بهترین زمان برای بچه دار شدن از نظر روانشناسان

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بچه دار شدن یکی از بزرگترین مسئولیت‌های زندگی افراد است. اما بسیاری از زوجین برای زمان مناسب فرزند آوری دچار تردید می‌شوند. در این مطلب نکاتی را برای زمان مناسب بچه دار شدن ارائه داده‌ایم.
بهترین زمان برای بچه دار شدن

در زمان‌های قدیم، زوجین نگاه ساده‌تری نسبت به فرزند آوری داشتند و بلافاصله بعد از ازدواج برای این امر شیرین تصمیم‌گیری می‌کردند. اما چالش‌های موجود در عصر حاضر، باعث شده است که زنان و مردان قبل از بچه دار شدن بیشتر بیندیشند و جوانب امر را در نظر بگیرند. در این مطلب از دلتامگ قرار است نکاتی را در مورد بهترین زمان برای فرزند آوری ارائه دهیم.

چه زمانی برای بچه دار شدن مناسب است؟

این که بخواهیم برای تمام افراد یک نسخه ثابت در نظر بگیریم و بگوییم فلان مدت بعد از ازدواج برای بچه دار شدن مناسب است، اشتباهی فاحش است. برای این کار باید زوجین روحیات خود را بشناسند و نیازهای خود را در آینده بررسی کنند. در ادامه نکاتی را برای بهترین زمان آوردن فرزند ارائه داده‌ایم.

بهترین زمان برای بچه دار شدن

شناخت مسئولیت‌ها

خانواده دار شدن، مسئولیت بزرگی است که پیش از ازدواج باید به آن بیندیشیم. همچنین لازم است زوجین پیش از ازدواج بر سر تعداد فرزندان توافق داشته باشند. هر زمان که زوجین حس کنند برای پذیرش مسئولیت‌ها آماده هستند، بهترین زمان برای بچه دار شدن است. پدران و مادران جوان باید بدانند که تربیت فرزند چه مسئولیت خطیری است و آینده کودک تا چه حد به نحوه تربیت آن‌ها بستگی دارد.

سلامت روان والدین

سلامت روان والدین یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید پیش از اقدام به بارداری مورد بررسی قرار بگیرد. اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب و … باید زیر نظر پزشک کنترل شود. همچنین زوجین نباید رفتارهای مخربی مثل کنترل گری، خشونت و فحاشی داشته باشند. با بررسی این شرایط می‌توانیم بهترین زمان بچه دار شدن را پیدا کنیم.

بهترین زمان برای بچه دار شدن

اختلاف سنی مناسب با فرزند

اختلاف سنی زیاد والدین با فرزندان، ممکن است در میان آن‌ها شکاف ایجاد می‌کند. نسل‌های بعد از ما زندگی را به شکل دیگری می‌بینند و انتظارات متفاوتی دارند. با این حال اگر در سنین نسبتاً بالا قصد بچه دار شدن دارید، باید پیشتر با روحیات نسل جدید آشنا شوید و شیوه صحیح با این نسل را بشناسید.

شیوه صحیح مراقبت از فرزند بدون کنترل و محدودیت بیش از حد، نکته‌ای است که تمام والدین باید بدانند. همچنین با بالا رفتن سن، دیگر صبر و حوصله دوران جوانی را نداریم. اما باید برای فرزند خود وقت بگذاریم و برای پیشرفت او تلاش کنیم.

مطلب پیشنهادی:  تنگه رغز؛ عروس بهشتی تنگه‌های ایران

توان مالی برای فراهم کردن رفاه کودک

والدین باید شرایط رفاه و آرامش کودک را تا حد خوبی تأمین کنند. البته این به آن معنی نیست که به خاطر توقعات بالا، زمان بچه دار شدن را به تعویق بیندازیم. بلکه باید خیلی منطقی محاسبه کنیم و ببینیم آیا شغل امنی داریم که آینده کودک را تأمین کند و یا حداقل برای سال‌های اولیه زندگی کودک مناسب باشد؟

بهترین زمان برای بچه دار شدن

اختلافات زناشویی

پیش از اقدام به بچه دار شدن، باید اختلافات بین زوجین حل شود تا بتوانند والدین خوبی برای فرزندان خود باشند. مشاجرات و دعوای والدین با یکدیگر، آثار مخربی را بر روی آینده کودک می‌گذارد. افسردگی، اضطراب، گوشه‌گیری و … از مشکلاتی است که کودکان در خانواده‌های متشنج به آن دچار می‌شوند و ممکن است تا پایان عمر همراه آن‌ها باشد.

توافق زوجین با یکدیگر

زوجین باید هر دو در یک زمان برای بجه دار شدن به توافق برسند و این مسئولیت را بپذیرند. برای این کار بهتر است به مشاور خانواده مراجعه کنند و تا زمانی که هر دو طرف راضی نشده‌اند، برای بچه دار شدن اقدام نکنند. این امر ممکن است در آینده بسیار آسیب زا و مخرب باشد.

بهترین زمان برای بچه دار شدن

سخن پایانی

بچه دار شدن را می‌توانیم به عنوان زیباترین و پرچالش‌ترین بخش زندگی مشترک در نظر بگیریم. زوجین پیش از اقدام به بارداری باید خود را برای پذیرش مسئولیت‌ها آماده کنند، مطالعات خوبی در مورد تربیت فرزند داشته باشند و سلامت روان خود را جدی بگیرند؛ تا بتوانند از چالش‌های بزرگ تربیت فرزند عبور کنند و فردی سالم به اجتماع تحویل دهند.

تعداد کلمات مطلب: 624

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

مصرف روزانه سماق، معجزه می‌کند!

خواص و فواید سماق را می‌دانید؟ سماق یکی از ادویه‌های کاربردی در آشپزخانه ما ایرانی‌ها است …