در چه شرایطی عروس از پدرشوهر ارث می‌برد؟

4
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات چالش‌برانگیز میان خانواده‌ها موضوع ارث و میراث فرد فوت شده است که همواره همه این سوال را دارند که چه میزانی از ماترک متوفی برای آن‌ها می‌شود.
ارث عروس از پدر شوهر خود

ارث عروس از پدر شوهر از جمله موضوعات استثنایی است که در قانون به آن به‌صورت واضح اشاره نشده است؛ اما با تفسیر قوانین می‌توان این موضوع را بررسی کرد. این مورد را در نظر بگیرید که در برخی از فروض، ارث عروس از پدرشوهر، منتفی بوده و در برخی فروض دیگر، امکان‌پذیر است. همراه دلتامگ باشید تا با هم بررسی کنیم که در چه شرایطی عروس از پدرشوهر خود ارث می‌برد.

ارث عروس از پدر شوهر خود

در ابتدا باید بگوییم در حالت عادی عروس از پدرشوهر خود ارثی نبرده اما می‌توان با بررسی دقیق فرض‌ها این قضیه را بررسی کرد؛ زیرا در اصل این که عروس از پدرشوهر ارثی نمی‌برد، شکی نیست.

فرض اول: در این فرض پدرشوهر فوت می‌شود؛ اما شوهر زن قبل از پدر خود فوت کرده است. در این فرض به خود عروس و حتی فرزندان متوفی نیز هیچ ارثی نمی‌رسد. زیرا اگر فرزند قبل از پدر فوت کند، هیچ ارثی به وراث وی نمی‌رسد.

فرض دوم: حالا اگر پدرشوهر این عروس فوت شود و بعد از وی شوهر خانم نیز فوت کند، چون در هنگام فوت مورث، وراث وی یعنی فرزند او (شوهر خانم) زنده بوده است، ارث به وی خواهد رسید؛ یعنی ماترک پدرشوهر به اموال مرد وارد شده و در نهایت به زن می‌رسد. در اینجا باید گفت؛ چون به اموال وی وارد شده است و زن هم از شوهر خود ارث می‌برد به صورتی غیرمستقیم می‌توان گفت عروس ارث می‌برد.

فرض سوم:  این نکته را همیشه به‌خاطر داشته باشید که ارث برای کسانی است که رابطه نسبی با یکدیگر دارند. به همراه زن و شوهر که رابطه آنان از ازدواج و سببی است؛ اما حال نادری را دراین‌رابطه می‌توان پیش‌بینی کرد و آن هم ارث عروس است.

در این قسمت می‌خواهیم فرضی را بررسی کنیم که عروس از اموال پدرشوهر خود ارث ببرد. ولی نه از جهت آنکه عروس وی است؛ بلکه به جهت خویشاوندی با پدرشوهر.

به‌عنوان‌مثال فرض کنید یک مرد با دختردایی یا کسانی از این دسته مثل دخترخاله، دخترعموی پدر خود یا… ازدواج می‌کند. در این حالت دختردایی یک فرد عروس وی محسوب می‌شود یعنی زن پسر او است.

حالا اگر شوهر این عروس قبل از پدرشوهر فوت کند و سپس پدرشوهر هم فوت شود و از وی هیچ وارثی در طبقات سه‌گانه نباشد، یعنی پدر و مادر و فرزند و خواهر و برادر و حتی دایی و خاله و… وی در قید حیات نباشد؛  در این حالت ارث این شخص به دختردایی خود که همان عروسش محسوب می‌شود خواهد رسید؛ اما نه از باب عروس بودن‌ بلکه به دلیل دختردایی بودن.

مطلب پیشنهادی:  معامله کردن با سالمندان در چه صورت باطل است؟

 علت ارث نبردن عروس

همان‌طور که بیان شد، زن و شوهر از هم ارث می‌برند؛ بنابراین اگرچه عروس با همسر خود به علت ازدواج رابطه ارث‌بری دارد؛ اما با پدرشوهر خود این رابطه را ندارد. اگرچه خود شوهر ایشان از پدر خود طبیعتاً ارث خواهد برد.

 علت ارث نبردن عروس

میزان ارث عروس از پدر شوهر

در فرض دوم که پدرشوهر فوت کرده و بعد از آن پسر که یعنی شوهر خانم است، فوت می‌کند، ازآنجایی‌که عروس از ماترک شوهر خود ارث می‌برد و اموال پدر نیز به ماترک مرد اضافه شده است، پس زن از این اموال یک‌چهارم درصورتی‌که فرزند نداشته باشد و یک‌هشتم درصورتی‌که فرزند داشته باشد، ارث می‌برد.

در فرض سوم که علاوه بر خویشاوندی سببی عروس با پدرشوهر، یک نوع قرابت نسبی نیز میان آنها وجود داشته، میزان ارث عروس از پدر شوهر بستگی به پدری بودن یا مادری بودن رابطه خویشاوندی دارد.

اگر بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم، باید بگوییم میزان ارث عروس بسته به اینکه پدرشوهر، عمو یا دایی وی باشد و همچنین، این مسئله که پدرشوهر، علاوه بر عروس، چند برادرزاده یا خواهرزاده پدری یا مادری داشته باشد، متفاوت خواهد بود.

میزان ارث عروس از پدر شوهر

در فرضی که پدرشوهر، عمو یا دایی عروس بوده و در واقع، عروس برادرزاده یا خواهرزاده پدر همسر خود است، اگر پدرشوهر، علاوه بر عروس، برادرزاده و خواهرزاده‌های دیگری نداشته باشد، عروس، کل ترکه پدرشوهر خود را به ارث می‌برد.

حالا اگر در فرض فوق پدرشوهر (عمو یا دایی) علاوه بر عروس، برادرزاده و خواهرزاده‌های دیگری نیز داشته، یعنی عروس پسرعمو و دخترعموهای متعدد یا پسردایی و دختردایی‌های متعدد داشته باشد، هر کدام از این افراد، من‌جمله عروس، سهم‌الارث پدر یا مادر خود را خواهد برد.

تعداد کلمات مطلب: 693

4 دیدگاه

  1. ناصر

    30 آبان 1402 در 3:20 ب.ظ

    سلام سپاس بسیار عالیست

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      30 آبان 1402 در 4:02 ب.ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    30 آبان 1402 در 3:35 ب.ظ

    عروس ارث نمی برد مگر اینکه همرش از پدرشوهرش ارث برده باشد

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      30 آبان 1402 در 4:02 ب.ظ

      بله دوست عزیز ممنون از نظرتون در مطلب به سایر موضوعات پیرامون این مطلب نیز پرداخته‌ایم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر…