غلبه بر تنبلی و افزایش انگیزه با ۶ راهکار ساده

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تنبلی و اهمال کاری از جمله مشکلات بشر امروزی است. در این مطلب راهکارهایی ارائه داده‌ایم که با عمل به آن‌ها می‌توانید با تنبلی مقابله کرده و انگیزه بیشتری برای ادامه زندگی داشته باشید.
مقابله با تنبلی

به صورت طبیعی ما انسان‌ها تمایل به انجام کارهای عبث داریم و میل داریم که تمام کارهای مهم را به آینده موکول کنیم. در واقع تنبلی از سال‌های ابتدایی زندگی در ما احساس می‌شود و باید با انجام یک سری راهکار با آن مقابله کنیم. همه ما یک فرد تنبل درون خود داریم. در این مطلب از دلتامگ راهکارهایی را برای غلبه بر فرد تنبل درون خود و نشنیدن نداهای او ارائه داده‌ایم.

دلایل تنبلی چیست؟

اگر از افراد تنبل بپرسیم که چرا هیچ کاری انجام نمی‌دهند، با پاسخ‌هایی مثل «حوصله ندارم.» یا «انگیزه ندارم.» مواجه می‌شویم. اما این پاسخ‌ها ریشه روانشناسی دارد و می‌تواند ناشی از مشکلات زیر باشد:

  • کمبود اعتماد به نفس
  • کمال گرایی
  • نداشتن هدف و انگیزه
  • داشتن مشکلاتی مثل اضطراب یا افسردگی

در واقع در روانشناسی ما به هیچ عنوان فردی را تحت عنوان تنبل خطاب نمی‌کنیم؛ بلکه نام این افراد اهمال کار است و باید مشکل آن‌ها به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

دلایل تنبلی

راه‌های مقابله با تنبلی از نظر روانشناسان

همانطور که پیش از این گفتیم، همه ما یک فرد تنبل درون خود داریم که انجام کارها را به تعویق می‌اندازد. اما چطور باید نداهای این فرد را نشنیده بگیریم؟ در ادامه راهکارهایی ارائه داده‌ایم که حتماً می‌تواند برای شما مفید باشد.

برای خود هدف تعیین کنید

داشتن هدف در زندگی، مهم‌ترین راه برای مقابله با تنبلی و اهمال کاری است. اهداف شما باید واقع‌بینانه و قابل رسیدن باشند. در واقع توقع زیاد از خود نشانه کمال گرایی است که نقش بازدارنده دارد و باعث می‌شود که باز گرفتار فرد تنبل درون خود شوید. اهداف شما باید به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت تعیین شوند. در واقع شما باید برای خود یک مسیر تعیین کنید و بعد از گذراندن هر مرحله یک جشن حسابی برای خودتان راه بیندازید.

برای مقابله با تنبلی باید هدفمند باشید

برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید

زندگی بدون برنامه، شما را باری به هر جهت کرده و شما را به سمت تنبلی سوق می‌دهد. به این معنی که نمی‌دانید از چه کاری شروع کنید و بلاتکلیف می‌مانید. فرد تنبل درون شما هم از این فرصت استفاده کرده و روی کرسی فرمانروایی می‌نشنید. به این شکل شما به جای انجام کارهای مفید، تمام روز را به بطالت می‌گذرانید.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که برنامه‌ریزی شما باید با توجه به روحیات و محدودیت‌های زمانی شما انجام شود. باید زمان‌های فراغت خود را یادداشت کنید و برای آن‌ها فعالیت‌های متفاوتی در نظر بگیرید. دقت کنید که در برنامه شما حتماً زمان‌هایی برای استراحت و تفریح وجود داشته باشد.

نقاط قوت خود را بشناسید

شناخت نقاط قوت و کار کردن روی آن‌ها باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و انگیزه برای انجام کارها می‌شود. تحقیقات روانشناسان حاکی از آن است که تمرکز روی توانمندی‌ها و نقاط مثبت، بهره‌وری ما را بالا می‌برد و باعث می‌شود که حضور فعال‌تری در انجام کارها داشته باشیم. با وقت گذاشتن روی کارهایی که در آن‌ها مهارت دارید، می‌توانید خیلی راحت با تنبلی مقابله کنید.

مطلب پیشنهادی:  مردم در این کشورها غرق در پول و ثروت هستند + ویدیو

برای مقابله با تنبلی باید توانمندی‌های خود را بشناسید

منفی بافی نکنید

همه ما صدای ذهن خود را می‌شنویم که در اغلب موارد نقش تخریب ما را دارد. در این شرایط باید سعی کنید که گفتگوی درونی شما به سمت جملات مثبت هدایت شود. برای مثال به جای اینکه بگویید «از پس این کار برنمی‌آیم» ، باید بگویید که «تمام توان خود را برای انجام این کار می‌گذارم.».

عوامل حواس پرتی را محدود کنید

بزرگترین عامل بطالت و تنبلی در دنیای امروز، وسایل ارتباط جمعی است. گوشی‌های تلفن همراه با اعلانات پی در پی، تمرکز ما را به هم می‌زنند. بنابراین پیشنهاد ما این است که کارها را تا حد امکان بدون این وسایل انجام دهید. اما در صورتی که هیچ راهی ندارید، تمام اعلانات گوشی خود را روی حالت خاموش قرار دهید تا تمرکز شما فقط روی کار باشد.

برای مقابله با تنبلی باید عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید

به خودتان جایزه بدهید

جایزه دادن به خودتان بعد از هر دستاورد کوچک، باعث افزایش انگیزه و توان برای ادامه راه می‌شود. بعد از تیک زدن هر کار کوچک در برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه خود می‌توانید خود را به یک شام خوشمزه دعوت کنید و یا چیز کوچکی را به رسم هدیه برای خود بخرید. حتی می‌توانید چند ساعت خواب بدون دغدغه به خود هدیه دهید و به این طریق فرد تنبل درون خود را آرام کنید.

سخن پایانی

تنبلی مشکلی است که بشر از دیرباز با آن روبرو بوده است. اما در جامعه امروزی به علت ریتم تند زندگی، بیشتر خود را نشان می‌دهد. حس جا ماندن از دیگران و مقایسه شرایط خود با افراد دیگر، باعث می‌شود که مدام خود را سرزنش کنیم و به کمال گرایی و اهمال کاری دچار شویم. اما با انجام راهکارهایی که در این مطلب ارائه شد، به راحتی می‌توانید با تنبل درون خود بجنگید و راندمان کاری خود را افزایش دهید.

تعداد کلمات مطلب: 773

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

دستور پخت خورشت خلال کرمانشاهی خوشمزه با زرشک

خورشت خلال یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای کرمانشاهی است که با گوشت گوسفندی و خلال ب…