سبک زندگی سالم از نظر روانشناسان چگونه است؟

4
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای داشتن سبک زندگی سالم، باید برای خود هدف تعیین کنیم، سعی کنیم در لحظه باشیم و احساسات خود را به خوبی مدیریت کنیم. در این مطلب با سایر ویژگی‌های سبک زندگی سالم آشنا می‌شوید.
سبک زندگی سالم از نظر روانشناسان

سبک زندگی سالم از دیدگاه روانشناسی، به تجربه زندگی با سلامت روان و آگاهی از احساسات گفته می‌شود. در اینجا وجود احساس خوب و عملکرد مؤثر یک شرط است. یعنی فقط داشتن احساس خوب کافی نیست؛ بلکه لازم است در جنبه‌های مختلف زندگی خود فعال باشید. زندگی سالم، امکان موفقیت در کار، زندگی و روابط را برای ما فراهم می‌کند. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

ویژگی‌های سبک زندگی سالم

سلامت روان یکی از مهم‌ترین موهبت‌هایی است که با داشتن سبک زندگی سالم می‌توانیم داشته باشیم. اما زندگی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا جواب پرسش خود را دریافت کنید.

تعیین هدف

برای داشتن سبک زندگی سالم، باید برای خود هدف تعیین کنید. زندگی بی ‌هدف، باعث بی‌انگیزگی و خستگی می‌شود و در مواردی مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب را به همراه دارد. تعیین هدف به شما کمک می‌کند که برای ادامه زندگی انگیزه داشته باشید وبرای رسیدن به هدف خود تلاش کنید.

اما زندگی هدفمند مستلزم یک روش برنامه ریزی اصولی است. پیاده‌سازی برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه برای این سبک زندگی واجب است و لازم است به صورت دوره‌ای عملکرد خود را ارزیابی کنید.

سبک زندگی سالم از نظر روانشناسان

داشتن نظم در زندگی

داشتن نظم در زندگی به ما انگیزه می‌دهد و باعث می‌شود که در مسیر درستی قرار بگیریم. اما پیش‌زمینه نظم، برنامه‌ریزی است. افراد هدفمند و دارای سبک زندگی سالم، اغلب زندگی منظمی دارند و برای تمام امورات خود وقتی را در نظر می‌گیرند. همچنین نظم را در روابط و زندگی اجتماعی خود رعایت می‌کنند و تمام کارهای آن‌ها مطابق چارچوب‌های مشخص اما منعطفی پیش می‌رود.

داشتن استراحت و تفریح

لازم است که علاوه بر رسیدگی به کارهای مهم روزانه، زمان‌هایی را هم به تفریح و استراحت اختصاص دهید. یادتان باشد که ما ربات نیستیم و نمی‌توانیم بی وقفه برای رسیدن به یک هدف خاص تلاش کنیم. تفریح و سرگرمی، باعث تجدید قوای ما می‌شود و انگیزه ما را برای ادامه کارها دو برابر می‌کند. بنابراین برای داشتن سبک زندگی سالم، داشتن تفریح و سرگرمی الزامی است.

سبک زندگی سالم از نظر روانشناسان

واقع‌بین بودن و پذیرش احساسات

واقع‌بینی و نه مثبت‌اندیشی افراطی، باعث می‌شود که یک سبک زندگی خوب و سالم را دنبال کنید. باید بدانید که زندگی سالم به معنای این نیست که همیشه شاد باشید؛ بلکه تجربه غم و رنج هم جزو زندگی است. اما منفی‌بافی سمی مهلک است که شادی و آرامش را از زندگی شما دور می‌کند. با پذیرش احساسات و ابراز آن‌ها به شیوه درست، می‌توانید سلامت روان خود را حفظ کنید و زندگی سالمی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:  با خوردن این 4 ویتامین استرس خود را کاهش دهید

زندگی در لحظه

مرور اتفاقات گذشته و ترس از آینده، زمان حال را از ما می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد در زندگی آرامش داشته باشیم. یکی از ویژگی‌های سبک زندگی سالم، زیستن در لحظه است. البته این به آن معنی نیست که برای آینده خود هدف و برنامه نداشته باشید. بلکه سعی کنید فکر به آینده، لذت زندگی در لحظه را از شما نگیرد.

در نهایت هیچ کس از اتفاقات پیش رو باخبر نیست و فکر کردن زیاد به آينده باعث ترس و اضطراب می‌شود. همچنین باید اشتباهات خود را در گذشته بپذیرید و بدانید که در آن لحظه آن تصمیم‌ها به نظر شما درست بوده‌اند. با حسرت خوردن برای عمر از دست رفته، باقی عمر شما نیز تلف خواهد شد.

سبک زندگی سالم از نظر روانشناسان

فعال بودن از نظر اجتماعی

تنها ماندن و گوشه‌گیری تبعات بدی برای سلامت روان ما دارد. طبیعی است که بخواهیم زمان‌هایی را به تنهایی به سر ببریم. اما دور شدن از اجتماع و انزوای مطلق، باعث بی‌انگیزگی شده و میل در زندگی را در شما از بین می‌برد. بسیاری از افراد افسرده به خاطر تنهایی به این مشکل دچار شده‌اند. بودن در جمع‌های دوستانه و خانوادگی به ما حس حمایت شدن و دوست‌داشتنی بودن می‌دهد. همچنین با پیدا کردن دوستان جدید و توسعه روابط، می‌توانید زندگی شادتری را تجربه کنید.

مراجعه به روانشناس

مراجعه به روانشناس یا روان‌درمانگر، به ما کمک می‌کند که ضعف‌های وجودی خود را به موقع تشخیص دهیم و برای رفع آن‌ها تلاش کنیم. مشاور با توجه به محدودیت‌ها و روحیات شما، شما را برای داشتن سبک زندگی سالم هدایت می‌کند. همچنین در صورت لزوم ممکن است شما را به یک پزشک اعصاب و روان ارجاع دهد. از مراجعه به پزشک نترسید و به چشم راهی برای تجربه زندگی شاد و سالم به آن نگاه کنید.

سبک زندگی سالم از نظر روانشناسان

سخن پایانی

زندگی سالم به سبکی از زندگی می‌گویند که در آن فرد نسبت به احساسات خود آگاه باشد و همواره برای بهبود حال روحی خود تلاش کند. داشتن یک روند منظم در زندگی به ما کمک می‌کند که سالم‌تر زندگی کنیم و دستاوردهای بیشتری داشته باشیم.

4 دیدگاه

  1. ناشناس

    7 آذر 1402 در 7:55 ب.ظ

    سالم، خسته نباشید، در مورد زندگی های روز مره بیشتر مطالب بنویسید …

    پاسخ

    • فائزه سینایی

      8 آذر 1402 در 9:20 ق.ظ

      سلام دوست عزیز. چشم حتماً 🙂

      پاسخ

  2. الی

    8 آذر 1402 در 10:58 ب.ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  3. جوان

    9 آذر 1402 در 8:49 ق.ظ

    ممنون بابت مطالبی ک باعث راهنمایی و پیشبرد زندگی و حال بهتر میشه، اما دور بودن از یه همچین اجتماعی خیلی بهتره زیرا تعداد دوست و آدم حسابی خیلی انگشت شماره و اضطراب یکی از لطمات بودن در اجتماعی هس ک تعداد آدمهای سمی بیشتره؛ پس همین افراد متظاهر و دورو هستن ک جو بی اعتمادی ایجاد و باعث دورشدن دوستهای واقعی میشه روز خوش

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…