمی وکالت‌نامه حق طلاق. پیشنهاد ما به شما راه دومی است؛ زیرا این مورد در محاکم رسمیت دارد.

نکته مهمی که درمورد ثبت حق طلاق در شروط ضمن عقد باید بدانید این است که لفظ و کلمات استفاده شده باید وجاهت قانونی این وکالت را مشخص کنند. مواردی که در این شرط باید قید شوند عبارت‌اند از:

  • برای چه نوعی از طلاق حق وکالت واگذار می‌شود. (طلاق خلع، رجعی توافقی یا یک‌طرفه)
  • حق قبول بخشیدن مهریه و حقوق مالی به‌صورت شفاف مشخص شود. (بخشش مهریه برای حق طلاق یکی از توافقات رایج هنگام دادن وکالت در طلاق به زن است. در واقع زنان با بخشیدن مهریه خود اقدام به گرفتن حق طلاق می‌کنند.)
  • حق تجدید‌نظرخواهی، فرجام‌خواهی، حق ثبت در محضر طلاق با توکیل به غیر تعیین شود.
  • تعیین تکلیف درمورد حضانت فرزندان و نفقه آن‌ها انجام شود.
مطلب پیشنهادی:  آیا وصیت نامه دستی اعتبار دارد؟

چند نکته مهم درباره حق طلاق

چند نکته مهم درباره حق طلاق

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، مراحل طلاق با داشتن حق طلاق چندان پیچیده نبوده؛ اما جزئیات اجرایی گرفتن حق طلاق از شوهر به نحوی‌ است که اگر بدون آگاهی کامل اقدام کنید فقط زمان را از دست خواهید داد. موارد زیر را بادقت مطالعه کنید:

  • برای ثبت وکالت‌نامه طلاق اول باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید نه دفاتر ازدواج و طلاق.
  • برای گرفتن حق طلاق از شوهر نیازی به حضور زن در دفاتر اسناد رسمی نیست. تنها لازم است که مدارک موردنیاز هر دو طرف وکالت را همراه داشته باشید.
  • قبل از مراجعه به دادگاه‌های خانواده برای دریافت گواهی عدم سازش، به یک وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنید. در محاکم قضایی وکالت زن به‌عنوان یک شخص پذیرفته نبوده و تنها وکالت افرادی پذیرفتنی‌ است که پروانه وکالت معتبر از کانون وکلا داشته باشند.
  • وکالت طلاق می‌تواند از سمت زن به مرد واگذار شود. باوجوداینکه این نوع از وکالت چندان رایج نیست؛ اما محدودیتی در دادن آن به مرد وجود نداشته و برخی این وکالت را با تعیین حدود اختیارات، در اختیار مرد یا شخص دیگری قرار می‌دهند.
  • برای دریافت وکالت حق طلاق، هم‌وطنان داخل کشور باید به دفاتر اسناد رسمی شهر خود مراجعه کنند. هم‌وطنان خارج از کشور نیز می‌توانند با مراجعه به دفاتر کنسولگری به‌صورت حضوری یا مراجعه به وبگاه رسمی سامانه میخک به‌صورت غیرحضوری این وکالت را به شخص مد نظرشان بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…