چگونه بعد از جدایی به زندگی عادی برگردیم؟ + ویدیو

0
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کنار آمدن با جدایی و پایان رابطه برای برخی از افراد بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. اما با راهکارهایی که در این مطلب ارائه شده است، می‌توانید این تجربه تلخ را پشت سر بگذارید.

داشتن یک ازدواج موفق و  شریکی که در کنار او پیر شویم، رویای بسیاری از افراد است. به همین دلیل کنار آمدن با پایان رابطه و جدایی می‌تواند تجربه‌ای به شدت سخت و دردناک باشد. تنهایی و مرور خاطرات مشترک باعث می‌شود که هر روز غمگین‌تر از روز پیش باشیم. اما این درد و رنج همیشگی نخواهد بود. در این مطلب از دلتامگ راهکارهایی را برای بهبود افراد بعد از پایان رابطه ارائه داده‌ایم.

۷ قدم برای کنار آمدن با جدایی و پایان رابطه

بعد از جدایی، ما با جای خالی فردی که روزی دوستش داشته‌ایم مواجه می‌شویم و طبیعی است که غمگین باشیم یا احساساتی مانند خشم، اضطراب و ترس از آینده را تجربه کنیم. در ادامه راهکارهایی را ارائه داده‌ایم که با عمل کردن به آن‌ها می‌توانید این مرحله سخت از زندگی را پشت سر بگذارید.

قدم اول: پذیرش احساسات

برای کنار آمدن با جدایی و پایان رابطه، در قدم اول باید احساسات خود را بپذیرید و برای سرکوب کردن آن‌ها تلاش نکنید. این طبیعی است که تا مدت‌ها غمگین باشید یا حتی احساس خشم و عصبانیت داشته باشید. اما باید بپذیرید که این اتفاق بسیار بدیهی است و نباید تمام جوانب زندگی شما را درگیر کند.

بابت لحظه‌های خوش و خاطرات مشترکی که ساخته‌اید سپاسگزار باشید؛ اما ارزش خود را حفظ کنید و اجازه ندهید که این غم و رنج از شما یک انسان منزوی و افسرده بسازد.

کنار آمدن با جدایی و پایان رابطه

قدم دوم: پرهیز از خودسرزنشگری

بسیاری از افراد بعد از جدایی، مدام خود را برای این اتفاق سرزنش می‌کنند و نقش طرف دیگر را نادیده می‌گیرند. در حالی که هر دو طرف در دوام رابطه نقش دارند و نمی‌توانیم فقط یک نفر را مقصر بدانیم. داشتن احساس گناه در این شرایط باعث می‌شود که عزت نفس شما کاهش پیدا کند. همچنین هراس از تنهایی و آینده بدون شریک عاطفی می‌تواند شما را از زندگی در زمان حال بازدارد. پس از سرزنش خود دست بردارید و به جای آن سعی کنید از این رابطه درس بگیرید. تا در آینده دچار همین مشکلات نشوید.

قدم سوم: قطع ارتباط کامل

امروزه دسترسی به شبکه‌های مجازی، ارتباطات را بسیار راحت کرده است و از طرف دیگر قطع ارتباط به همان اندازه سخت است. تلاش برای حفظ فاصله و قطع ارتباط بعد از جدایی ممکن است بسیار چالش‌برانگیز باشد. ممکن است شریک عاطفی سابق شما از شما بخواهد با او رابطه دوستانه‌ای داشته باشید؛ اما شما نباید این درخواست را بپذیرید. همچنین ممکن است به هر بهانه‌ای بخواهد ارتباط خود را با شما حفظ کند.

برای مثال تولد شما را تبریک بگوید و یا از عکس شما تعریف کند. سعی کنید تحت تاثیر قرار نگیرید. چرا که رابطه از دست رفته دیگر نمی‌تواند به شکل سابق ادامه داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  افسردگی و روشهای مقابله با آن

کنار آمدن با جدایی و پایان رابطه

قدم چهارم: پرهیز از حسادت

ممکن است تا مدت‌ها بعد از جدایی شریک زندگی خود را در صفحات مجازی دنبال کنید و پیگیر روابط او باشید. در صورتی که متوجه شدید وی با شخص دیگری وارد رابطه شده است، نباید به هیچ عنوان خود را با آن فرد مقایسه کنید.

شریک زندگی سابق شما انتخاب‌های مخصوص به خود را دارد و این موضوع نمی‌تواند نشان دهنده ضعف شخصیتی یا کمبودی در شما باشد. سعی کنید در هر شرایط عزت نفس خود را حفظ کنید.

قدم پنجم: گوشه‌گیر نشوید

ماندن در خانه و عدم تمایل به گفتگو با دیگران برای دو یا سه روز بعد از پایان رابطه طبیعی است. اما اجازه ندهید این مدت خیلی طولانی شود. حاضر شدن در سر کار و معاشرت با دوستان یا خانواده در این شرایط بسیار مفید است. حتی می‌توانید با یک مشاور یا روانشناس مشورت داشته باشید و مشکلات خود را به صورت ریشه‌ای برطرف کنید.

کنار آمدن با جدایی و پایان رابطه

قدم ششم: پرهیز از انتقام‌گیری

داشتن احساس خشم نسبت به شریک عاطفی سابق، تا حدی طبیعی است. اما اجازه ندهید آتش این خشم شما را به سمت کارهای نادرست ببرد. برای مثال ممکن است با تلاش برای ایجاد رابطه جدید بخواهید فرد قبلی را فراموش کنید یا از او انتقام بگیرید. این کاری بسیار مخرب است و می‌تواند مجدداً باعث سرشکستگی شما بشود. رابطه بعدی شما باید در شرایط درست و با منطق شکل بگیرد.

قدم هفتم: اهمیت دادن به خود

برای اینکه تحمل غم جدایی برای شما راحت‌تر شود، باید بیشتر به خود اهمیت دهید و از انجام کارهایی که شما را ناراحت می‌کند پرهیز کنید. برای مثال رفتن به مکان‌هایی که در آن‌‌ها خاطره مشترک داشته‌اید، کار چندان درستی نیست. در صورتی این کار درست است که بخواهید در این مکان‌ها خاطره جدید بسازید.

سعی کنید در طول روز یا هفته برای رسیدگی به خود وقت بگذارید. انجام ورزش روزانه، تغذیه سالم و مشورت با یک مشاور مجرب از جمله کارهایی است که برای گذشتن از یک تجربه تلخ در رابطه پیشنهاد می‌شود.

کنار آمدن با جدایی و پایان رابطه

سخن پایانی

روابط عاشقانه امروزی چالش‌های ویژه‌ای دارند. جدایی و پایان رابطه ممکن است برای تمام افراد اتفاق بیفتد. کنار آمدن با این اتفاق برای برخی از افراد بسیار سخت و زمان‌بر است. خودشناسی، اهمیت دادن به سلامت روان و تلاش برای زیستن در لحظه، از جمله کارهای مثبتی است که باید بعد از تجربه شکست در رابطه انجام دهید.

تعداد کلمات مطلب: 840

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

این 2 شهر زیبا ترین بهار را در ایران دارند

زیباترین شهر ایران در بهار کجاست؟ درست است که هر شهی زیبایی به خصوص خود را دارد اما کدام ش…