7 مورد از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی بهشهر

7
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهترین و شریف‌ترین شهر لقب کدام‌یک از شهرهای ایران است؟ تابه‌حال فکر کرده‌اید چرا شهری در ایران به بهشهر شهرت یافته است؟ جاهای دیدنی بهشهر را می‌شناسید؟ در این مقاله با ما همراه شوید.
جاهای دیدنی بهشهر

جاهای دیدنی بهشهر تنها به جاذبه‌های طبیعی این شهر محدود نمی‌شود؛ بلکه جاذبه‌های تاریخی این شهر نیز از محبوبیت بسیاری نزد مردم برخوردار است. بهشهر یکی از زیباترین شهرها و یکی از جاهای دیدنی مازندران است. دلتامگ در این مقاله به معرفی جاذبه‌های برتر بهشهر پرداخته است، با ما همراه باشید.

بهشهر کجاست؟

در بخش شرقی استان مازندران شهری وجود دارد که طبیعت بی‌مثالش آن را به یکی از بهترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. این شهر در طول تاریخ آن‌قدر از همه نظر زیبا و جذاب بوده است که شاهان صفوی لقب بهترین و شریف‌ترین شهر را به آن دادند و پس از آن به بهشهر شهرت یافت.

در گوشه‌گوشه این شهر می‌توانید جاذبه‌های بی‌نظیری از آبشار و کوه و غارهای اعجاب‌انگیز گرفته تا آثار تاریخی زیبا را ببینید. در ادامه مطلب به معرفی چند مورد از جاذبه‌های بهشهر خواهیم پرداخت.

مجموعه تاریخی عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس آباد یکی از جاذبه‌های تاریخی بهشهر است که قدمت آن به دوره صفوی برمی‌گردد. این مجموعه بزرگ‌ترین باغ متعلق به دوره صفوی است که در دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است.

اگر دلتان می‌خواهد ساعاتی را در طبیعتی با فضایی آرام و دلنشین در کنار دریاچه‌ای که دورتادور آن را درختان انبوه و سر به فلک کشیده احاطه کرده‌اند، بگذرانید، این مجموعه با عمارت‌های تاریخی‌اش، بهترین انتخاب است.

جنگل هزارجریب بهشهر

آبشار اسپه او از جاهای دیدنی بهشهر

در ارتفاعات رشته‌کوه البرز و در فاصله سی‌کیلومتری این شهر زیبای شمالی آبشاری هفت‌طبقه‌ای وجود دارد که با حوضچه‌های آهکی متعدد خود به یکی از زیباترین آبشارهای شمال ایران تبدیل شده است. ارتفاع آبشار اسپه او به بیش از چهارصد متر می‌رسد و از لابه‌لای شکاف سنگی در زیر درختی کهن‌سال می‌جوشد و روان می‌شود. اسپه او به معنای آب سپید است.

جاهای دیدنی هزارجریب بهشهر

این منطقه که یکی از مناطق حفاظت شده در شمال کشور است بین استان‌های مازندران و سمنان قرار گرفته است. جنگل‌های بکر هیرکانی، گونه‌های گیاهی و حیوانی خاص تحت محافظت، آبشار سمبی در روستای یخکش، غار بادولکلک در روستای پچک، چشمه کینوا در روستای ارضت، چشمه عبدالهی و استخر طبیعی و زیبای روستا کلا تنگه شمشیر در مسیر ارتباطی گلوگاه به دامغان و از جاهای دیدنی گلوگاه از جمله جاهای دیدنی هزارجریب هستند.

مطلب پیشنهادی:  در این روستا میان ابرها قدم بردارید

سایت موزه گوهرتپه از جاهای دیدنی بهشهر

در فاصله بیست کیلومتری از مرکز شهر بهشهر، تپه‌ای باستانی وجود دارد. نکته جالب درباره این تپه باستانی این است که اینجا محل زندگی مردم ماقبل تاریخ بعد از غارنشینی بوده است. در این منطقه کوزه‌ها یا خمره‌هایی یافت شده که در آن اجساد نوزادان یا کودکان را می‌گذاشتند.

