۹ ویژگی افراد خودساخته و قوی

2
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خودساختگی یک ویژگی شخصیتی است که بیشتر به استقلال‌طلبی و خودباوری مربوط می‌شود. در این مطلب با ویژگی‌های بارز افراد خودساخته آشنا می‌شوید.
ویژگی افراد خودساخته و قوی

بسیاری از ما به تاثیر شانس در موفقیت باور داریم و دستاوردهای دیگران را به پای بخت بلند آن‌ها می‌نویسیم. اما خوب که دقت کنیم می‌بینیم بیشتر افراد موفق، روی پای خود ایستاده‌اند و به اصطلاح خودساخته هستند. در ادامه این مطلب از دلتامگ، بیشتر با خصوصیات افراد قوی و خود ساخته آشنا می‌شوید.

چه افرادی خودساخته هستند؟

خودساختگی یک ویژگی شخصیتی است که بیشتر به استقلال و قدرت فرد در برداشتن موانع زندگی مربوط می‌شود. افراد قوی و خودساخته یک سری ویژگی اخلاقی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

داشتن هدف و انگیزه در زندگی

افراد خودساخته، برای بازه‌های مختلف زندگی خود هدف تعیین می‌کنند و برای رسیدن به اهداف خود پر از شور و انگیزه هستند. شاید این اهداف در ابتدا به نظر ما پوچ و بی‌معنی باشند، اما در نهایت می‌بینیم که چه دستاوردهایی را برای فرد به همراه دارند. این افراد در مواقع ناامیدی و یأس، زانوی غم بغل نمی‌کنند و به جای آن با پیروی از یک سبک زندگی سالم، دنبال راه حل برای جبران می‌گردند. دلسردی و جا زدن در مرام افراد خودساخته جایی ندارد.

ویژگی افراد خودساخته و قوی

تمرکز بالا

افراد خودساخته توانایی بالایی برای تمرکز روی کارهای خود دارند و هر گونه مانع و عامل حواس پرتی را پس می‌زنند. این افراد با داشتن یک نگاه اجمالی به آینده، تمرکز خود را برای ساختن لحظات خوب در زمان حال می‌گذارند و اهداف خود را دور از دسترس نمی‌بینند.

اتکا به استقلال شخصی

همانطور که پیش از این گفتیم، مهم‌ترین ویژگی افراد خودساخته استقلال شخصی آن‌ها است. این افراد به توانایی‌های خود متکی هستند و در کنار آن از مشورت با دیگران اجتناب نمی‌کنند.

ویژگی افراد خودساخته و قوی

برقراری ارتباطات قدرتمند

برقراری ارتباطات سالم و قدرتمند، با خودساختگی در ارتباط نزدیک است. افراد موفق و قوی همواره از ارتباط با دیگران سود می‌برند و یاد می‌گیرند. درس گرفتن از شکست‌ها و چگونگی موفقیت‌های افراد دیگر، مستلزم برقراری ارتباط تنگاتنگ با آن‌ها است.

قدرت تصمیم‌گیری آگاهانه

افراد خودساخته هنگام تصمیم‌گیری تمام جوانب را در نظر می‌گیرند. دقت به جزئیات از جمله خصوصیات مهم این افراد است. آن‌ها فقط به ثروت‌های مادی و معنوی خود تکیه نمی‌کنند و به توانمندی‌های ذهنی و تشخیص‌های خود از وضعیت تکیه دارند.

ویژگی افراد خودساخته و قوی

مطالعه و ارتقاء دانش

داشتن مطالعه مداوم و هدفمند، با خودساختگی ارتباط مستقیم دارد. این افراد هیچ گاه از آموختن صرف نظر نمی‌کنند و همواره برای ارتقاء دانش و مهارت‌های فردی خود در تلاش هستند.

مطلب پیشنهادی:  چه کنیم تا ماست خانگی آب نیندازد؟

کسب آگاهی و به روز بودن در زمینه‌های مختلف برای افراد خودساخته جذابیت بسیاری دارد. این افراد با وجود زمینه دانش گسترده، تمرکز خود را بر روی یک یا دو حرفه اصلی می‌گذارند.

پشت سر گذاشتن محدودیت‌ها

چه بسیار افرادی که در محدودیت محض رشد کرده‌اند و با پشتکار توانسته‌اند از آن محدودیت‌ها عبور کنند. این افراد با ابتکار و نوآوری در زمینه‌های مورد علاقه خود، می‌توانند تمام مرزها را کنار بزنند و به اطلاعات خود بیفزایند. ساختن روابط قوی و سالم نیز در برنامه کار این افراد است.

ویژگی افراد خودساخته و قوی

پرهیز از اهمال کاری

کارهای نصفه کاره و بی‌نظمی در اتمام امور، در مرام افراد خودساخته جای ندارد. این افراد وقتی وارد یک کاری می‌شوند که مطمئن باشند آن را به اتمام می‌رسانند. برای مثال هیچ گاه روی پروژه‌هایی که می‌دانند برای انجام آن‌ها وقت و توان ندارند سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

برای فراغت و تفریح وقت می‌گذارند

تصور عموم بر این است که افراد قوی و خودساخته تمام وقت در حال تلاش و فعالیت هستند. حال آنکه این افراد، زندگی را به شکل دیگری می‌بینند و در واقع هدف اصلی‌شان لذت بردن از داشته‌ها است. برای همین اوقاتی را برای استراحت و تفریح در نظر می‌گیرند و با تجدید قوا به کار خود ادامه می‌دهند.

ویژگی افراد خودساخته و قوی

سخن پایانی

ویژگی‌های زیادی برای افراد خودساخته ارائه شده است. توجه کنید که طیف زیادی از این ویژگی‌ها در افراد با شخصیت‌های مختلف متفاوت است. برای مثال در افراد درونگرای موفق، تکیه بر توانایی‌های فردی حرف اول را می‌زند. حال آنکه افراد برونگرا از برقراری ارتباط با دیگران بیشترین سود را می‌برند. خودساختگی بیش از آنکه یک ویژگی ذاتی باشد، اکتسابی است و با توسعه فردی و تکیه بر توانایی‌ها می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

تعداد کلمات مطلب: 670

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    14 آذر 1402 در 0:14 ق.ظ

    خیلی جالب

    پاسخ

  2. ناشناس

    14 آذر 1402 در 6:25 ب.ظ

    فوق العاده بود خدا قوت =)

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

آشنایی با تاریخچه و افسانه‌های طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان به‌عنوان یک مجموعه شگفت‌انگیز تاریخی، با راز‌ها و ناگفته‌های زیادی در طی سالیان …