10 حقیقت عجیب درباره جزایر هاوایی که نمی‌دانستید!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سفر به کدام جزایر زیبای دنیا شما را به وجد می‌آورد؟ در لیست محبوب شما برای سفرهای خارجی، جزایر هاوایی چه جایگاهی دارد؟ سفر به یکی از زیباترین نقاط روی زمین را از دست ندهید.
جزایر هاوایی

کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام جزایر هاوایی را نشنیده باشد. این جزایر اعجاب‌انگیز مقصدی محبوب برای جهانگردانی هستند که همیشه به دنبال مناطقی بکر و اعجاب‌انگیز می‌گردند. شهرت و محبوبیت این جزایر همچون جزایر قناری در دنیا چنان زیاد است که هرکسی آرزوی دیدن این مجمع‌الجزایر را در سر می‌پروراند. همراه دلتامگ با این جزایر رویایی بیشتر آشنا شوید.

جزایر هاوایی کجاست؟

در پهنه وسیعی از اقیانوس آرام، جایی درست در غرب ایالات‌متحده امریکا، مجمع‌الجزایری وجود دارد که 3219 کیلومتر از خاک امریکا دورافتاده است. این جزایر به‌عنوان یکی از زیباترین و رویایی‌ترین جزایر روی زمین شامل هشت جزیره اصلی و تعدادی آبسنگ حلقوی، جزیره خرد و آب کوه است.

قله آتش‌فشانی مونا کیا با 4205 متر ارتفاع، بلندترین نقطه این مجمع‌الجزایر محسوب می‌شود. با این وجود ایالت هاوایی امریکا نه‌تنها مجمع‌الجزایر هاوایی؛ بلکه 137 جزیره آتش‌فشانی به طول 2400 کیلومتر در این منطقه وجود دارد که بخشی از منطقه پلی نزی اقیانوسیه را شکل می‌دهند.

کاشف جزایر هاوایی که بوده است؟

کاشف این جزایر زیبا و جادویی یک کاوشگر بریتانیایی بنام جیمز کوک بوده در کارنامه خود سه سفر اکتشافی بسیار مهم را رهبری کرده است که درنهایت منجر به کشف بسیاری از جزایر مهم اقیانوس آرام شده است. استرالیا، زلاندنو و مجمع‌الجزایر هاوایی مهم‌ترین اکتشافات این کاوشگر بزرگ بوده‌اند.

جزایر هاوایی در کدام اقیانوس قرار دارد؟

این جزایر در پهنه وسیعی از اقیانوس آرام قرار دارند که بخشی از منطقه فرعی پلی نزی اقیانوسیه را شکل می‌دهند. خط ساحلی این جزایر به طول 1210 کیلومتر چهارمین خط ساحلی طولانی امریکاست.

چشم انداز جزایر هاوایی

حقایق جالبی درباره جزایر هاوایی

  1. ایالت آلوها نام مستعار این مجمع‌الجزایر است که در زبان پلی نزی به معنای عشق، شفقت و بخشندگی است.
  2. این جزایر از نزدیک‌ترین خشکی پیوسته روی زمین که خاک امریکای شمالی است حدود 2 هزار و 390 مایل فاصله دارد و کاملا توسط آب‌های اقیانوس آرام احاطه شده است درحالی‌که هیچ مرز مشخصی ندارد!
  3. منطقه مائونا لوئا این مجمع‌الجزایر که با گدازه‌های آتش‌فشانی پوشیده شده است، بیشترین شباهت را به سطح کرده ماه دارد؛ به همین دلیل در دهه 60 میلادی فضانوردان آموزش‌های لازم را در این منطقه می‌دیدند!
  4. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده امریکا متولد این مجمع‌الجزایر بوده است.
  5. هاوایی زیستگاه یک‌گونه منحصربه‌فرد از عنکبوت به نام «عنکبوت شاد» است. پشت شکم این عنکبوت خاص شباهت بسیار زیادی به یک چهره خندان دارد.
  6. پشه‌هایی که در روز نیش می‌زنند، برای نخستین بار در سال 1872 و از طریق مسافران قاچاق یک کشتی تجاری وارد هاوایی شده و همراه خود بیماری‌هایی چون مالاریا و طاعون را به این جزیره آوردند.
  7. سطح زمین‌های این جزایر به دلیل فعالیت دائم کوه‌های آتش‌فشانی آن در حال افزایش است.
  8. در سال 1970 نیز آتش‌فشان کیلائو (Kilauea) در یکی از جزایر این منطقه فوران کرده و بیش از 5 هزار نفر را به کام مرگ فرستاد؛ فورانی که مرگبارترین در تاریخ ایالات‌متحده بود. این آتش‌فشان همچنین یکی از فعال‌ترین آتش‌فشان‌ها در جهان است.
  9. بلندترین صخره‌های دریایی جهان در جزیره مولوکای جزایر هاوایی وجود دارد. این جزیره درگذشته‌های بسیار دور محل قرنطینه جذامی‌ها بوده است.
  10. پرباران‌ترین مکان روی زمین در کوه وایالیل (Waialeale) در جزیره کائوی (Kauai) هاوایی قرارگرفته است. متوسط بارندگی سالانه در این منطقه به 450 اینچ می‌رسد.
مطلب پیشنهادی:  غلبه بر تنبلی و افزایش انگیزه با ۶ راهکار ساده

عنکبوت شاد جزایر هاوایی

سخن پایانی

بدون شک جزایر هاوایی باحال و هوای آتش‌فشانی خود یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین نقاط روی زمین هستند. یکی از زیباترین بزرگ‌راه‌های دنیا با چشم‌اندازی جادویی و ذخیره کننده یعنی اتوبان هانا معروف به بزرگ‌راه بهشت نیز در این مجمع‌الجزایر واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…