با نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز آشنا شوید

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهمی که با ازدواج به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. به محض عقد نکاح، زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن است.
محاسبه مهریه به نرخ روز

محاسبه مهریه به نرخ روز یکی از موضوعاتی است که شاید برای برخی از افراد جالب بوده و به دنبال آن باشند. معمولاً خانم‌ها زمان انعقاد عقد نکاح، مهریه خود را مطالبه نکرده و ممکن است بعد از گذشت سال‌ها، بخواهند میزان مهریه خودشان را محاسبه و در نهایت آن را دریافت کنند. در این حالت ممکن است زوجین، با سؤالات و چالش‌هایی مواجه شوند. همراه دلتامگ باشید.

منظور از مهریه به نرخ روز چیست؟

طبق تبصره ماده 1082 قانون مدنی: ” چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد؛ مگر این که زوجین، در حین اجرای عقد، به نحو دیگری تراضی کرده باشند.”

بنابراین، طبق این ماده‌قانونی در پاسخ به این سؤال که مهریه به نرخ روز چیست؟ باید بگوییم، اگر مهریه وجه رایج باشد، در زمان پرداخت آن باید این وجه رایج طبق نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی محاسبه و سپس پرداخت شود.

البته ذکر این نکته دررابطه‌با این موضوع نیز ضروری است که موضوع محاسبه مهریه به نرخ روز، فقط مختص به وجه رایج است؛ زیرا دیگر اموالی که می‌توانند به‌عنوان مهریه قرار بگیرند؛ مانند ماشین، سکه و مواردی ازاین‌قبیل، باگذشت زمان، ارزش خود را از دست نداده و افزایش قیمت پیدا می‌کنند، اما وجه رایج لزوماً باید باتوجه‌به نرخ تورم، محاسبه گردد.

منظور از مهریه به نرخ روز چیست؟

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

در قسمت بالا توضیح دادیم که محاسبه مهریه به نرخ روز به چه معنا است و گفتیم که طبق قانون مدنی اگر مهریه وجه رایج باشد، برای پرداخت و محاسبه مهریه به نرخ روز باید به نرخ اعلامی بانک مرکزی توجه کرد. در ادامه می‌خواهیم نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز را برایتان شرح دهیم تا با آن آشنا شده و خودتان در منزل مهریه خودتان را محاسبه کنید.

مطلب پیشنهادی:  دریافت وام 200 میلیونی فقط با افتتاح حساب

تعیین ارزش مهریه به نرخ روز، فرمولی دارد که با دانستن آن، می‌توانید میزان مهریه خود را مشخص کنید. این فرمول، در ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی، مشخص شده است که فرمول حساب کردن آن به صورت زیر است:

باتوجه‌به اینکه محاسبه مهریه به نرخ روز از طریق فرمول حساب‌کردن، ممکن است دارای ایراد باشد، مرکز مشاوره قوه قضاییه، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای کرده است که افرادی که می‌خواهند اقدام به محاسبه مهریه خود را به نرخ روز کنند، می‌توانند از فرمول حساب‌کردن آنلاین استفاده کنند.

برای محاسبه مهریه از طریق این سامانه، باید وارد سایت مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه شوید و سپس، گزینه محاسبه مهریه را انتخاب نمایید و با واردکردن اطلاعات خواسته شده، مهریه به نرخ روز، برای شما محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

محاسبه‌کردن مهریه

اما اگر بخواهید به‌صورت دستی اقدام به محاسبه مهریه به نرخ روز کنید باید بگوییم که طبق مصوبه هیئت وزیران در سال ۷۷، نحوه محاسبه‌کردن مهریه به شکل زیر است:

برای محاسبه‌کردن مهریه عدد شاخص در سال قبل را بر عدد شاخص در سال انعقاد عقد ازدواج را تقسیم می‌کنیم و نتیجه را در مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه ضرب می‌کنیم. به‌این‌ترتیب مقدار مبلغ مهریه مشخص خواهد شد. این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به‌صورت زیر است:

مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × (عدد شاخص در سال وقوع عقد ÷ عدد شاخص در سال ۱۴۰۱)

به‌این‌ترتیب مقدار مهریه فوق در سال ۱۴۰۲ محاسبه می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 523

یک نظر

  1. ناشناس

    28 آذر 1402 در 3:36 ب.ظ

    متشکرم بسیار آموزنده و کاربردی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

انتقال سند خانه به همسر و فرزندان چه مراحلی دارد؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که انتقال سند به همسر و فرزندان چه…