این افراد دو بار ارث می‌برند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ارث یکی از موضوعات چالش‌برانگیز میان اکمثر خانواده‌ها است. این موضوع دارای قوانین مخصوص به خود بوده که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
ارث بردن مجدد افراد

ارث یک موضوع غیرارادی بوده که شخص لازم نیست به اراده خود کاری انجام داده تا پس از او اموالش به وراث او منتقل گردد. ارث بردن مجدد افراد از جمله مواردی است که شاید برای شما جالب باشد از آن اطلاع داشته باشید. همراه دلتامگ باشید.

طبقات ارث

قبل از اینکه به موضوع ارث بردن مجدد افراد بپردازیم باید در رابطه با طبقات ارث صحبت کنیم. افرادی که با متوفی قرابت نسبی (مانند فرزند) یا قرابت سببی (مثل زوج و زوجه) دارند، باتوجه‌به درجه نزدیکی که با متوفی دارند، در طبقات مختلف ارث قرار گرفته و باتوجه‌به جایگاهشان از میزان سهم‌الارث مشخصی برخوردار هستند.

کسانی که به‌واسطه نسب (پیوند خونی) ارث می‌برند

این افراد باتوجه‌به درجه نزدیکی‌شان نسبت به متوفی در سه‌طبقه قرار می‌گیرند:

  • پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد
  • اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها
  • اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها

کسانی که به‌واسطه نسب (پیوند خونی) ارث می‌برند

کسانی که به‌واسطه خویشاوندی سببی ارث می‌برند

اگر زوجیت زن و شوهر آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند، از یکدیگر ارث می‌برند.

ارث مرد:

  • یک‌دوم اموال برجای‌مانده برای زوج است درصورتی‌که متوفی اولاد (فرزند) یا اولاد اولاد (نوه) نداشته باشد.
  • یک‌چهارم ترکه برای مرد است درصورتی‌که میت اولاد (فرزند) یا اولاد اولاد (نوه) داشته باشد.

ارث زن:

  • زن در صورت فرزند دار بودن مرد یک‌هشتم از عین اموال منقول و یک‌هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد.
  • زن در صورت فرزند دار نبودن مرد یک‌چهارم از عین اموال منقول و یک‌هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد.
  • درصورتی‌که مرد چند همسر داشته باشد، یک‌چهارم (در صورت فرزند دار نبودن زوج) یا یک‌هشتم (در صورت فرزند دار بودن زوج) ترکه متعلق به زن است که بین آنها به طور مساوی تقسیم می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  در این شرایط ارث متوفی به خواهر و برادرش می‌رسد

آیا ارث بردن مجدد افراد ممکن است؟

در رابطه با ارث بردن مجدد افراد  باید بگوییم؛ زمانی که در یک شخص واحد موجبات متعددی از ارث جمع شده باشد، یعنی آن فرد بتواند از چند جهت ارث ببرد، با دو حالت مواجه می‌شویم؛ بنابراین در برخی موارد ارث بردن مجدد افراد ممکن است:

آیا ارث بردن مجدد افراد ممکن است؟

  • حالت اول: این است که یکی از آن موجبات مانع ارث‌بری از موجب دیگری باشد، در این حالت فقط شخص از آن عنوانی ارث می‌برد که مانع است. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که شوهر زنی فوت شده و آن زن با برادرشوهرش ازدواج کند. فرزند این دو با فرزندی که آن زن از شوهر سابقش داشته هم خواهر امی (از مادر یکی) می‌شوند و هم دخترعمو؛ در این حالت شخص به‌واسطه عنوان خواهر ارث می‌برد نه به‌واسطه عنوان دخترعمو زیرا خواهر از طبقه دوم و دخترعمو از طبقه سوم است و تا شخصی از طبقه دوم وجود داشته باشد وراث طبقه سوم از ارث محروم هستند.
  • حالت دوم: زمانی است که یکی از آن موجبات، مانع ارث‌بری از موجب دیگری نباشد. در این حالت شخص به‌خاطر هر دو عنوان ارث می‌برد. مثلاً فرض کنید شخصی با دخترخاله خود ازدواج کرده و بعد از فوت وی متوفی فاقد خویشاوند نسبی در طبقه اول و دوم باشد و صرفاً دو دخترخاله داشته باشد که یکی از آن دخترخاله‌ها همسر وی نیز است. در این حالت همسر او هم به‌عنوان دخترخاله ارث خواهد برد و هم به‌عنوان همسر متوفی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…