۷ راز  تربیت فرزند برای والدین امروزی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
والدین امروزی باید مدام آگاهی خود را از مسائل تربیتی کودک بالا ببرند. در این مطلب ۷ راز تربیت فرزند ارائه شده است که دانستن آن برای تمام والدین ضروری است.
۷ راز تربیت فرزند شاد

تربیت فرزند یکی از سخت‌ترین مسئولیت‌هایی است که زوجین بر عهده می‌گیرند. آینده زندگی فرزند شما ممکن است با سهل‌انگاری و تربیت نادرست به خطر بیفتد. در این مطلب از دلتامگ رازهایی برای تربیت و پرورش کودک ارائه شده است.

۷ راز تربیت فرزند از نظر روانشناسان

والدین برای تربیت کودک باید به اندازه کافی مطالعه داشته باشند. کتاب‌های زیادی شما را با روش‌های اصولی تربیت کودک آشنا می‌کنند. در این مطلب ۷ اصل برای تربیت کودک شاد ارائه شده که رعایت آن‌ها برای تمام والدین امروزی ضروری است.

به فرزند خود هم‌دلی کردن را بیاموزید

روانشناسان می‌گویند که کودکان باید قبل از یادگیری الفبا، شیوه‌های هم‌دلی کردن با دیگران را یاد بگیرند. به این ترتیب ارتباط عمومی آن‌ها ارتقا پیدا کرده و می‌توانند روابط شادتری در آینده داشته باشند.

به فرزند خود هم‌دلی کردن را بیاموزید

جملات تاکیدی مثبت را به کودک آموزش دهید

جملات تاکیدی مثبت، فرد را نسبت به پتانسیل‌های منحصر به فرد خود آگاه می‌کند. در جهان امروز که پر از چالش، جدال و چشم و هم چشمی است، یکی از مهم‌ترین رازهای تربیت فرزند این است که به او جملات تاکیدی مثبت را یاد بدهیم. چه بهتر که از سنین بسیار پایین این کار را شروع کنیم تا فرزند شما در آینده ذهنیت خوبی از خودش داشته باشد. برخی از جملاتی که می‌توانید به کودک‌تان یاد بدهید، عبارتند از:

  • من رهبر هستم.
  • من زیبا و باهوش هستم.
  • من شاد هستم.
  • من موقعیت‌های خوب را جذب می‌کنم.
  • من لایق عشق و احترام هستم.

جایزه دادن روش تربیتی منسوخ است

سیستم جایزه دادن به کودک، او را در موقعیت‌های سختی قرار می‌دهد و شیوه منسوخی برای تربیت فرزند است. از طرفی ممکن است بخواهد برای انجام هر کار کوچکی از والدین خود جایزه بگیرد. به جای آن می‌توانید از این روش‌های جایگزین استفاده کنید:

از کلمات تشویقی استفاده کنید: وقتی کودک کار درستی انجام داده است، با کلام خود او را تحسین و تشویق کنید. برای مثال به او بگویید: “آفرین! چه خوب انجامش دادی!”

تلاش کودک برای یادگیری را تحسین کنید

از او برای حل مشکلات کمک بگیرید. این کار به آن‌ها حس ارزشمندی می‌دهد. برای مثال به او بگویید: “تصمیم‌گیری با خودته” یا “اگر دلت می‌خواد، می‌تونی انجامش بدی.”

کلمات از جوایز مادی، قدرت بیشتری برای حل مشکلات و آموزش مهارت‌ها دارند. توقع شما از فرزندتان باید مشخص، منطقی و مطابق با توانایی‌های او باشد.

مطلب پیشنهادی:  این لکه جان سخت را با ۷ روش راحت پاک کنید

تلاش کودک را تحسین کنید

آن‌ها را به اشتباه کردن تشویق کنید

ممکن است به نظر شما عجیب باشد. اما باور کنید که این یکی از موفقیت‌آمیزترین رازهای تربیت فرزند است. اشتباهات بزرگترین معلم انسان هستند. اگر فرزند شما هیچ کاری را اشتباه انجام ندهد، هیچ چیز جدیدی را یاد نمی‌گیرد.

اینکه مدام توقع داشته باشید که فرزند شما کارها را بدون اشتباه انجام دهد، باعث می‌شود در آینده دچار کمالگرایی یا اهمال‌کاری شود و از انجام دادن کارهای جدی بترسد.

کودک را آزاد بگذارید که کنکاش کند، کارها را اشتباه انجام دهد و از اشتباهات خود درس بگیرد.

به جای برطرف کردن نواقص، روی توانایی‌های فرزندتان تمرکز داشته باشید

تمام افراد ضعف‌هایی دارند. هیچ فردی کامل نیست. بنابراین یکی از موفقیت‌آمیزترین رازهای تربیت فرزند، این است که او را همان گونه که هست بپذیرید. برای این کار باید نقاط قوت او را به جای نقاط ضعف پیش چشم آورید و آن‌ها را بیش از پیش تقویت کنید.

روی توانایی‌های کودک تمرکز کنید

مسئولیت‌پذیری را به کودک بیاموزید

پذیرفتن مسئولیت، باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودک می‌شود. علاوه بر این، به او کمک می کند که در کارهای تیمی و مشارکتی بهتر عمل کند. وقتی مسئولیت انجام کارهای ساده را به کودک می‌سپارید، در واقع به او اصول پایه‌ استقلال فردی را یاد می‌دهید.

فقط به کتاب‌های درسی تکیه نکنید

موفقیت در مدرسه آرزوی هر والدینی است. اما شما باید بدانید که همه چیز درس و مدرسه نیست. اجازه بدهید که ذهن فرزند شما فراتر از کتاب‌های درسی پیش برود. یاد گرفتن مهارت‌های مختلف در سنین کودکی، مسیر آینده فرد را روشن می‌کند. با این کار زودتر نسبت به استعداد و علاقه فرزندتان آگاهی پیدا می‌کنید.

سخن پایانی

فرزندآوری مسئولیت بسیار بزرگی است. رفتار شما به عنوان والدین، تاثیر زیادی روی آینده کودک دارد. مطالعه مداوم و داشتن انعطاف در تربیت فرزند، توصیه همیشگی روانشناسان است.

تعداد کلمات مطلب: 680

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

7 مورد از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی بهشهر

جاهای دیدنی بهشهر تنها به جاذبه‌های طبیعی این شهر محدود نمی‌شود؛ بلکه جاذبه‌های تاریخی این…