رشد انفجاری کاج مطبق تنها با رعایت 5 نکته

1
9
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به نگهداری درختچه کاج در خانه علاقه دارید اما از خراب شدن آن می‌ترسید، این مطلب را از دست ندهید
تکثیر کاج مطبق

امروز با توجه به اینکه بسیاری از خانه‌ها آپارتمانی شده و دیگر از آن حیاط‌های با صفا خبری نیست، بسیاری از افراد سعی دارند با نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون خانه خود را شیک و جذاب کنند؛ کاج مطبق جزو آن دسته از درختچه‌هایی است که می‎‌تواند در زیبایی خانه نقش بسیاری داشته باشد؛ اما شرایط نگهداری کاج مطبق در منزل کمی سخت است و برای آنکه شادابی خود را حفظ کند نیاز دارد به چند نکته توجه داشته باشید؛ به همین دلیل در این مطلب از دلتامگ قصد داریم عواملی که باعث رشد بهتر این گیاه زیبا می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه رشد کاج مطبق را زیاد کنیم؟

گیاه کاج‌مطبق نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی رشد کندتری دارد؛ به گونه‌ای که نهایت رشد طولی این گیاه 2 متر است و هر ساله یک طبقه به آن اضافه می‌شود؛ البته لازم به ذکر است که این گیاه در زیستگاه خود(جنوب کانادا) رشد خوبی دارد به طوری که طول آن به 60 متر می‌رسد؛ این گیاه به رطوبت علاقه بسیاری دارد؛ بنابراین اگر نمی‌توانید مهم‌ترین نیاز این گیاه را تامین کنید از خرید آن منصرف شوید.

نگهداری کاج مطبق در آپارتمان

اگر قصد دارید این گیاه زیبا را در محیط آپارتمان نگهداری کنید، با توجه به اینکه قیمت کاج مطبق بالا است، برای آنکه ظاهر سبز و شاداب خود را حفظ کند لازم است به چند نکته که در ادامه گفته می‌شود، توجه داشته باشید.

کاج مطبق

آبیاری مناسب

این گیاه جزو معدود گیاهان آپارتمانی است که در فصل‌های مختلف نیاز به مقدار آب متفاوتی دارد؛ به این گونه که در فصل زمستان هفته‌ای یکبار و در تابستان هفته‌ای دو بار به آبیاری نیاز دارد؛ شیوه آبیاری در زمستان بهتر است به گونه‌ای باشد که فقط سطح خاک مرطوب شود؛ چرا که خاک گیاه کاج نباید غرق آب باشد.

شرایط دمایی مناسب

از مهم‌ترین علت افتادگی برگهای کاج مطبق، شرایط نامناسب دمایی است؛ بهترین دما برای نگهداری درخت کاج مطبق در زمستان 5 درجه سانتی‌گراد و در تابستان 16 درجه سانتی گراد است.

نور مورد نیاز برای تکثر کاج مطبق در آپارتمان

برای رشد بهتر گیاه، میزان نور دریافتی اهمیت بسیاری دارد؛ نوردهی به این گیاه باید به شکل ملایم و متعادل انجام شود تا از آسیب دیدگی آن جلوگیری گردد. مناسب‌ترین شرایط برای نگهداری کاج مطبق در آپارتمان، استفاده از چراغ رشد برای گیاه است.

مطلب پیشنهادی:  حافظیه، محفلی برای تجمع دلدادگان شعر و ادب فارسی

کاج مطبق

میزان رطوبت مورد نیاز

همانطور که در بالا اشاره کرده‌ایم این گیاه برای شاداب ماندن به آبیاری زیادی نیاز ندارد و همین مقدار که خاک گیاه را مرطوب نگه دارید کفایت می‌کند؛ بهترین راه برای تامین رطوبت مورد نیاز، غبارپاشی است که در زمستان هفته‌ای یکبار و در تابستان هفته‌ای دو بار باید انجام شود.

کود مناسب کاج مطبق

این درختچه زیبا جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم است و می‌تواند در گلدان هم به خوبی رشد کند؛ باتوجه به اینکه کاج در فصل پاییز و زمستان در استراحت است؛ در نتیجه بهترین زمان برای کوددهی بهار و تابستان است؛ برای کوددهی لازم است در فصل تابستان، هر دو هفته یکبار به گیاه کود محلول داده شود؛ چرا که کود محلول بهتر می‌تواند نیاز گیاه را برطرف کند.

در هنگام کوددهی به این نکته توجه داشته باشید که علت خشک شدن کاج مطبق از پایین یا کج شدن ساقه گیاه می‌تواند دریافت زیاد نیتروژن باشد که در کود وجود دارد؛ بنابراین بهتر است از اواسط شهریور دیگر کود دادن را متوقف شود تا گیاه بتواند خود را برای استراحت زمستانی‌ آماده کند.

کاج مطبق

خواص کاج مطبق در منزل

نگهداری از این گیاه در محیط خانه می‌تواند در کنار زیبایی که به آن می‌بخشد خواص بسیاری برای بدن به همراه داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • خاصیت ضد التهابی
  • ضد عفونی کننده محیط
  • خاصیت ضد سرطان
  • ضد افسردگی
  • ضد سرماخوردگی

تعداد کلمات مطلب: 616

یک نظر

  1. ناشناس

    30 آذر 1402 در 6:09 ق.ظ

    خیلی خوب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

فر کردن مژه در خانه بدون فرمژه

همه افراد فکر می‌کنند برای فر کردن مژه در خانه حتما باید از فرمژه استفاده کنند اما ما در ا…