5 نشانه کم کاری تیروئید

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تیروئید یکی از مهمترین غدد بدن انسان است که با پرکاری یا کم کاری اختلالات زیادی در بدن، مغز و حتی روان انسان به وجود می‌آورد.
علائم کم کاری تیروئید در زنان

علائم کم کاری تیروئید در زنان و مردان با هم متفاوت است. تیروئید یک غده بسیار مهم در بدن است که روی بسیاری از عملکرد ها و فیزیولوژی انسان اثرگزار است. امروزه کم کاری تیروئید یکی از شایع ترین بیماری ها است. از این رو با دلتامگ همراه باشید تا با علائم کم کاری تیروئید در زنان آشنا شوید و به موقع به درمان آن بپردازید تا آسیب کمتری به شما وارد کند.

تیروئید چیست؟

تیروئید یک غده کوچک است که در قسمت جلویی گردن قرار دارد. این غده به شکل یک پروانه قرمز است. دلیل رنگ قرمز آن به علت وجود رگ هی خونی بسیار زیادی است که در این غده وجود دارد. تیروئید بر قسمت های مختلفی از بدن و روان انسان تاثیر می‌گذارد. بیماری تیروئید اگر به موقع درمان نشود حتی می‌تواند فرد را به مشکلات قلب دچار کند. زنان 5 برابر بیشتر از مردان به بیماری‌های کم کاری یا پر کاری تیروئید مبتلا می‌شوند. به همین جهت در ادامه به برسی علت های کم کاری تیروئید در زنان می‌پردازیم.

علائم کم کاری تیروئید در زنان

علائم کم کاری تیروئید در زنان چیست؟

علائم کم کاری تیروئید در بانوان و آقایان به گونه های متفاوتی است. به دلیل اینکه این بیماری شیوع بالاتری دارد در زنان دارد امروز به علائم آن می‌پردازیم.

تیروئید کم کار و مشکلات زنانه

تیروئید کم کار و حتی در مواقعی پرکار بر روی روند تخمک گزاری زنان اثر می‌گذارد و در شرایطی حتی این افراد نمی‌توانند تخمک گزاری کنند. به همین دلیل زنان مبتلا برای بارداری نیز دچار مشکل خواهند شد. یکی از علائم کم کاری تیروئید در زنان وجود کیست در تخمدان آن ها است.تیروئید کم‌کار در دوران بارداری می‌تواند به جنین آسیب برساند. کم کاری تیروئید در زنان باردار می‌تواند منجر به آسیب های خطرناکی مانند سقط جنین، زایمان زودتر از موعد، به دنیا آوردن جنین مرده و خون ریزی شدید پس از زایمان شود.

تغییرات وزنی به دلیل کم کاری تیروئید

از علائم اولیه کم کاری تیروئید در زنان می‌توان به تاثیرا آن در تمام بدن و تمام عملکرد های شما از جمله سوخت وساز یا متابولیسم شما اشاره کرد که به طرز چشمگیری کاهش یابد و به همین دلیل وزن زنانی که به این مشکل دچار هستند‌، بالا می‌روند. زنان مبتلا به کم کاری تیروئید قادر نخواهند بود که به راحتی وزن خود را کاهش دهند. برعکس کم کاری تیروئید، پرکاری این غده می‌تواند باعث کاهش وزن شود و به همین دلیل برخی از زنان از پرکاری غده تیروئید خود خرسند می‌شوند به دلیل اینکه وزنشان کاهش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی:  5 مورد از شهرهای گم شده زیر دریا

علائم کم کاری تیروئید در زنان

خستگی دائمی و درد های عضلانی

کم شدن ترشح غده تیروئید در بدن شما می‌تواند باعث شود شما دائما احساس خستگی کنید. این خستگی هم بر افزایش وزن تاثیر گزار است زیرا شما در این حالت از همیشه خسته‌تر هستید و قادر نیستید که فعالیت‌های سنگین مانند ورزش، پیاده روی های طولانی و دوچرخه سواری را داشته باشید. بیماری کم کاری تیروئید با سفت کردن مفاصل شما بدنتان را درد می‌آورد. عضلات شما به دلیل همین سفتی‌ها ضعیف شده و درد خواهند گرفت. شما قادر نخواهید بود به راحتی فعالیت های بدنی داشته باشید زیرا با کمترین فشار خسته خواهید شد.

علائم کم کاری تیروئید در زنان

علائم کم کاری تیروئید در زنان و اختلال در عملکرد مغز

کم کاری غده تیروئید بر مغز تاثیرات منفی زیاد دارد. کم ترشح شدن این غده به مشکلاتی همچون عملکرد ضعیف حافظه منجر می‌شود که باعث می‌شود شما فردی فراموشکار شوید. به دلیل پایین آمدن متابولیسم مغز با ضعف حافظه و شناخت مواجه خواهید شد. در یادگیری مطالب جدید، حافظه پس گستر که برای یادگیری مطالب جدید است نیز با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. توانایی یادگیری و حفظ مطالب سخت خواهد شد و به همین دلیل افرادی که با کم کاری تیروئید درگیر هستند افت شدید تحصیلی دارند و مدام از کم حافظگی خود گله‌مند هستند. اگر کم کاری تیروئید شدید درمان نشود می‌‌تواند به یک بیماری به اسم میکسدم منجر شود که به کند ذهنی شدید جسم و مغر می‌انجامد.

علائم کم کاری تیروئید در زنان

افسردگی و مشکلات خلق و خو

از علائم کم کاری تیروئید در زنان می‌توان به کم شدن ترشح هورمون سروتونین در مغز انسان اشاره کرد. سروتونین هورمونی شادی‌آفرین است و وظیفه آن تنظیم کردن خلق و خوی انسان می‌باشد. اگر به اندازه نیاز شما ترشح نشود، دچار افسردگی خواهید شد. در پی افسردگی ممکن است مشکلاتی مانند اضطراب و افت شدید خلق را نیز تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…