تنها مجسمه 2000 هزار ساله ایران را در این غار ببینید!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در نزدیکی شهر کازرون غاری عجیب وجود دارد که یکی از پایتخت‌های مهم سلسله ساسانیان بوده است. غار شاپور یک غار معمولی نیست، این غار یادگارهایی از دوران حکومت ساسانیان را در دل خود جا داده که بسیار منحصربه‌فرد هستند.
غار شاپور

به غارهای ایران علاقه دارید؟ در ایران غارهای عجیب بسیاری وجود دارد که بعضی از آن‌ها درست مانند غار کرفتو محل زندگی نیاکان ما بوده‌اند. غار شاپور نیز یکی از عجیب‌ترین غارها و مهم‌ترین غارهای باستانی ایران است که رازهای بسیاری را برای سال‌های طولانی در دل خود نگه‌داشته است. با دلتامگ همراه باشید.

غار شاپور کجاست؟

یکی از دیدنی‌ترین شهرهای باستانی ایران با قدمتی بسیار طولانی شهر بیشاپور است. این شهر در حوزه شهرستان کازرون قرار دارد. در چهار کیلومتری این شهر تنگه‌ای به نام تنگه چوگان قرار دارد که در انتهای آن یکی از غارهای باستانی ایران واقع‌شده است. نام این غار اعجاب‌انگیز را به افتخار تندیس باستانی آن غار شاپور گذاشته‌اند.

عجایب غار شاپور

دهانه این غار حدود 800 متر از زمین فاصله دارد. قبل از وارد شدن به داخل، در طرف چپ غار دخمه‌ای توجهتان را جلب می‌کند. بخشی از این دخمه را با دست‌ساخته‌اند. در این غار چهار گذرگاه بزرگ، پنج گذرگاه کوچک، سه تالار بزرگ و چهار مسیر فرعی که شما را به به بخش‌های مختلف غار می‌برد، وجود دارد.

برای پیمایش 80 متر ابتدای غار مشکلی وجود ندارد؛ اما با ادامه دادن آن به پرتگاه خواهید رسید. دیوارهای دو طرف این مسیر را صاف‌ کرده بودند تا رویش نقش‌هایی را حجاری کنند؛ اما این کار نیمه‌تمام باقی ماند. دو آب‌انبیار در انتهای سمت چپ غار وجود دارد که با فاصله پنج متر از هم ساخته شده‌اند. عمق هریک از آن‌ها را یک متر برآورد کرده‌اند.

سه در چهار متر مساحت یکی از آب‌انبارهاست و وسعت دیگری حدود دو در پنج متر است. برای رسیدن به این آب‌انبارها پله‌هایی در دو طرف غار تعبیه شده است و اگر می‌پرسید آب این آب‌انبارهای از کجا تامین می‌شده است؟ باید بگوییم از آبی که به واسطه بارش‌های سالانه از منافذ غار به داخل آن نفوذ می‌کرده‌اند.

مجسمه شاپور اول

آبشاری از کانی

آبشاری از جنس سنگ کانی در طرف چپ آب‌انبار است. می‌توانید چکیده‌سنگ‌ها یا استالاگمیت‌های زیبایی را در پشت آبشار ببینید. قندیل‌های استالاکتیک یا چِکََنده‌سنگ‌ها هم تصویر چشمگیری را می‌سازد. طبیعت، این قندیل‌ها را هنرمندانه به وجود آورده است. می‌شود در این بخش گودالی به قطر 100 متر دید. محقق‌ها می‌گویند عمق این گودال نسبت به کف تالار اول 30 متر است. با وجود این گودال‌ها احتمال می‌دهند که در گذشته افرادی در غار ساکن بودند.

مطلب پیشنهادی:  فواید کوهنوردی ناشتا

گنج غار شاپور

چیزی که این غار را از سایر غارهای باستانی ایران متمایز کرده است، تندیس غول‌پیکری است که تنها مجسمه باقی‌مانده و تقریبا سالمی است که از دو هزار سال پیش تاکنون باقی‌مانده است. این مجسمه برای هزاران سال زخمی و ناامید بر خاک افتاده بود تا اینکه به دستور رضاشاه آن را ترمیم کرده و در جای خود دوباره استوار قراردادند.

شایعات بسیاری درباره این تندیس وجود داشت که محققان پس از سال‌ها بررسی بالاخره تصمیم خود را گرفتند. این تندیس پر ابهت که از گنجینه باستانی ایران با شکوه هرچه تمام‌تر محافظت می‌کند، بدون شک تندیس شاپور اول، دومین پادشاه بزرگ ساسانی است. تندیس تراشیده شاپور با قامتی استوار و ارتفاعی حدود 7 متر بعد از گذشت 1700 همچنان بر بلندای شهر باستانی بیشاپور، مشغول مراقبت از گنجینه‌های نیاکان ما است. اگر به دنبال گنج دیگری در این غار می‌گردید باید بگوییم که به احتمال زیاد عرب‌ها تمام آن‌ها را به یغما برده‌اند.

غار شاپور کازرون

سخن پایانی

غار شاپور در کازرون یکی از مهم‌ترین غارهای باستانی ایران است. جالب‌ترین نکته درباره این پیکره آن است که با استفاده از استالاگمیت‌های غار ساخته و تراشیده شده و تنها عرض شانه‌های آن حدود دو متر است. رسیده به این غار چندان کار آسانی نیست و باید از پله‌های زیادی بالا بروید. فاصله این غار از شهر کازرون نیز حدود 6 کیلومتر است.

تعداد کلمات مطلب: 600

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خانم باسیاست با این ترفند از شوهرت پول بگیر

روش پول گرفتن از همسر باید با سیاست خانومانه انجام شود. موضوع گرفتن پول از همسر یکی از مسا…