آیا پس گرفتن طلای زن توسط شوهر امکان دارد؟

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات مهمی که معمولا هنگام طلاق بین زوجین مطرح می‌شود، پس گرفتن طلاهای زن در دوران ازدواج توسط مرد است.
پس گرفتن طلای زن

پس گرفتن طلای زن از جمله موضوعاتی است که پیرامون آن بسیار سؤال می‌شود. در طول زندگی زناشویی، ممکن است مرد، به‌عنوان هدیه برای همسر خود طلا خریداری کرده باشد و در هنگام طلاق بخواهد آن‌ها را از زن پس بگیرد یا اینکه آن‌ها را به‌عنوان مهریه به زن بدهد. همراه دلتامگ باشید تا شما را با احکام این موضوع آشنا کنیم.

احکام پس گرفتن طلای زن

مالکیت طلاهایی که برای زن خریداری شده است به او تعلق دارد. زیرا مرد آن‌ها را به همسر خود هبه (هدیه) کرده است و زن بعد از انعقاد هبه مالک مال مورد هدیه است.

اما زوجین باید بدانند که عقد هبه به‌عنوان یکی از عقود جایز قانون مدنی، قابل‌رجوع و برگشت است. یعنی مرد می‌تواند تحت شرایطی اقدام به پس گرفتن طلای زن کند.

هبه طلا به زوجه

طلا و جواهراتی که مرد به مناسبت‌های مختلف به همسر خود هدیه می‌دهد، در قانون مدنی تحت عنوان هبه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا دارای احکام خاص خودش است. طبق ماده 795 قانون مدنی، هبه عقدی است که به موجب آن، یک نفر مالی را مجانی به شخص دیگری می‌دهد.. همچنین، بر اساس ماده 797 قانون مدنی، فردی که مالی را به عنوان هدیه می‌دهد ، باید مالک آن مال باشد.

در عقد هبه، نکته مهمی که باید بدانید آن است که حتماً باید قبض صورت بگیرد، یعنی زن بعد از اینکه طلا را دریافت کرد، مالک طلا شده و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن مال انجام دهد.

به‌عنوان‌مثال، زن می‌تواند، بعد از آن که طلاها را تحت عنوان هدیه، از همسر خود دریافت کرد بفروشد چرا که مالک آن‌ها است.

ذکر این نکته ضروری است که عقد هبه طبق ماده ۸۰۵ قانون مدنی بعد از مرگ هبه‌کننده (واهب) و هبه گیرنده (متهب) که در اینجا زن است، قابل‌رجوع و برهم‌زدن نیست.

مطلب پیشنهادی:  آیا تمکین نکردن زن در ازدواج موقت مجازات دارد؟

هبه طلا به زوجه

بنابراین، اگر هر کدام از زن و مرد فوت کنند، ورثه شوهر نمی‌توانند درخواست پس‌دادن آن هدایا و طلاها را داشته باشد. همچنین، طبق ماده ۸۰۲ قانون مدنی، اگر قبل از آنکه قبض صورت بگیرد، هر کدام از واهب و متهب فوت کند، عقد هبه باطل است.

یعنی اگر مرد قبل از آن که طلاها را به همسرش داده و آنها را به او هدیه بدهد فوت کند، همسرش نمی‌تواند ادعایی نسبت به طلاها داشته باشد، زیرا، عقد هبه طلا صورت نگرفته و عقد باطل است؛ بنابراین امکان پس گرفتن طلای زن وجود دارد.

پس گرفتن طلای زن از طریق رجوع از هبه طلا

طبق قانون مدنی، عقد هبه یک عقد جایز است؛ یعنی اینکه فرد، هر زمان که بخواهد، می‌تواند آن را بر هم زده و مال هدیه شده را پس بگیرد یا اصطلاحاً از عقد هبه رجوع کند.

پس گرفتن طلای زن از طریق رجوع از هبه طلا

اما در برخی از شرایط، مرد امکان رجوع و پس گرفتن طلای زن را ندارد. طبق ماده ۸۰۳ قانون مدنی: “بعد از قبض، نیز واهب می‌تواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند، مگر در موارد ذیل:

  • درصورتی‌که هبه، معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
  • زمانی که عین موهوبه (طلا)، از ملکیت متهب (هبه گیرنده) خارج شده یا متعلق حق غیرواقع شود.
  • درصورتی‌که در عین موهوبه؛ تغییری حاصل شود.”

بنابراین، طبق این ماده از قانون مدنی، اگر زن در مقابل دریافت طلا، عوضی پرداخت کند یا در طلاها، تغییری حاصل شده باشد یا اینکه طلاها بعد از قبض توسط زن، به مالکیت شخص دیگری درآمده باشد، مرد دیگر نمی‌تواند اقدام به پس گرفتن طلای زن کند.

یک نظر

  1. ناشناس

    26 دی 1402 در 8:03 ب.ظ

    بسیار خوب و عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…