ترسناک‌ترین مخلوقات دریایی در این گودال زندگی می‌کنند!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در جهان گودال‌ها و حفره‌های بسیاری وجود دارد که ازلحاظ عمق با یکدیگر مسابقه می‌دهند؛ اما عمیق‌ترین گودال روی زمین که درباره آن افسانه‌های ترسناک بسیاری وجود دارد، بدون شک دراز گودال ماریانا است.
گودال ماریانا

خندق یا دراز گودال ماریانا در حقیقت یکی از عمیق‌ترین نقاط دریایی جهان است که بسیاری از مردم معتقدند صداهای بسیار ترسناکی از اعماق آن به گوش می‌رسد و در اعماق آن موجودات عجیب‌الخلقه فراوانی یافت می‌شود! همراه دلتامگ با این گودال عجیب و رازآلودترین بیشتر آشنا شوید.

گودال ماریانا کجاست؟

ژرف‌ترین گودال در میان تمام اقیانوس‌های جهان و ژرف‌ترین مکان پوسته کره زمین بدون شک این گودال است که در کف بخش شمال غربی اقیانوس آرام قرارگرفته است. نزدیک‌ترین خشکی به این گودال، جزایر ماریانا در شرق و جنوب این گودال هستند که در شرق فیلیپین واقع‌شده‌ و بخش از خاک این کشور هستند. فاصله این گودال از جزایر ماریانا حدود دویست کیلومتر است.

سفر به گودال ماریانا

این خندق ازلحاظ عمقی به‌عنوان عمیق‌ترین بخش در اقیانوس‌ها شناخته می‌شود و این ادعا کاملا صحت دارد زیرا عمیق‌ترین نقطه شناخته‌شده در سطح زمین است. خندق ماریانا در جنوب چین و شمال شرقی جزایر ماریانا واقع‌شده و کشف آن به دهه 1950 برمی‌گردد.

شرایط زندگی در این دراز گودال حتی برای موجودات دریایی نیز بسیار سخت و دشوار است چراکه شرایط فیزیکی و شیمیایی عجیبی در آن وجود دارد. فشار بسیار بالا و برودت بسیار زیاد، همچنین کمبود نور و ذرات مواد غذایی، ازجمله عواملی هستند که امکان زندگی در این عمق را بسیار دشوار می‌کنند. بااین‌وجود، مطالعاتی که درباره این خندق عظیم صورت گرفته اطلاعات ارزشمندی درباره جهان زیرآب در اختیار دانشمندان قرار داده است.

در طول تاریخ افراد زیادی تلاش کرده‌اند که به اعماق این گودال سفر کنند. جدیدترین سفری که به عمق این گودال شده و رکورد سفرهای قبلی را شکسته، توسط فردی به نام ویکتور وسکوو و تیمش صورت گرفته است که توانسته‌اند تا اعماق این گودال و خشن‌ترین نقطه اقیانوس‌ها را جست‌وجو کنند.

گودال عجیب و ژرف ماریانا

صدای گودال ماریانا

بسیاری از محققانی که با انواع زیردریایی‌های مجهز و پیشرفته توانسته‌اند به این گودال سفر کنند همگی درباره صداهای عجیبی که از اعماق این خندق به گوش می‌رسد صحبت کرده‌اند. اینکه این صداهای عجیب و ترسناک چه منشائی می‌تواند داشته باشد، رازی است که به‌تازگی کشف‌شده است. بر اساس گزارش ديسكاوری، دانشمندان پس از ماه‌ها حدس و گمان، دريافتند صداي مرموزي كه توسط زيردريايی خودكار در اعماق گودال ماريانا ضبط‌شده بود، صدای گونه‌ جديد از وال‌های بی‌دندان است كه تاكنون شنيده نشده و هنوز مشخص نيست اين صدا چه معنايی می‌تواند داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  5 نشانه کم کاری تیروئید

دلیل ناگذاری گودال ماریانا

در جریان پدیده فرورانش در ۱۸۰ میلیون سال پیش، صفحه اقیانوس آرام در زیر صفحه ماریانا لغزیده و در نتیجه آن، گودال ماریانا و قوس جزایر ماریانا شکل گرفتند. این گودال در نزدیکی جزایر ماریانا واقع و به همین دلیل، ماریانا نام‌گذاری شده است.

موجودات گودال ماریانا

چه جانوران عجیب‌الخلقه‌ای در اعماق ماریانا زندگی می‌کنند؟

  • هشت‌پا گوش دراز
  • قلابچه‌ماهی
  • کوسه چین‌دار یا کوسه لبه‌دار
  • دیو کوسه

ازجمله جانورانی هستند که توانسته‌اند زندگی در این گودال عجیب و ترسناک را تاب بیاورند. اکثر موجوداتی که اینجا زندگی می‌کنند پوستی شفاف دارند و اعضای داخلی بدن آن‌ها مشخص است!

عمق گودال ماریانا چقدر است؟

ژرفای این گودال هلالی شکل از سطح دریا حدود یازده کیلومتر است. طول این خندق از روی پوسته زمین حدود 2550 کیلومتر و عرض آن 69 کیلومتر است.

دراز گودال ماریانا در کدام اقیانوس قرار دارد؟

این خندق در اقیانوس آرام واقع‌شده و عمق آن به‌طور رسمی توسط مرکز ملی زمین‌شناسی آمریکا به ۱۰٬۹۹۱ متر اعلام‌شده است، اما برخی منابع به عمق ۱۱٬۰۳۰ متر نیز ارجاع داده‌اند.

درازگودال ماریانا

سخن پایانی

به‌جرئت می‌توان گفت که درزاگودال ماریانا بدون شک یکی از اسرارآمیزترین و رازآلودترین مکان های روی زمین است که در اعماق اقیانوس‌ها جا گرفته است. این گودال عجیب و پررمز راز هنوز هم برای انسان به‌طور کامل کشف نشده است و شاید سال‌ها یا قرن‌ها زمان ببرد که بشر بتواند با لوازم پیشرفته از اعماق آن اطلاعات مناسبی را استخراج کند. به‌هرحال سفر به این گودال برای افراد عادی غیرممکن است و تنها دریانوردان حرفه‌ای با زیردریایی‌های پیشرفته می‌توانند به آنجا سفر کنند.

تعداد کلمات مطلب: 638

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

از این3 فواید آب سیب زمینی غافل نشوید

فواید آب سیب زمینی بسیار زیاد است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این سبزیجات ارزان …