غار کرفتو در ایران، محل زندگی هرکول یونان!

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به ایران‌گردی علاقه دارید؟ به دنبال مناطق بکر و جاهای دیدنی کمتر شناخته شده می‌گردید؟ دلتان سفری هیجان‌انگیز به مناطق بی‌نظیر و شگفت‌انگیز ایران را می‌خواهد؟ غار کرفتو دقیقا همان‌جایی است که به دنبالش می‌گردید.
غار کرفتو

سرزمین ما با قدمت کهن خود و طبیعت بی‌نظیرش شگفتی‌هایی در دل خود جا داده که کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد. غار کرفتو یکی از حیرت‌انگیزترین مناطق دیدنی ایران است که چند سالی است توجه بسیاری از گردشگران را خود جلب کرده است. دلتامگ شما را به یک سفر جذاب فرامی‌خواند.

غار کرفتو کجاست؟

احتمالا این سوال ذهن شما را درگیر کرده که اصلا این غار کجاست؟ یا غار کرفتو در کدام استان است؟ کرفتو در واقع یک غار باستانی در استان کردستان است که در بر بلندای صخره‌ای مرتفع در میان کوه‌های سر به فلک کشیده در شمال غرب شهرستان دیواندره و شرق شهرستان سقز واقع‌شده است.

این غار که شکل‌گیری آن چندین میلیون سال طول کشیده است، زمانی در زیرآب بوده و وقتی از زیرآب بیرون آمد سال‌ها طول کشید که قندیل‌های آهکی آن به شکل کنونی درآید؛ اما جذابیت آن به قندیل‌های آهکی و چندین میلیون ساله‌اش نیست. نکته جالب و عجیبی که درباره این غار وجود دارد این است که زمانی محل سکونت و اختفای انسان‌ها بوده و در آن حتی کتیبه‌هایی به زبان یونانی کشف‌شده است!

سقف غار کرفتو

غار کرفتو، یکی از بزرگ‌ترین غارهای باستانی ایران

بدون شک این غار که از طبقات مختلفی تشکیل‌شده و شرایط یک زندگی عالی برای غارنشینی را فراهم کرده بوده، یکی از عجیب‌ترین غارهای ایران است. همچنین کرفتو دارای معماری صخره‌ای و دست کند است و بقایایی فرهنگی متعددی از آنجا به‌دست‌آمده است. این غار علاوه بر سکونت انسان، مکان زیست جانورانی چون خفاش، کبوتر چاهی و پرستو نیز است. کرفتو به معنی ستایشگاه خورشید است و احتمال می‌رود این غار و قلعه یکی از معابد مهرپرستی در کردستان بوده است.

گنج غار کرفتو

در این غار آثار متعددی از دوره‌های مختلف سکونت انسان روی زمین به‌دست‌آمده است؛ اما یکی از عجیب‌ترین چیزهایی که در این غار یافت شده کتیبه‌ای به زبان یونانی است که بر سردر طبقه سوم آن کشف‌شده است.

جالب است بدانید که این غار از اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد محل سکونت و اختفای بشر بوده و همچنان در دوران سلوکیان، اشکانیان و حتی پس از اسلام نیز مورد استفاده بوده و بقایای سکونت در آن را می‌توان به‌وضوح دید.

مطلب پیشنهادی:  از بین بردن غبغب فقط با چند ترفند ساده

غار چند طبقه کردستان

هراکلس در غار کرفتو

اگر تا به الان مجاب نشده‌اید که باید به دیدن این غار بروید باید حقیقت دیگری را برای شما بازگو کنیم. حتما این عجیب و غیرقابل‌باور است که بشنوید هرکول نیز زمانی در این غار زندگی می‌کرده است! کتیبه یونانی‌ای که در کرفتو کشف‌شده است دقیقا این جمله را بیان می‌کند که این خانه هراکلس است، هرکس در آن وارد شود در امان است!

بر سر در اتاقی در طبقه سوم این غار کتیبه‌ای به زبان یونانی وجود دارد که در این کتیبه آمده است، در اینجا هراکلس سکونت دارد، باشد که پلیدی در آن راه نیابد! بله هرکول قهرمان خوش‌نام و افسانه‌ای یونانی زمانی در این غار سکونت داشته است به همین دلیل به این غار، غار هرکول نیز گفته می‌شود.

مسیر دسترسی به غار هرکول

این غار در گذشته یکی از جاذبه‌های شهر سقز محسوب می‌شد؛ اما با تقسیم‌بندی‌های کشوری جدید در حوزه شهر دیواندره قرار گرفت. به شهر دیواندره بروید و وارد جاده تکاب شوید. در جاده پس از طی 23 کیلومتر به یک دوراهی خواهید رسید. وارد جاده سمت راست شوید و 35 کیلومتر دیگر به راه خود ادامه دهید تا به یک فرعی دیگر برسید. فرعی را به سمت چپ بپیچید و بعد از طی چهار کیلومتر به غار خواهید رسید.

غار هرکول

سخن پایانی

غار کرفتو یکی از زیباترین و عجیب‌ترین غارهای ایران است که نظیر آن در هیچ جای دیگر وجود ندارد. غاری که حتی زمانی هرکول نیز به آن پناه آورده بوده، بدون شک چیزهای زیادی برای دیدن دارد. غار هرکول در آبان ماه سال 1401 در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    15 آذر 1402 در 11:34 ب.ظ

    دست مریزاد

    پاسخ

  2. مهران

    25 آذر 1402 در 1:04 ق.ظ

    یکی خفت ترین غارهای جهان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…