کمال گرایی چیست و با انواع آن آشنا شوید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کمال گرایی درست برای کسب انگیزه بیشتر استفاده می شود اما کمال گرایی غیرواقعی می تواند زندگی را به سمت نابودی بکشاند.
کمال گرایی

کمال گرایی به صورت کلمه به این معنی است که شما برای رسیدن به بهترین خود در محدوده عقل و واقعیت تلاش می کنید. در حالی که کمال گرایی به عنوان یک ویژگی «شخصیتی» توصیف می شود و معمولاً فرد کمال گرا رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهد. کمالگرایی فاصله بین خود واقعی افراد و انتظارات آنهاست. به طور دقیق تر، بیشتر کمال گرایان تمایل دارند خود را با مدل ایده آل یا کاملی از خود مقایسه کنند. در این مقاله به صورت کامل توضیح می دهیم که کمالگرایی به چه معناست و با انواع آن آشنا می شویم پس با دلتامگ همراه باشید.

انواع کمال گرایی

برخی از افراد تقریباً در تمام زمینه های زندگی خود تمایلات کمال گرایانه از خود نشان می دهند، در حالی که در برخی دیگر این تمایلات ممکن است فقط به مدرسه یا محیط کار محدود شود.

برخی از مطالعات 3 نوع مختلف کمال گرایی را مشخص کرده است:

1. کمال‌گرایی خودمحور (Self-Oriented)

کمال گرایی خودمحور که یکی از انواع کمالگرایی است به فردی اطلاق می شود که از خود انتظارات زیادی دارد. این نوع کمالگرایی احتمالاً خود را به روش های سالم نشان می دهد و معمولاً در افراد بسیار موفق ظاهر می شود.

کمال گرایی

2. کمال‌گرایی القاشده توسط جامعه (Socially Prescribed)

کمال گرایی که از جامعه به فرد القا می شود، شامل انتظاراتی از دیگران یا جامعه است که فرد آن ها را  درونی کرده است. این انتظارات می تواند از والدین، دوستان، افراد مهم زندگی، محیط کار و یا به طور کلی جامعه باشد و منجر به شک و تردید به خود، عدم اعتماد به نفس و اضطراب اجتماعی شود. این نوع از انواع کمال گرایی که توسط جامعه ناشی می شود به علت  ترس از طرد شدن و انتقاد است و به احتمال زیاد از نظر ماهیت، نابهنجار محسوب می گردد.

3. کمال‌گرایی دگرمحور (Other-Oriented)

کمال گرایی دگرمحور آخرین نوع کمالگرایی است. این نوع کمالگرایی شامل انتظارات بالای یک فرد از افراد دیگر است. کمال گرایان  دگرمحور ممکن است بیش از حد خودانتقادی، خشن و پرتوقع باشند. این می تواند به خشم و خصومت منجر شود و ممکن است مانع از توانایی آنها در ایجاد روابط نزدیک و قابل اعتماد با دیگران گردد.

مطلب پیشنهادی:  هیچ‌کس از این جاهای دیدنی آبادان خبر ندارد!

کمال گرایی

کمال گرایی مثبت و منفی

اینکه کمال گرایی به روش های سالم یا ناسالم بیان شود، بستگی به تأثیرات کلی این ویژگی بر فرد دارد.

کمالگرایی سالم عموماً تأثیر مثبت و انگیزشی دارد و منجر به موفقیت بالا و بهبود عملکرد فردی می شود. افراد دارای کمال گرایی مثبت با تلاش های زیاد یا میل به رشد و پیشرفت و دستیابی به اهداف برانگیخته می شوند. به نظر می رسد سازگاری با تغییر، تحمل اشتباهات و پذیرش شرایط غیرقابل کنترل، همگی به کمالگرایی سالم کمک می کنند.

افراد دارای کمال گرایی ناسالم نیز تلاش های کمال گرایانه دارند، اما نگرانی و خواسته های کمال گرایانه زیادی دارند. این بدان معنی است که آنها بیشتر نگران اشتباه کردن هستند و از خود انتظارات بالاتری برای کامل بودن دارند. ترکیب حجم زیادی از توقعات، نگرانی ها و انتظارات برای کمال، اغلب افراد را به سمت احساس ناامنی، اضطراب، استرس و عصبی شدن سوق می دهد و دائماً در حال شکست یا کم آوردن هستند. سرزنش خود، می تواند علت اصلی کمالگرایی منفی یا ناسالم باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم با توضیح کامل کمال گرایی، رویکرد صحیحی به معنای این کلمه به شما ارائه دهیم. کمال گرا بودن همیشه بد نیست، اما اگر بیش از حد کمال گرا باشید، باعث می شود، هرگز اولین قدم را برای شروع کارها برندارید.

تعداد کلمات مطلب: 584

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

بهشت گمشده ایران کجاست؟

بهشت گمشده ایران را می‌شناسید؟ آبشارهای کوچکی که از روی صخره‌های سبز و باغ‌های پر از گل آب…