غار هوتو کمربند بهشهر

غار عجیب هوتو کمربند

در میان جاهای دیدنی بهشهر نام غاری به چشم می‌خورد که در انتهای جاده‌ای با چشم‌انداز زیبا از شهر واقع شده است. این غار که حالا به مکانی تفریحی در نزدیکی شهر تبدیل شده است، دارای هفت هزار سال قدمت است.

کشتی صفوی بهشهر از جاهای دیدنی بهشهر

در بندر امیرآباد و در بخش شمال شرقی شهر، بقایای کشتی‌ای به چشم می‌خورد که چهارصدسال قدمت دارد. محققان و باستان‌شناسان معتقدند استفاده این کشتی به شکل باربری بوده است و یادگاری از دوران صفویه است.

آتشکده کوسان بهشهر

در روستای آسیاب سر و در نزدیکی روستای کوهستان بنای متعلق به یک آتشکده وجود دارد که باستان‌شناسان قدمت آن را متعلق به دوران ساسانیان می‌دانند. بر اساس شواهد و مدارک یافت شده در کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت سکونت انسان در این منطقه به دوران پارینه‌سنگی و میان‌سنگی برمی‌گردد. آتشکده کوسان بر فراز کوه‌های روستای کوهستان در فاصله چهار کیلومتری غرب بهشهر واقع شده است.

آتشکده کوسان بهشهر

سخن آخر

بهشهر یکی از عجیب‌ترین شهرهای استان مازندران است که چون قدمت سکونت انسان در آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد، از جاذبه‌های تاریخی و باستانی منحصربه‌فردی برخوردار شده است. از دیگر جاهای دیدنی بهشهر می‌توان به خانه شهریاری، باغ چهلستون اشرف، خانه احمدعلی خان هزارجریبی، چشمه عمارت و کاخ صفی‌آباد اشاره کرد که همگی دارای ارزش تاریخی بالایی هستند.

تعداد کلمات مطلب: 634

7 دیدگاه

  1. ناشناس

    17 مهر 1402 در 9:51 ب.ظ

    سلام چرا نام از آبشار سنگ نو بهشهر نامی نمیبرید که در داخل شهر وجود داره که دست رسی به اون خیلی نزیکه

    پاسخ

    • زینب پروانه

      22 مهر 1402 در 9:04 ق.ظ

      ممنون از راهنماییتون

      پاسخ

  2. ناشناس

    17 مهر 1402 در 11:18 ب.ظ

    بزرگترین و زیباترین آبشار بهشهر سمبی هست که متاسفانه از قلم افتاده.شاید نویسنده مطالعه کافی قبل از نوشتن نداشتن

    پاسخ

    • زینب پروانه

      22 مهر 1402 در 9:04 ق.ظ

      بله ممنون از راهنماییتون

      پاسخ

  3. رضا

    18 مهر 1402 در 9:35 ق.ظ

    با سلام از اونجایی که خودم اهل این روستا هستم به سایت دلتا باید بگم که مورد آخر آتشکده کوسان نیست واقع در روستای کوهستان هم نیست. این یک مقبره از دوره مادها و پارتها است که در این مقبره شیخ امیر کمالدین، وشیخ امیر جمالدین در آن به خاک سپرده شده که یکیشون در جنگ کشته شده و دیگری به حالت عادی فوت شده، در این مقبره یک تونل حفر شده که به دختر قلعه روستای اسیابسر واقع در چشمه این روستا میباشد راه داره، در مورد آتشکده هم باید بگم که 200 بالاتر به صورت جدا گانه آتشکده وجود دارد.

    پاسخ

    • زینب پروانه

      22 مهر 1402 در 9:04 ق.ظ

      ممنون از توضیحاتتون

      پاسخ

  4. ناشناس

    22 مهر 1402 در 0:19 ق.ظ

    حیف هزاران حیف مسولان خوبی توشهرنداریم ازبناهای تاریخی محافظت بشه
    ومثل اصفهان وشیراز ازاثارباستانی این شهر به عنوان موزه استفاده بشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

سفر به نجف با ماشین شخصی یا هواپیما؟

زمانی که بحث نحوه‌ی سفر پیش می‌آید، هر کسی بسته به امکاناتی که نیاز دارد و سلیقه‌ی خود، را…